Gotovo 40 posto internetskih trgovina koristi se manipulativne tehnike kako bi navele potrošače na odluke koje nisu u njihovu najboljem interesu. Istraživanje je provela Komisija i nacionalna tijela za zaštitu potrošača iz 23 države članice EU, te Norveške i Islanda.
Naše je istraživanje pokazalo da se gotovo 40 posto internetskih trgovina oslanja na različite manipulacije kako bi prevarilo potrošače ili iskoristilo njihove slabe točke. Taj je pristup očito suprotan zaštiti potrošača i nekorektan, izjavio je povjerenik za pravosuđe Didier Reynders.
Reynders dodaje da države članice imaju pouzdane alate kojima se takvi problemi mogu rješavati. Očekuje se da nacionalna tijela iskoriste svoje ovlasti i poduzmu radnje protiv takve prakse.
Provedeno istraživanje je obuhvatilo 399 internetskih trgovina. Radi se o ponudi raznolikih proizvoda, od tekstila do elektronike. Posebna je pozornost posvećena takozvanim obmanjujućim obrascima.
Riječ je o tri vrste manipulativnih tehnika kojima se potrošače navodi na donošenje odluka koje možda nisu u njihovu najboljem interesu, prenosi HRT.
Manipulativne tehnike lažnog odbrojavanja
Lažna odbrojavanja impliciraju da postoji rok za kupnju nekih proizvoda. Ta je praksa zabilježena u 42 internetske trgovine.
Vizualni dizajn i odabir fraza
Druga manipulativna tehnika, utvrđena u 54 internetske trgovine, odnosi se na usmjeravanje potrošača prema nekim odlukama od pretplata do skupljih proizvoda ili skuplje dostave, pri čemu se služe tehnikama kao što su vizualni dizajn i odabir fraza.
Skrivanje bitnih informacija
I treća manipulativna tehnika, zabilježena u 70 internetskih trgovina, jest potpuno ili djelomično skrivanje važnih informacija poput troškova dostave, sastava proizvoda i postojanja jeftinijih odabira. U 23 trgovine informacije su skrivene kako bi se navelo potrošače da pristanu na pretplatu.