Električna auta postaju sve veći trend. Ipak, još uvijek nisu zastupljena u mjeri u kojoj očekuju proizvođači. Dijelom zbog cijene, a dijelom i zbog infrastrukture, odnosno nedovoljnog broja punjača.
Udruga europskih proizvođača vozila (ACEA) napravila je analizu svih pogodnosti i državnih poticaja za države članice EU. Iz analize možemo zaključiti da države članice EU na razne načine pokušavaju da privuku svoje građane da umjesto vozila na fosilna goriva prijeđu na „zelene automobile“. U cilju, naravno, zaštite svojega i tuđega zdravlja, odnosno životne okoline.
Austrija je oslobodila poreza (PDV) kupce hibridnih i električnih vozila (uključujući i 20 posto poreza na zagađenje zraka) do cijene vozila od 40.000 eura. Za vozila koja koštaju do 80.000 oporezuje se samo iznos od 40.000 eura. Na skuplja vozila plaća se pun iznos poreza. Belgija za razliku od Austrije nema direktne novčane poticaje za kupovinu. Belgijanci nude dosta poreskih olakšica prilikom kupovine i uporabe ekoloških vozila.
I Grci nude olakšice za električna auta
Grčka ima olakšice pri registraciji i do 75 posto za električna i hibridna vozila koja emitiraju do 50 grama CO2 po kilometru, odnosno 50 posto za hibridna vozila sa većom emisijom. U Mađarskoj se ne plaća PDV prilikom kupovine električnog ili plug-in hibridnog vozila. Ne plaća se ni godišnji porez. Isto važi i za kompanije.
Slovačka ne daje subvenciju za kupovinu eko-vozila. Jedini benefiti su niža registracija i besplatna putarina za električne automobile. Popust od 50 posto na putarinu imaju i vlasnici plug-in vozila. Slovenija uz umanjen porez pri nabavci električnog vozila od svega 0,5 posto daje i subvenciju od 4.500 eura za kupovinu istih.
U Bugarskoj nema olakšica od poreza pri kupovini e-vozila+. Vlasnici isključivo električnih vozila ne plaćaju godišnji porez. To važi za fizičke osobe, ali ne i za pravne. Nema ni bilo kakvih novčanih subvencija. U Hrvatskoj postoje subvencije do 9.000 eura, a vlasnik ne plaća porez na zagađenje, ostale takse plaća.
Francuska ima poprilično kompliciran način subvencioniranja kupovine električnih i hibridnih vozila jer uzimaju u obzir brojne parametre – od težine vozila, cijene (ne veće od 47.000 eura) do minimuma uticaja na životnu sredinu i visine primanja kupca. Tako će oni sa niskim primanjima uz ispunjene ostalih uvjeta dobiti 7.000, a oni drugi 4.000 eura subvencija. Posebno se stimuliraju zamjena, reciklaža starih vozila uz kupovinu novih ili polovnih električnih i plug-in hibridnih vozila.
Njemci nude poseban model subvencije za električna auta
Kada je Njemačka u pitanju, pri kupovini kupci nisu oslobođeni PDV-a. Zato su kupci električnih i plug-in hibridnih vozila deset godina oslobođeni registracije. Olakšica važi za sve koji kupe vozilo do 31. prosinca 2025. Ovo izuzeće važit će maksimalno do 31. prosinca 2030. Posebno umanjenja taksa se odnose na službena vozila sa elektro i plug-in hibridnim pogonom u ovisnosti od kataloške vrijednosti. Ali kako se navodi u analizi ACEA, tek predstoji diskusija oko ovih olakšica. Subvencioniranje kupovine eko vozila u Njemačkoj je prestalo 31. prosinca 2023. godine.
Za 2023-24. godinu u Španjolskoj je predviđeno oslobađanje od specijalne takse za vozila sa manjom emisijom od 120 grama CO2 po kilometru. U istom periodu će vlasnici ovih vozila imati umanjenje od 15 posto od nabavne cijene vozila na porez na osobni dohodak uz uvjet da vozilo ne bude skuplje od 45.000 eura bez poreza. To umanjenje maksimalno može biti 3.000 eura.
Česi „razvezali“ kesu za električna auta
Dalje se u analizi navodi primer Češke. Električna i plug-in vozila koja emitiraju do 50 gr CO2 po km besplatno se registriraju i imaju poseban broj na tablicama. Vlasnici električnih vozila ne plaćaju putarinu, a plug-in vozila 25 posto. Smanjen je i period amortizacijeAmortizacija je (u knjigovodstvu) postupak postupnog umanj... punjača (stanice i wallbox) sa deset na pet godina. Češka je na poticaje za nabavku električnih i hibridnih vozila (i punjača) u državnim i lokalnim namijenila 77 milijuna KM. Potpora Ministarstva transporta za punjače i infrastrukturu za vodik iznosit će u 2024. godini 243 milijuna eura.
U Italiji je kalkulacija složena, ali se može dobiti i do 13.750 eura
Talijani nisu oslobođeni poreza pri kupovini vozila. Vlasnici električnih auta su oslobođeni od plaćanja godišnjeg poreza na uporabu od dana prve registracije. Zatim 75 posto umanjenje u odnosu na vozila sa klasičnim motorom. Talijani imaju dosta kompliciran sustav subvencioniranja kupovine električnih vozila. U ovisnosti od cijene novog električnog vozila sa ili bez zamjene staro za novo, uzimajući u obzir sa kojim je EURO standardom motora to staro vozilo, zatim kalkulirajući i „indikator ekonomske situacije“ kupca, iznos subvencije ide u rasponu od 6.000 do 13.750 eura. Italija subvencionira i instalaciju kućnih punjača do 80 posto vrijednosti, maksimalno sa 1.500 eura.
I skandinavske zemlje imaju pogodnosti za vozače električnih vozila. Tako se u Švedskoj vlasnicima električnih vozila naplaćuje minimalna cijena putarine od 30 eura godišnje. Kompanije su stimulirane jednokratnim niskim porezima na eko vozila.
Finci koji voze vozila sa nultom emisijom ne plaćaju taksu za registraciju od listopada 2021. Fizičke osobe ne plaćaju nikakav porez na ova vozila. Kompanije koje ostvaruju prihod upotrebom ovih vozila plaćaju umanjene poreze u ovisnosti od kategorije i od toga da li koriste ili ne kompanijske punjače.
U Danskoj u ovoj godini nema subvencioniranja kupovine električnih i hibridnih vozila. Predviđene su jedino olakšice pri registraciji električnih vozila od 60 posto. Za hibride sa emisijom CO2 manjom od 50 gr/km popust je 45 posto. Godišnji porez za vozila sa nultom emisijom i ona sa maksimalnom emisijom od 50 gr/km je 52 eura polugodišnje.
Kakava je situacija kod nas?
Donesena je odluka o subvencioniranju kupovine električnih auta za građane u Federaciji. Ukupno je izdvojeno 498.000 KM, a predviđeno je da će biti podijeljeno ukupno 89 iznosa pomoći građanima koji se odluče na kupovinu električnog automobila ili hibrida. Zanimljivo, ukoliko podijelimo izdvojeni iznos iz budžeta s brojem planiranih kupovina koje će biti subvencionirane, dolazimo do brojke od 5.595,50 KM (po automobilu).
Nakon 2035. nema prodaje vozila na fosilna goriva
Podsjetimo, države EU su se i zakonski obvezale da će do 2035. godine zabraniti prodaju vozila sa SUS motorima. Stoga ovo je način da olakšaju svojim građanima tu tranziciju. Prodaja e-vozila na prvih pet europskih tržišta porasla je za 1,6 posto u prvom kvartalu 2024. u usporedbi s istim periodom prošle godine.
Prodaja Električnih auta je porasla u Francuskoj i Velikoj Britaniji za 23 posto i 10,6 posto respektivno, ali je pala u Njemačkoj, Španjolskoj i Italiji za 14 posto, 16 posto i 19 posto respektivno, objavio je Strategy&, partner PwC.
Pre ovog kvartala trendovi u Francuskoj, Njemačkoj i Velikoj Britaniji uglavnom su pratili sličnu putanju. Međutim, tržišni udijeli u prvom kvartalu su pokazali značajan jaz – 18 posto u Francuskoj i 16 posto u Britaniji. Samo je 12 posto u Njemačkoj. Po prvi put, Velika Britanija je pretekla Njemačku u apsolutnom broju prodaje električnih auta (84.000 prema 81.000 u prvom kvartalu 2024).
Jedini značajan rast prodaje električnih auta na ostalim europskim tržištima u prvom kvartalu 2024. zabilježen je u Nizozemskoj, od 19,3 posto u odnosu na isti period prošle godine. Prodaja električnih auta u Švedskoj, Norveškoj i Austriji je opala, dok je Švicarska imala samo neznatan rast.