Petak, 22 studenoga, 2024
spot_img

Zadnje objave

Možda vam se sviđa

(Financijski) koncept koji bi svi trebali poznavati – oportunitetni trošak

Pojednostavljeno, oportunitetni trošak je ono što gubimo (ili propuštamo dobiti) od drugih alternativa kad odaberemo jednu alternativu. Ako imate 1000 EUR i uložite ih u dionice Amazona, propuštate potencijalni dobitak od ulaganja u dionice Tesle. Ako večeras odlučite otići na večeru umjesto da prisustvujete poslovnom druženju, mogli biste propustiti susret s važnim kupcem. Odlučite li gledati TV umjesto vježbanja, propuštate potencijalne koristi za svoje zdravlje.

Oportunitetni trošak je ono čega se odričete kada birate. Ulagati u jednu stvar znači ne ulagati u drugu. Provoditi vrijeme s jednom osobom, znači ne provoditi vrijeme s drugom.

Pravi trošak bilo koje kupnje“, kaže Warren Buffett, “nije stvarni trošak u izražen u dolarima. Prije da je to oportunitetni trošak — vrijednost ulaganja koje niste napravili jer ste svoja sredstva iskoristili za kupnju nečeg drugog.”, navodi Inc.

Zato Charlie Munger, Buffettov dugogodišnji Berkshire Hathaway partner, kaže: “U konačnoj analizi, sve što radimo svodi se na oportunitetni trošak. Inteligentni ljudi donose svoje odluke na temelju oportunitetnog troška.”

Imajte na umu da se ovaj koncept može primijeniti na gotovo svaku odluku, ne samo na ulaganje.

Zašto ne uzmimo (dovoljno i ispravno) u obzir oportunitetni trošak pri donošenju odluka?

Najvažniji razlog zašto (ponekad) zanemarujemo oportunitetni trošak je to što se fokusiramo na raspoloživi budžet i ono što mislimo da želimo, a ne na šire alternative koje imamo.

Recimo da ste izdvojili 500 EUR mjesečno za plaćanje rate kredita za kupnju automobila. U razmatranju oportunitetnog troška se usredotočujemo na automobil za koji mislite da želite kupiti, u odnosu na automobil ili automobile koje nećete.

Ili recimo da ste odlučili potrošiti 15 EUR dnevno na ručak. Nakon što se ta odluka donese, razmatranja oportunitetnih troškova obično se usredotočuju na određene restorane. Pitamo se hoću li otići u jedan ili drugi restoran.

Međutim, bolja pitanje su: “Je li ovo najbolji mogući način da potrošim svojih 15 EUR?” ili “Je li izdvajanje EUR 500 za ratu kredita za auto najbolji način da potrošim taj novac?”

To je zamka u koju upadaju mnogi poduzetnici. Zamislite da ste izdvojili 2.000 EUR mjesečno za oglašavanje, i vaš je povrat na to ulaganje gotovo 200 posto. Kad čujemo taj iznos povrata, to zvuči sjajno.

Ali što ako umjesto toga zaposlite prodavača? Ili iskoristite dio tih sredstava za poboljšanje poslovanja? Jeste li tada mogli zaraditi više?

Vaš oportunitetni trošak je ono što ste još mogli učiniti s tih 2.000 EUR; jedini način da saznate ima li ta potrošnja smisla je procijeniti je u odnosu na druge upotrebe tog novca.

Široka primjena prinicipa opotunitetnog troška

Isti princip primjenjuje se općenito. Odabir razgovora sa suradnicima, umjesto obavljanja prodajnog poziva znači propuštanje potencijalnog prihoda. Odabir gledanja televizije umjesto vježbanja znači propuštanje poboljšanog zdravlja i kondicije. Napraviti jedan izbor uvijek znači odustati od drugog (kada imamo ogranićeno vrijeme).

To ne znači da morate biti rob oportunitetnih troškova. (Ponekad je, apsurdno, najbolje iskoristiti svoje vrijeme tako da ne učinite ništa produktivno s njim; ponekad je kratkoročni pristup stvarno bolji.)

Međutim, oportunitetni trošak bi trebali korisiti za oblikovanje većine svojih odluka.

Kako korisiti ovaj koncept?

Najlakši način? Postavite si jedno pitanje: “Hoće li mi odabir ove alternative, umjesto one druge, pomoći da postignem svoje dugoročne ciljeve?”

To je osnova iz koje treba procijeniti oportunitetni trošak. Prvo odlučite što želite postići ili postati. Zatim uokvirite svoje odluke gledajući kroz “naočale” toga cilja.

Na primjer, vaše pitanje može biti: “Hoće li mi ovo pomoći da izgradim posao vrijedan milijun eura” (ako je to vaš cilj), “ili bih to trebao učiniti nešto drugo umjesto toga?” Ili bi vaše pitanje moglo biti: “Hoće li mi ovo, ili nešto drugo, pomoći da sam više koristan ljudima koje vodim ?”

Ako na ovaj način postavite svoje izbore, vjerojatnije je da ćete postići profesionalne i osobne ciljeve koje ste stavili pred sebe.

To je zato što će vaši postupci dosljednije odražavati ono što vam je zaista važno.

Prevedeno i prilagođeno prema: Inc

Prijavite se na naš Newsletter

Popularno