Veliki broj poduzetnika i vlasnika kompanija u određenom periodu života zapita se kada je zaista idealno vrijeme za prodaju biznisa, te kako znati da je upravo došao ta jtrenutak.
Na osnovu iskustava u M&A (Mergers and Acquisitions) procesa izdvajajamo glavne razloge koji su dominantni kada je kucnuo čas za prodaju.
Ograničeno Vam je financiranje, ograničen je daljnji rast
Pretpostavka je da svaki poduzetnik razmišlja konstantno o rastu poslovanja. Stagnacija u biznisu u većini slučajeva predstavlja pad. Jedan od prvih kriterija za donošenje odluke o prodaji može biti ograničene financije za daljnji rast.
Dosta poduzetnika u jednom trenutku uvidi da postoji prostor za rast, a s druge strane banke ne žele pratiti razvoj. Stoga je razvoj samog poslovanja ograničen. Nedostatak kapitala može ograničiti poslovanje da prati trendove, ulaže u neophodnu tehnologiju, kako bi sačuvali profitne marže, te povećali tržišni udio.
U ovakvim situacijama, svakako savjetujemo poduzetnike da pokušaju i s alternativnim izvorima financiranja, kao što je prodaja udjela (manjinskih), uvođenje poslovnih partnera ili eventualni grantovi.
Konkurencija je prejaka, jeli vrijeme za prodaju biznisa?
Suočavanje sa jakom konkurencijom može biti zastrašujuće za svakog poduzetnika. Posebno u situacijama ukoliko analizom zaključite da konkurencija ima snažnije resurse, te financijska sredstva. Ukoliko se navedeni nedostacij ne mogu dostići u realnom vremenskom periodu životnog ciklusa biznisa, treba razmisliti o daljnjoj strategiji.
Ipak, ova situacija ne treba nužno biti loša za poduzetnika. Ukoliko ste prepoznali da ste komplementarni sa “prejakom” konkurencijom u određenom tržišnom segmentu, ne brinite, to može postati prilika za suradnju.
Umjesto da se borite za isti dio tržišta, pokušajte identificirati načine koje možete raditi zajedno na zajedničkim ciljevima. Adekvatan je primjer, kreiranje novog, zajedničkog proizvoda ili usluge – za osvajanje nekog novog, većeg tržišta.
Ovo je recimo veoma rasprostranjen kriterij koji pozitivno utiče na odluku o prodaji biznisa u IT industriji. Tada manje, inovativne kompanije uvide šansu da sa većim, globalnim korporacijama naprave simbiozu. Spajanjem znanja i suluga omogućuju sebi nastup na novim, većim tržištima.
Kada vam se čini da vas je vaš vlastiti biznis „pregazio“, važno je da stanete i procjenite situaciju. Preopterećenost može dovesti do iscrpljenosti i smanjenja kvaliteta rada. Ovo u konačnici utiče na daljnji razvoj poslovanja.
Osjećate da vas je vlastiti biznis „pregazio“
Razmišljate da je došlo vrijeme za prodaju biznisa? Ipak, trebate svakako dobro razmisliti o delegiranju zadataka, zapošljavanju dodatnih kvalificiranih kadrova. Vi ostavite sebi isključivo upravljanje kompanijom.
Ipak, s druge strane, treba biti pošten i prem sebi. Realno odredite vlastite granice u vođenju posla. Jasno analizirajte i zaključite jesu li Vašem poslu potrebna neka nova znanja koja ne posjedujete, kako bi posao napredovao.
Nemate pravog nasljednika
Ukoliko nemate nasljednike koji je zainteresiran za preuzimanje biznisa ili pak niste uspjeli uspostaviti profesionalni menadžment koji bi mogao preuzeti vođenje Vašeg biznisa. Ovo može stvoriti ozbiljne izazove za budućnost vaše kompanije, vaših zaposlenih i vas osobno.
Veliki broj poslovnih ljudi podcjenjuje smjenu generaciju u upravljanju biznisom, te navedeno ne stavlja na listu prioriteta. Često je uzrok prezauzetost aktivnostima oko samog biznisa. Ipak, planiranje nasljednika je ključno za održivost biznisa.
Jedan od od najkvalitetnijih pristupa je mentorstvo unutar kompanije. Cilj je razviti resurse za nastavak održivosti biznisa. Druga opcija je stvaranje strateškog partnerstva sa drugom kompanijom.
Proizvod ili usluga su tehnološki zastarjeli
Tehnološki zastario proizvod može brzo postati nerelevantan na dinamičnom tržištu. Ovakve situacije su posebno izražene u IT industriji.
Ako na vrijeme prepoznate da vam je proizvod “end of life” ili da je tehnologija na zalasku, možete razmotriti ulaganje i novi investicioni ciklus u istraživanje i razvoj kako biste unapredili svoj proizvod. Opcija je stvoriti i novi proizvod koji će zadovoljiti suvremene potrebe tržišta. Možete u tom trenutku razmišljati i o prodaji same kompanije sustavu koji to može izvesti na adekvatan način.
Na vrhuncu ste “slave”
Zvuči pomalo čudno, ali kada ste na vrhuncu poslovanja, to je idealan trenutak za strateško planiranje budućnosti. Samim time i razmatranje mogućnosti prodaje kompanije ukoliko uvidite da na duži period neki od gore spomenutih kriterija nisu dovoljno dobro razvijeni.
Iz ovog razloga je upravo bitno dobro razmisliti da li želite u ovoj fazi biznisa iskoristiti trenutnu snagu i profitabilnost biznisa. Jedna opcija je diverzifikacija proizvoda ili usluga. Druga opcija je da razmotrite opciju izlaska iz posla. Treća opcija je pronalazak strateških partnera.
Ne zaboravite, najlakše je voditi pregovore za prodaju biznisa kada vam nije neophodna.