Hoće li Federacija BiH dobiti jedinstveni sustav oporezivanja imovine koji će harmonizirati propise kojima trenutačno županije oporezuju. Uz ostalo, ovaj zakon bi trebao oporezivati nekretnine, stanove za najam i vikendice. Ovo je prilično zanimljivih pitanja koja zanimaju javnost u ovom entitetu. U ovom trenutku porez na imovinu, porez na nasljeđe i dar te porez na promet nekretnina u domeni je županijskih zakonskih rješenja.
Smjernice
Zastupnik u Zastupničkom domu Parlamenta Federacije BiH i predsjednik Odbora za ekonomsku i financijsku politiku Admir Čavalić u razgovoru za Večernji list potvrdio je kako je nedavno uputio pitanje vezano uz smjernice ekonomske i fiskalne politike Federacije BiH za razdoblje 2025. – 2027. U istima je, uz ostalo, potvrđeno kako postoji potreba za uspostavom jedinstvenog sustava oporezivanja imovine na cijelom teritoriju Federacije BiH. Čavalić je kazao kako je od nadležnih želio dobiti odgovor koji bi objasnio rade li se analize na tom planu. Dodao je kako je važno izbjeći eventualne nepredvidivosti.
Drugim riječima, za građane je od suštinskog značaja fiskalna predvidivost. Upravo je zbog toga važno i nekoliko godina prije znati koje su eventualne mjere i aktivnosti Vlade. Za sada nema nikakvih službenih prijedloga.
U odgovoru nadležnih iz Vlade Federacije BiH potvrđeno je kako postoje analize o ovoj temi. Rezultati bi trebali biti osnova za donošenje jedinstvenog propisa o porezu na imovinu na razini Federacije. isti bi trebao biti harmoniziran s međunarodnom praksom u oblasti izravnog oporezivanja.
Neophodno uspostaviti jedinstven sustav oporezivanja u cijeloj Federaciji
U smjernicama ekonomske i fiskalne politike Federacije BiH za razdoblje 2025. – 2027., u koje je Večernji list imao uvid, navodi se kako je u idućem razdoblju potrebno uspostaviti jedinstven sustav oporezivanja imovine na cijelom teritoriju Federacije BiH. Cilj je njegovo pojednostavljenjo za obveznike, kao i olakšanja administriranja i kontrole od nadležnog poreznog tijela.
U dijelu koji se odnosi na poreze na posjedovanje i prometovanje imovine navedeno je kako ovi prihodi uključuju tri različite kategorije: 1. porez na imovinu, 2. porez na dar i nasljeđe, te 3. porez na promet nekretnina. Njihova je naplata trenutačno regulirana županijskim zakonima i propisima jedinica lokalne samouprave. Zbog navedenog je teško uspostaviti usporedivost trendova kretanja.
Koje bi nekretnine bile oporezive
Ideja nije da porez na nekretnine plaćaju oni vlasnici nekretnine koji je koriste za stalno stanovanje, kao ni za nekretninu u kojoj živi netko iz obitelji, ni za one koje su u dugotrajnom najmu (najmanje 10 mjeseci u godini). To je dobar povod za analizirati situaciju u BiH, koja ima nešto složeniji porezni sustav na imovinu. Valja odmah u startu naglasiti kako vlasnici nekretnina za stalno stanovanje ne plaćaju poreze, i to je nešto što se neće mijenjati.
S druge strane, za ostalu imovinu, poput kuća i stanova za najam i vikendica, porezi se plaćaju. Oni se mogu, ugrubo govoreći, smjestiti u dvije ključne kategorije. Prvu čine porez na imovinu (ali i nasljeđe i dar) koji uređuju županije u Federaciji BiH. One se svojim zakonskim propisima oporezuju određenu imovinu, uključujući stanove koji se izdaju pod zakup, vikendice, poslovne prostore. Također, ne postoje jedinstvene stope jer su županije samostalne kod određivanja visine poreza, tako da postoji i različita praksa raspodjele ovih prihoda. Neke dijele prihod s općinama, dok se u drugima sav prihod raspodjeljuje općinama.
Različiti kantoni, različite prakse
Primjerice, u Sarajevskoj županiji obveznik poreza na imovinu je pravna i fizička osoba koja je vlasnik zgrade ili stana za odmor ili rekreaciju, poslovne prostorije, stambene zgrade ili stana koji se izdaju pod zakup, garaže koja se izdaje pod zakup, parkirališnog prostora koji se izdaje, putničkog motornog vozila, motocikla do sedam godina starosti, plovnog objekta iznad 5 m dužine i letjelice u vlasništvu fizičkih osoba. Porez na imovinu pripada 60% županiji, a 40% općini.
U Zeničko-dobojskoj županiji pak prihodi od poreza na imovinu raspoređuju se 100% u proračune općina. Plaćaju ih vlasnici poslovnog prostora koji se izdaje pod zakup, stambene zgrade ili stana koji se izdaju pod zakup, garaže koja se izdaje pod zakup, parkirališnog prostora koji se izdaje, zgrade ili stana za odmor i rekreaciju, putničkog automobila, osim taksi vozila, motocikla. Drugi tip poreza je pozicioniran na federalnoj razini. Odnosno definiran je kroz Zakon o porezu na dohodak koji je obuhvatio prihode od imovinskih prava, poput zakupa i najamnine. U istom zakonskom rješenju navedeno je kako dohodak od imovine uključuje prihod ostvaren iznajmljivanjem nekretnine (zgrade, zemljišta i dr.), ali i iznajmljivanjem opreme, transportnih vozila i druge pokretne imovine ako iznajmljeni predmeti ne služe za obavljanje samostalne djelatnosti.