Kako se najbolje nositi sa situacijom u kojoj niste dobili promaknuće za koje se podnijeli zahtjev, posebno ako ste ga očekivali, ili čak mislili da vam “prirodno” pripada? Nije lako tražiti promaknuće, bez obzira na to da li to radite na formalnom interview-u, ili se neslužbeno raspitujete. Osjećate se odlično kada se vašem zahtjevu udovolji, ali što ako se napredovanje ne desi, i neko drugi dobije ono za što se mislili da je “vaše”?
Ovo je nekoliko stvari koje možete uraditi.
1.Dajte sebi vremena za procesiranje onog što se desilo
Biti odbijen je teško, kako u privatnim, tako i u poslovnim odnosima. Odbijanje može izazvati ljutnju, razočarenje, demotivaciju, osjećaj da ste izdani i da vam je nešto oteto, a u ekstremnim slučajevima čak i destruktivno ponašanje. Dobro je priznati sebi i bliskim ljudima kako se osjećate, i razgovarati o tome. Ono što nije dobro je reagirati impulzivno, te bez temeljitog procesiranja svih činjenica i okolnosti, kriviti kolege, druge ljude, širu okolinu, sudbinu i svemir zato što niste dobili ono što ste htjeli. Stanite na loptu, procesirajte svoje osjećaje, i onda preispitajte i sebe i svoj zahtjev kojem nije udovoljeno.
2.Preispitajte sebe i svoj zahtjev za promaknuće
Biti svjestan sebe i biti svjestan kako vas drugi vide veliko je bogatstvo, a preispitivanje može pomoći u tome da shvatite zašto je netko drugi dobio promaknuće, a ne vi. Korisna pitanja koja si možete postaviti:
Mislite li da ste, objektivno, najbolji čovjek za posao za koji ste aplicirali?
Jedna stvar je raditi na trenutnoj poziciji na kojoj radite, i za koje posjedujete tehničke vještine. Potpuno druga stvar je, npr. voditi svoje sadašnje kolege sa pozicije rukovoditelja. Ovdje je pitanje, dakle, vjerujete li da imate set liderskih i/ili menadžerskih vještina koje su potrebne? Dalje, vjerujete li u poslovnu strategiju koju sa pozicije za koju ste aplicirali trebate provoditi? I konačno, vjeruju li oni koji trebaju donijeti odluku o vašem promaknuću da vi vjerujete u strategiju koju trebate provoditi?
Na koji ste način aplicirali /pokušali doći do promaknuća?
Uvriježeno je mišljenje da je potrebno izraziti interes za poziciju koju želimo, jer samo “raditi svoj posao i čekati da nas netko prepozna”, najčešće ne dovede do željenog rezultata, ili bar ne dinamikom kojom želimo. U tom smislu dobra je praksa izraziti ambiciju (ako se radi o neformalnom razgovoru za promaknuće) ili podnijeti zahtjev (ako se radi o formalnom natječaju za poziciju koja za vas znači promaknuće), a onda vrijedno i predano raditi svoj posao i zaslužiti svoju priliku.
Međutim, ono što nije dobra praksa i ponašanje, je otići u drugu krajnost i biti preagresivan ili, ne daj Bože, neetičan u pokušajima dolaska do željene pozicije, kao npr : a) konstantno pokušavati “svrgnuti” osobu koja se trenutno nalazi na poziciji koju želite b) ako želite doći na poziciju na kojoj je sada vaš rukovoditelj, pokušavati “preskačući” ga u hijerarhiji, graditi sebi poziciju slabeći mu autoritet u direktnoj komunikaciji sa njegovim rukovoditeljem koji je više u lancu hijerarhije c) širiti informacije o nesposobnosti i greškama osobe na čiju poziciju želite doći;
Ovdje nije poenta u tome da li je osoba na čiju poziciju želite doći više ili manje sposobna od vas (možda ste i sposobniji). Poenta je u tome što će se oni koji budu odlučivali o vašem promaknuću sjetiti na koji način ste se odnosili prema svom bivšem rukovoditelju, pa će, osim po vašim tehničkim sposobnostima, odluku donositi i na temelju projekcije kako ćete se ponašati i prema njima, svojim budućim rukovoditeljima (i obično će zaključiti da ćete se ponašati isto).
Kakva je percepcija organizacije i managementa o vama?
Vaša percepcija je vaša realnost. Vi imate određeno mišljenje o sebi, i to je normalno. Međutim, neizbježno je da su i drugi stvorili svoju sliku o vama, a njihova percepcija Vas je njihova realnost. Ako se te dvije “realnosti” razlikuju, pri čemu je vaše mišljenje o sebi mnogo više od onog koji o vama ima šira organizacija ili samo oni koji donose odluku, to je, ne ulazeći u razloge zašto je to tako, prilična prepreka za ostvarenje vaših ambicija i očekivanja. Dobra je praksa aktivno tražiti feedback od drugih (u organizaciji i managmentu) i pokušati shvatiti razlike u osobnoj percepciji u odnosu na percepciju koju imaju drugi.
Jeste li lojalni organizaciji u kojoj radite (i organizacijama u kojima ste prije radili)?
Kada su donositelji odluka razmatrali vaš zahtjev (formalni ili neformalni) za promaknućem, zacijelo su se zapitali i provjerili koliko dugo mogu računati na vas, te da li se uklapate u organizacijsku kulturu koju sada trebate njegovati čak i na jednoj višoj razini nego prije. Vjerojatno su provjerili i raspitali se je li vam uopće, i ako da, koliko, na srcu dobrobit i interes organizacije, te koliko ste pazili na dobru reputaciju organizacije kada ste o njoj pričali svojim kolegama i prijateljima. U slučaju da niste pazili na reputaciju i poštovali i njegovali kulturu organizacije u kojoj radite, budite sigurni da to nimalo nije pomoglo vašoj šansi za promaknuće, bez obzira kakvim tehničkim znanjima raspolažete.
Ovo ne vrijedi samo za organizaciju u kojoj trenutno radite. Vrijedi i za organizacije u kojima ste radili prije – prečesto mijenjanje poslova može, ali ne mora ukazivati na smanjenju lojalnost kompaniji. Međutim, ako je relativno velik broj promjena poslova u različitim kompanijama kombiniran sa istovremenim manjkom ili potpunim odsustvom osjećaja pripadnosti organizacijama u kojima ste radili, te odsustvom pozitivnih stvari koje govorite o kompanijama u kojima ste radili (a u najgorem slučaju i loše riječi o bivšim organizacijama), to donositeljima odluke može govoriti da imate problem sa lojalnošću kompanijama u kojima ste radili, i indikaciju da niste ili da nećete biti lojalni ni trenutnoj.
Što je važno zapamtiti?
Važno je zapamtiti kako se može desiti da ne dobijete promaknuće i željenu poziciju na poslu, čak i ako su odgovori na gornja pitanja savršeni (čak i ako ste savršena kombinacija nekoga tko je najbolji za tu poziciju i po osobnom i po mišljenju organizacije i managementa, ako ste savršeno lojalni i uklapate se u organizacijsku kulturu, itd) – nekad se jednostavno različiti faktori nisu posložili, niste mogli na njih utjecati ni vi ni donositelji odluka, i jednostavno nije ispao za vas željeni ishod. Moguće je i da ste vi bili savršeni za posao, ali da je donositelj odluke bio pristran, pa niste mogli ništa učiniti. Međutim, ako ste preispitivanjem zaključili da neke vaše prakse i ponašanja nisu bile prihvatljive donositeljima odluke u organizaciji, onda razmislite imate li što naučiti za budućnost i eventualno korigirati. Možda vam u toj situaciji bude jasnije zašto niste izabrani.
3.Ostanite profesionalni
Ako se želite žaliti i negodovati jer niste dobili poziciju koju želite, činite to najbližim prijateljima i u krugu obitelji. Na poslu, s druge strane, dajte sve od sebe da ostanete profesionalni i pristojni, čak i ako ste toliko razočarani (opravdano ili neopravdano) da želite napustiti kompaniju, ili čak u potpunosti promijeniti industriju. Ako potreba za profesionalizmom i pristojnošću nisu očiti sami po sebi, shvatite onda barem da je to u vašem interesu (glas o tome kakve su vaše reakcije i ponašanja bile na prethodnom radnom mjestu, pronijeti će se do vašeg budućeg poslodavca, ali i do vaših budućih klijenata).
4.Tražite feedback
Nakon što procesirate šta se desilo i preispitate se, posebno ako i dalje imate nejasnoće, tražite feedback od vašeg pretpostavljenog. Pokušajte saznati nedostaju li vam neke vještine, ili su potrebne određene korekcije u ponašanju, da biste shvatili šta vam je potrebno da imate više šanse kod sljedećeg promaknuća. Ova povratna informacija od rukovoditelja, može vam pomoći i kao input za vaš daljnji plan karijere (u trenutnoj ili budućoj kompaniji). Može biti i prevaga u vašoj odluci nastavljate li karijeru u postojećoj organizaciji, ili se vidite negdje drugdje.
5.Oduprite se usporedbama
Ako vi niste dobili promaknuće, a vaš kolega jeste, oduprite se nagonu da se uspoređujete s kolegom koji je dobio promaknuće. Usporedbe vas neće približiti promaknuću, nego obratno – učiniti će vas toksičnima, a u očima rukovoditelja (ako ih iznesete rukovoditelju) ćete izgledati sitničavi, i samo ćete mu potvrditi odluku da je dobro postupio što je posao dao nekome drugome, a ne vama.
6.Napravite strategiju za daljnju karijeru
U ovisnosti o tome šta ste saznali u prethodnim koracima, zaključite imate li u kompaniji u kojoj radite šanse za napredovanje ili ne. Ako nemate, a napredovanje vam je važno, krenite u traženje alternative. Čak i ako procijenite da imate šanse, dobra praksa je napraviti neki terminski plan u kojem ćete postaviti sebi ciljeve šta trebate uraditi i u kojim rokovima, odnosno, koliko još želite čekati.
Izvor: Financa.ba (članak thebalancingcareers.com proširen, dopunjen i prilagođen originalnim iskustvima i savjetima)