“Uređaj za maskiranje” je tehnologija koja vaš svemirski brod čini nevidljivim drugima. To je must-have za svakog modernog znanstveno-fantastičnog heroja. Ali čak ni Klingonci ili Romulanci nisu imali dvosmjernu napravu za maskiranje. Mnogi od nas to rade – to je naš telefon. Kad osjetimo ono malo “ZZZT!!!” od obavijesti i podignemo je, naše “osjećajno ja” postaje odmah nevidljivo. Fascinantno, učinak je dvosmjeran. Ljudski svijet nam u tim trenucima nestaje. Ne možemo vidjeti nikoga. Ne možemo čuti nikoga. Ne postoji ništa osim telefona kada je veza uključena, piše Fast Company.
Kada smo zaokupljeni svojim uređajima i društvenim medijima, gubimo kontrolu nad svojim vremenom i pažnjom te smo manje prisutni na poslu i sastancima (i svugdje drugdje). Utjelovljujemo nešto što se zove “odsutna prisutnost”, koncept koji je općenito započeo socijalni psiholog i Swarthmoreov profesor emeritus Kenneth Gergen. Odsutna prisutnost je ono što se događa kada ste fizički u prostoriji, ali niste “u” sobi. To utječe na naše odnose i može utjecati na našu reputaciju, jer je naša pažnja iz trenutka u trenutak profesionalna roba koja se ne prati. Kad se povuče, pogotovo bez objašnjenja, drugi primjećuju. Kolege mogu misliti da smo nepristojni, “svemirski” ili društveno nezreli – ništa od toga ne služi našim ciljevima.
Doživjela sam odsutno prisustvo na sastanku s klijentima iz nacionalne kozmetičke tvrtke, kaže Juliet Funt. Pitala sam koliko dućana imaju, koliko regionalnih menadžera, a onda je, usred rečenice, viši menadžer izvadio telefon i nestao. Uvukao se u ekran i prestao reagirati.
Pretpostavila sam da je bio uvučen u e-poštu, pa sam nastavila, ali privatno sam se osjećala pomalo ignorirano. Nakon što se činilo kao pune dvije minute mog nespretno nastavljanja bez njegovog kontakta očima, podigao je pogled i rekao: “Tristo pedeset. Tristo pedeset regionalnih menadžera.” Ispostavilo se da zapravo nikada nije otišao, ali budući da nisam imala pojma što radi, njegovo ponašanje je bilo pogrešno shvaćeno. To je utjecalo na našu povezanost i tijek naše rasprave, a sve zbog nekoliko skrivenih trenutaka. Kada se na sastanku (ili bilo gdje) dogodi odsutna prisutnost, ljudi vide kako nestajemo u praznini bez pojma što radimo. . . ili kad se vratimo.
U takvim situacijama, i s bilo kojim digitalnim uređajem, čudesna tehnika koja se zove telefonska naracija čini čuda. Telefonska naracija je radnja opisivanja naglas onoga što radite kada koristite bilo koji uređaj sa zaslonom. To je zgodno za održavanje veze između ljudi kada “prolazi digitalni kamion za sladoled”. Ako ste u razgovoru ili na sastanku i trebate zaroniti u svoj uređaj, ispričajte svoju radnju svojim kolegama. Recite im gdje ste otišli i kada ćete se vratiti. Ova ljubazna navika može biti jednostavna kao da kažete “Samo moram odgovoriti svom šefu” ili “Dopustite mi da pogledam statistiku regionalnog menadžera”. Kad god ste s drugima, divna je navika slobodno ispričati svoje radnje na uređaju koji koristite.
Osim toga, dom je stvarno važno mjesto za pripovijedanje. S voljenim osobama, kada zgrabimo telefon, možemo reći: “Provjerit ću upute da nas odvedem do jezera”, prije nego što podignemo karte. Ili možda: “Pišem baki o doručku”, prije nego što “nestanete”. Vaša djeca, prijatelji i partneri bit će pošteđeni tjeskobe odvajanja koju može stvoriti voljena osoba priključena na mrežu. Tehnika također ima uvjerljivu sekundarnu korist. To nas tjera da naglas točno kažemo zašto smo posegnuli za našim “digitalnim dragim”. Često pokušavamo ispričati šta radimo i nespretno shvatimo da smo podigli telefon bez ikakvog razloga.
Postoji mnogo stvari za kojima ljudi oko nas žude: naša podrška, naše misli, naši talenti i naša energija. Ali ono što najviše žele je naša prisutnost, imovina koju je lako ukloniti, ali i odmah vratiti s jednostavnim alatom telefonske naracije.
Juliet Funt je globalno poznata javna govornica, savjetnica Fortune 500, osnivačica i izvršna direktorica tvrtke za obuku Juliet Funt Group. Funt je također autor knjige “A Minute to Think: Reclaim Creativity, Conquer Busyness, and Do Your Best Work”.