Gotovo svatko od nas kroz svoju je karijeru imao posla s uredskim manipulatorom. Nažalost, većina zaposlenika oklijeva izaći u javnost sa svojim problemima. I to s dobrim razlogom: čak i ako to rade, tipične korporativne reakcije kreću se od opreza ili odbacivanja do stvarne odmazde žrtvi, a ne počinitelju.
Nažalost, mnoga radna mjesta promoviraju manipulatore jer se čini da su učinkoviti u obavljanju poslova. Bez obzira na značajne troškove koje njihovo zlostavljanje može nanijeti produktivnosti i ljudima tijekom vremena. Osim pravnog postupka, osobito kada ne možete natjerati hijerarhiju ili druge vlasti da interveniraju u vaše ime, pomaže imati vlastite pristupe suočavanju s ovakvim osobama.
Tri vrste odgovora pokazale su se dosljedno učinkovitima u suočavanju s većinom manipulatora, pa čak i ako imate niži rang, moć ili status. U najmanju ruku, oni će vam pomoći da se postavite i vratite osjećaj kontrole umjesto da patite u tišini dok smišljate svoj dugoročni plan.
1. Budite skeptični prema primanju previše posebne pažnje.
Manipulatori obično na početku ne pokazuju svoje pravo lice. Zapravo, oni se često predstavljaju kao saveznici ili ljudi od povjerenja, jer trebaju privući vašu pažnju kako bi saznali gdje su vam slabe točke i koliko mogu dobiti od vas. Oni su vješti u procjeni koji su zaposlenici sofisticirani i dovoljno samopouzdani da funkcioniraju sami, a koji su željni da im se udovoljava ili ih je lako posramiti.
Uzbudljivo je ako se moćni kolega ili nadređeni čini zainteresiranim za vas. Ali ako ste čuli zastrašujuće stvari o njima, razumno je nastaviti s oprezom. Osobito budite oprezni ako vas netko tretira kao svog miljenika – ali vam „prišiva“ sitnice zbog kojih se osjećate loše, omalovažava vas kada razgovarate s drugima ili vrši pritisak da djelujete protiv svojih interesa kako biste ostali na njihovoj strani.
2. Budite spremni riskirati male javne sukobe.
Ponekad jedini način da se manipulator razotkrije jeste suočavanje s njim u trenutku. To vam može biti teško napraviti ako ste mlađi. Čak i stariji mogu biti zapanjeni u nevjerici. Ili možda ne mogu smisliti što reći kada netko podriva normalne standarde ponašanja i poštene igre unatoč organizacijskoj šteti za koju znaju da se nanosi. Dakle, kada netko ima i hrabrosti i pameti da intervenira, to daje manipulatoru do znanja da je njegovo ponašanje otkriveno, a promatračima pokazuje da je moguće intervenirati i zaštititi druge.
3. Odbijte čuvati tajne ili djelovati kao prevoditelj za nepristojno ponašanje.
Umjesto toga, budite izravni i jasni i držite svoju stranu. Manipulatori se mogu prema vama ponašati kao prema insajderu od povjerenja. Mogu vas puniti informacijama o tome kako su drugi neadekvatni i neuspješni. Tako da vam izgleda kao da samo vi imate perspektivu i diskreciju da shvatite ono što je važno. Nemojte se dati zavesti impliciranom laskanju. Tražite pojedinosti i specifičnosti kako biste razjasnili njihovu namjeru: “Nisam siguran da razumijem što misliš. Zašto mi to govoriš? Što tražiš od mene?”
***
Ako je vaša pozicija viša od pozicije manipulatora, najučinkovitije je odmah započeti rigorozan plan korektivne akcije. Koristeći pristupe kao što su ovi navedeni i pružajući konkretne povratne informacije o ponašanju. Sve dok sami ne odustanu od svojih neprikladnih navika ili ih vi spriječite u njima. A ako imate manje moći ili utjecaja, tri navedena pristupa pomoći će vam da se zaštitite i minimizirate njihov negativan utjecaj na vas i na ostatak organizacije. Sve dok ste voljni ostati u igri.
Izvor: HBR; prijevod i prilagodba: Financa.ba