Skovan od riječi “free” (engl. besplatno) i “premium”, freemium je vrsta poslovnog modela gdje se osnovne značajke proizvoda ili usluge nude korisnicima bez ikakvih troškova. Ali naplaćuje se premija za dodatne ili napredne značajke.
Tvrtka koja koristi freemium model pruža osnovne usluge besplatno, često u “besplatnoj probnoj verziji” (“free trial”) ili ograničenoj verziji za korisnika, dok također nudi naprednije usluge ili dodatne značajke uz plaćanje.
Pojam freemium pripisuje se Jaridu Lukinu iz kompanije Alacra koji ga je skovao 2006. godine.
Razumijevanje Freemium poslovnog modela
Prema freemium modelu, tvrtka daje usluge bez ikakvih troškova potrošaču, i koristi to kao način uspostavljanja temelja za buduće transakcije. Nudeći usluge osnovne razine besplatno, tvrtke grade odnose s klijentima. Na kraju im nude napredne usluge, dodatke, poboljšana ograničenja za pohranu ili upotrebu ili korisničko iskustvo bez oglasa uz dodatnu cijenu, piše Investopedia.
Freemium model obično dobro funkcionira za internetske tvrtke s malim troškovima stjecanja kupaca, ali visokom vrijednošću u ukupnom odnosu. Korisnicima omogućuje besplatno korištenje osnovnih značajki softvera, igre ili usluge, a zatim naplaćuje “nadogradnje” na osnovni paket. To je popularna taktika za tvrtke koje tek počinju jer pokušavaju namamiti korisnike na svoj softver ili uslugu.
Od 1980-ih, freemium je uobičajena praksa u mnogim tvrtkama računalnog softvera. Oni nude osnovne programe koji su besplatni za potrošače, ali imaju ograničene mogućnosti. Da biste dobili puni paket, morate nadograditi i platiti naknadu. To je popularan model i za tvrtke koje se bave igrama na sreću. Svi su dobrodošli igrati igru besplatno. Ali posebne značajke i naprednije razine otključavaju se tek kada ih korisnik plati.
Freemium igre i usluge mogu uhvatiti korisnike nespremnima, jer možda nisu svjesni koliko oni (ili njihova djeca) troše na igricu jer se plaćanja vrše u malim iznosima.
Prednosti i nedostaci Freemiuma
Poslovni modeli Freemium popularni su i imaju prednost stjecanja velikog skupa početnih korisnika u probnom razdoblju bez pritiska. Osobito kada nema troškova povezanih s isprobavanjem aplikacije ili usluge. Većina ljudi voljna je isprobati novu aplikaciju ili uslugu. Tako daju tvrtki jednostavan način za pridobijanje potencijalnih korisnika i proučavanje njihovog ponašanja pri korištenju.
U mnogim slučajevima, tvrtke još uvijek imaju koristi od svojih besplatnih korisnika. Iako ti korisnici možda ne kupuju izričito nadogradnje ili artikle, tvrtka može prikupljati njihove korisničke podatke, prikazivati im oglase kako bi ostvarili prihod. I koristili ga kako bi nastavili poboljšavati aplikaciju.
Osobito za startupe ili tvrtke koje pokušavaju izgraditi bazu klijenata za svoj proizvod, freemium model donosi veliku količinu svijesti o robnoj marki. Pri tome ne moraju pružati puno korisničke podrške.
S druge strane, neki od nedostataka freemium modela su da se besplatni korisnici nikada ne pretvaraju u plaćene korisnike. U konačnici, iako su neke tvrtke savršeno zadovoljne svojim besplatnim korisnicima (i uzele su u obzir da ti besplatni korisnici čine većinu njihove predviđene zarade kroz oglašavanje ili vrijeme provedeno u aplikaciji) mogu napraviti grešku. Mogu ponuditi previše značajki na besplatnim verzijama koja onemogućuje korisnicima da ikada naprave nadogradnju na premium verziju.
Osim toga, korisnici bi se s vremenom mogli umoriti od besplatne verzije jer ne nudi dodatne prednosti. Pri tome nailaze na druge prepreke. Ili nespremnost za nadogradnju na premium verziju. Ukratko:
Prednosti
- Tvrtke mogu lako pridobiti potencijalne korisnike i prikupiti njihove korisničke informacije i podatke.
- Mogu zaraditi na oglasima i povećati svoje poslovne brojke kako bi unaprijedili aplikaciju.
- Za startupove, pruža veliku količinu svijesti o robnoj marki bez potrebe za puno korisničke podrške.
Nedostaci
- Besplatni korisnici nikada se ne pretvaraju u plaćene korisnike.
- Previše značajki u besplatnoj verziji može spriječiti korisnike u nadogradnji na premium verziju.
- Korisnici bi se mogli umoriti od besplatne verzije koja ne nudi dodatne mogućnosti.
Kako besplatnog korisnika pretvoriti u korisnika koji plaća
Pretvaranje besplatnog korisnika u korisnika koji plaća srž je dilema mnogih tvrtki. Osobito kada dugovječnost tvrtke ovisi o pretvorbi korisnika. Tada može postojati dodatni pritisak da se “prodaju” njihovi besplatni korisnici i ostvari veća marža profita. Naposljetku, kako bi freemium model funkcionirao i potaknuo ljude na skuplje planove (varijante usluge), tvrtke moraju učiniti kombinaciju sljedećeg:
- Ograničiti značajke koje se nude besplatnim korisnicima kako bi bili potaknuti na nadogradnju za bolje iskustvo.
- Budući da besplatni korisnici sve više koriste proizvod ili uslugu, ponuditi više prostora za pohranu, više fleksibilnosti ili vremena dopuštenog za aplikaciju i prilagodbe.
- Ponuditi dodatnu personaliziranu ili korisničku uslugu povezanu s računom.
Primjeri Freemium modela
Spotify je jedna od najpoznatijih tvrtki s vrlo uspješnim freemium modelom; mrežna usluga za streaming glazbe može se pohvaliti s impresivnih 381 milijuna korisnika, od čega su oko 172 milijuna njih pretplatnici koji plaćaju za uslugu.
Iako korisnici besplatne verzije Spotifyja imaju mogućnost pristupa istoj glazbi kao i premium korisnici, između ostalih nedostataka moraju slušati oglase i imati ograničen broj “preskakanja” pjesama koje žele. Za neke ta ograničenja ne predstavljaju izazov. Ali za ljubitelje glazbe koji žele veću kontrolu i višu kvalitetu zvuka, plaćanje premium verzije itekako je vrijedno cijene.
Još jedan primjer tvrtke koja koristi freemium poslovni model je Skype, tvrtka koja vam omogućuje video ili glasovne pozive putem interneta. Nema troškova za postavljanje Skype računa, softver se može besplatno preuzeti, a ne naplaćuje se njihova osnovna usluga—pozivanje s računala (ili mobilnog telefona ili tableta) na drugo računalo. Ali za naprednije usluge, kao što je upućivanje poziva na fiksni ili mobilni telefon, morate platiti, iako mali iznos u usporedbi s uobičajenim naknadama telefonskih kompanija.
Treći primjer tvrtke koja koristi freemium model—jedna od prvih tvrtki koja ga je počela koristi—je King, razvojni programer vrlo popularne internetske igre Candy Crush Saga. Zarazna aktivnost, dostupna na stranici king.com, na Facebooku i u aplikacijama, besplatna je za igranje. Korisnicima omogućuje dodijeljeni broj života unutar određenog vremenskog okvira, ali naplaćuje dodatne živote ako netko želi igrati više tijekom tog vremenskog razdoblja. Korisnici također mogu platiti za “pojačivače” ili dodatne poteze za lakše osvajanje razina i napredovanje kroz igru.
Je li besplatno probno razdoblje (“Free Trial”) isto što i Freemium?
Besplatne probe i freemium malo se razlikuju; besplatna probna razdoblja obično su vremenski ograničena i dopuštaju korisniku samo da “testira” nekoliko dijelova proizvoda ili usluge. U međuvremenu, freemium modeli svojim besplatnim korisnicima omogućuju neograničeni pristup punoj aplikaciji.
Povećavaju li Freemium poslovni modeli broj kupaca?
Freemium modeli smanjuju prepreke za ulazak novih korisnika, povećavajući broj ukupnih kupaca tvrtke, dopuštajući nekima da testiraju ograničenu verziju proizvoda bez financijskih obveza.
Koje tvrtke koriste Freemium?
Mnoge tvrtke koriste freemium modele, uključujući Spotify, Dropbox, Hinge, Slack i Asanu.
Može li Freemium dovesti do gubitka prihoda?
Teoretski, tvrtke s freemium modelima mogu izgubiti novac ako je njihova stopa konverzije prema premium korisnicima preniska.