Italija pod vladom konzervativne premijerke Georgije Meloni pokušava srušiti europski zakon, usvojen prije samo 18 mjeseci. Zakon predviđa zabranu prodaje neelektričnih automobila nakon 2035. godine u cijeloj Europskoj uniji.
Već je pri usvajanju tog novog propisa, krajem ožujka 2023., bilo predviđeno da se prije stupanja na snagu revolucionarne nove odredbe provede revizija, odnosno analiza učinka takvog propisa na industriju i građane. Ta revizija bila je okvirno predviđena za kraj 2026. godine. Talijanska vlada želi da se u reviziju zabrane neelektričnih automobila ide što prije. Očekuju, najkasnije početkom 2025., i da se predviđena zabrana prodaje konvencionalnih automobila od 2035. odgodi ili razvodni. Zabrana je predviđena odredbom koja kaže da novi automobili i laka gospodarska vozila od 2035. moraju biti s nultim emisijama ugljikovog dioksida (CO2).
Kad se usvajao zakonski cilj o 100-postotnom smanjenju količine CO2 koji ispuštaju novi automobili nakon 2035. Navedeni cilj ima i međucilj – 55-postotno smanjenje do 2030. godine. Govorilo se da će takav zakon dati jasnoću europskim proizvođačima automobila oko toga da je budućnost sigurno električna. Također, da će im se sigurno isplatiti ulaganja u preorijentaciju s motora s unutarnjim sagorijevanjem na motore koje pogone baterije sa strujom. No Italija sada najglasnije od svih zauzima stav da automobilska industrija neće preživjeti takvu europsku regulativu i da propis treba revidirati.
Nedovoljan poticaj za električne automobile
Talijanski ministar Urso traži da se dogovori fond za potporu cijelom opskrbnom lancu proizvodnje. Također, očekuje se potpora potrošačima koji kupuju električne automobile proizvedene u Europi. Također, traži da se zabrana neelektričnih automobila nikako ne uvodi dok europska industrija ne razvije dovoljne kapacitete za proiautomobilskoj zvodnju baterija.
Na kraju, traži i da se državama članicama i njihovoj automobilskoj industriji ostavi fleksibilnost u odabiru drugih načina na koji mogu smanjiti ukupne emisije CO2 iz automobila. Među tim drugim načinima su i automobili koje pogoni e-gorivo. Proizvedeno iz čistog vodika i ugljikovog dioksida, koji se uzima iz atmosfere.
Stvarni rizik s kojim se automobilska industrija suočava je nestanak cijelih industrijskih segmenata i gašenje brojnih radnih mjesta. Ako odmah ne interveniramo, za nekoliko mjeseci imat ćemo europske autoindustrijske radnike na ulicama. Slično se prije nekoliko mjeseci dogodilo s poljoprivrednicima – rekao je talijanski ministar industrije na sastanku Vijeća EU.
Procjenjuje se da u talijanskoj industriji radi oko 165 tisuća ljudi, a u njemačkoj oko 780 tisuća. Proizvođači automobila već sada su pod pritiskom jeftinijih kineskih proizvođača u tržišnom segmentu električnih automobila. Najveća talijanska autoindustrijska kompanija, Stellantis, nedavno je na mjesec dana privremeno obustavila proizvodnju električnih automobila u pogonu u Torinu. Obrazlažući taj potez slabom potražnjom za električnom verzijom Fiata 500, a o ovome je pisala Financa. Taj model košta oko 30 tisuća s električnim, a oko 17.700 eura s hibridnim motorom, piše Financial Times. Talijanska vlada nedavno je dijelila milijardu eura vrijedne potpore za vozače koji se odluče zamijeniti benzince ili dizelaše novim električnim vozilima. Sav novac podijeljen je u roku od devet sati od otvaranja natječaja. Talijanski ministar za industriju kaže kako je taj iznos potpora bio kao kap u moru.
Električni automobili jednostavno su preskupi u usporedbi s primanjima Europljana i Talijana – kaže ministar Urso u intervjuu za Financial Times. Dodaje da nešto treba biti učinjeno, na razini Europske unije, ali učinjeno brzo, u nekoliko mjeseci. Ovo što je sada usvojeno u sklopu Green Deala pokazuje se kontraproduktivnim i neodrživim, dodaje Urso.
Uber je za brže ukidanje neelektričnih automobila
Italija računa da već u startu ima potporu nekoliko država članica za svoju ideju izrade revizije početkom 2025. godine. Izgledno je da će biti i onih država članica koje smatraju kontraproduktivnim da se tako brzo nakon usvajanja odustaje od ambicioznih ciljeva zelene tranzicije, koja je prioritet za EU.
Dok talijanska vlada vuče u suprotnom smjeru, kompanija Uber predlaže da Europska unija već 2030. zabrani motore s unutarnjim sagorijevanjem. U novim vozilima koja se koriste u poslovne svrhe, što uključuje sve vrste taksija, rent-a-car vozila i vozila kupljena na leasingLeasing (engl. lease), je relativno suvremena metoda financi....
Korporativne flote vozila čine 71 posto svih novih emisija štetnih plinova iz automobila, kaže računica na koju se poziva Uber. Stoga ih poziva na raniju tranziciju s konvencionalnih na električne automobile u tom sektoru jer će se time ubrzati ispunjenje zelenih ciljeva.