Ponedjeljak, 28 travnja, 2025

Zadnje objave

Možda vam se sviđa

Menadžer kao vođa: Ključne vještine za uspješan početak

Postati menadžer po prvi put donosi kombinaciju uzbuđenja, nesigurnosti i izazova. Uloga šefa nije statična niti univerzalna. Ne postoji savršen obrazac koji se može slijepo slijediti. Sabina Nawaz u knjizi Ti si šef: Postanite menadžer kakav želite biti (i koji drugi trebaju) naglašava da je uspješan menadžer onaj koji se stalno razvija.

Savjeti iz stvarnog života i promjena u pristupu uspjehu

Kao bivša direktorica ljudskih resursa u Microsoftu i iskusna izvršna trenerica, Nawaz koristi stvarne primjere svojih klijenata. Povezuje ih s vlastitim iskustvom i nudi konkretne savjete za nove menadžere. Osnovna poruka knjige je da je vođenje ljudi kontinuirano putovanje, a ne konačno stanje.

Ljudi često vjeruju da postoje isključivo “dobri” i “loši” šefovi. Međutim, većina menadžera posjeduje kapacitet za oboje, ovisno o okolnostima. Nawaz tvrdi da su “loši” šefovi najčešće ljudi s dobrim namjerama koji pod pritiskom počinju donositi loše odluke.

Upravljanje zahtijeva svjesno i aktivno ponašanje. Negativne navike lako se uvuku ako se ne prepoznaju na vrijeme. Novi menadžeri moraju redefinirati pojam uspjeha. Više nije dovoljno osobno isporučivati izvrsne rezultate. Uspjeh se sada mjeri kroz napredak i uspjeh cijelog tima.

Prelazak s individualnog na timski uspjeh i važnost precizne komunikacije u vođenju

Usmjeravanje fokusa s individualnog doprinosa na timsku izvedbu ključna je tranzicija. Nawaz naglašava potrebu za reprogramiranjem motivacije: ono što je nekada bilo dovoljno, sada je samo dio šire slike.

Osim toga, važnost precizne i promišljene komunikacije posebno dolazi do izražaja. Menadžerove riječi često se tumače snažnije i ozbiljnije. Zbog toga, Nawaz predlaže korištenje “alata za skaliranje” u razgovorima. To pomaže u izbjegavanju nesporazuma i preciznijem prenošenju važnosti zadataka.

Primjeri takve komunikacije uključuju izjave poput: “Na ljestvici od 1 do 10, važnost zadatka je…” ili “Ovo treba biti gruba skica, ne završna verzija.” Ovakav pristup smanjuje prostor za pogrešne interpretacije i povećava učinkovitost

Balansiranje povratnih informacija i uspješno delegiranje kao ključni faktori učinkovitog menadžmenta

Još jedna učestala greška novih menadžera je fokus isključivo na korektivne povratne informacije. Kritike bez ravnoteže s pozitivnim povratnim informacijama mogu biti demotivirajuće. Nawaz preporučuje omjer 5:1 u korist pozitivnih komentara. Pohvala treba biti konkretna i učestala kako bi ostavila dojam.

Prema istraživanju Gallupa, zaposlenici smatraju da je najvrijednije priznanje upravo ono koje dolazi od njihovog menadžera. Redovito priznavanje uspjeha stvara okruženje podrške i povjerenja, što doprinosi većoj produktivnosti.

Delegiranje je još jedan ključan alat u rukama menadžera. No, to nije puko prebacivanje zadataka. Uspješno delegiranje zahtijeva prilagodbu pristupa u odnosu na razinu znanja i iskustva zaposlenika.

Ključevi za održavanje profesionalnosti pod pritiskom

Menadžer mora prepoznati kada je potrebno detaljno mentorirati, a kada je bolje omogućiti samostalno donošenje odluka. Ovakav pristup povećava samopouzdanje zaposlenika i njihovu odgovornost, dok menadžeru omogućuje više vremena za strateške zadatke.

Jedan od najvećih izazova je upravljanje vlastitim stresom i reakcijama pod pritiskom. Nawaz govori o tzv. “zamkama pritiska” – obrascima ponašanja koje pokreću negativne reakcije. Prepoznavanje vlastitih okidača ključno je za očuvanje profesionalnosti.

Pitanja poput “Koji me tipovi ljudi uzrujavaju?” ili “Kada sam najviše podložan frustraciji?” pomažu u identificiranju uzroka lošeg ponašanja. Ako se ti obrasci prepoznaju, mogu se primijeniti tehnike uzemljenja poput složene matematike ili mentalnog povratka u poznatu situaciju.

Ove tehnike pomažu prebaciti mozak iz reaktivnog u racionalni mod, čime se sprječava donošenje impulzivnih odluka. Nawaz preporučuje uvođenje mikro navika – kratkih dnevnih vježbi koje traju dvije minute ili manje. Takve navike probijaju psihološku barijeru promjene i doprinose dugoročnom razvoju.

Upravljanje timom ne znači samo donošenje odluka, već i stvaranje podržavajuće i poticajne radne atmosfere. Uspješan menadžer neprestano uči, prilagođava se i gradi kulturu uzajamnog povjerenja i rasta.

Izvor: Fast Company; prijevod i prilagodba: financa.ba
Prilikom preuzimanja obvezno navesti izravni link na članak.

Prijavite se na naš Newsletter

Popularno