Petak, 22 studenoga, 2024
spot_img

Zadnje objave

Možda vam se sviđa

Proizvođači automobila suočeni sa teškim odlukama oko nabave čipova u narednim godinama

Dulja čekanja i više cijene bili su normalan dio kupnje novog automobila ove godine kao rezultat nestašice poluvodiča i poremećaja u opskrbi.

Postoje rani znakovi da se ova nestašica smanjuje kako zalihe kod dobavljača rastu. No temeljna promjena u industriji koja proizvodi poluvodiče koji ulaze u današnje automobile znači da je prerano reći da je najgore prošlo.

Trajniji problem leži u evoluciji većine tvrtki za proizvodnju čipova za automobile u tvrtke koje se ne mogu zamisliti: one samo dizajniraju čipove, a “outsource”, odnosno eksternaliziraju proizvodnju. Kako te tvrtke nemaju vlastite proizvodne pogone, oslanjaju se na proizvođače čipova kao što su Taiwan Semiconductor Manufacturing Company i Samsung. Ove dvije tvrtke, koje čine 80 posto ugovorne proizvodnje čipova i gotovo sav tržišni udio napredne proizvodnje čipova, dugo rade punim kapacitetom. Zalihe čipova proizvođača automobila su na povijesno niskim razinama, što znači da bi potražnja trebala ostati visoka.

U međuvremenu, moderni automobili koriste više čipova nego ikad. Elektronički sustavi kontroliraju sve, od otvaranja prtljažnika do “infotainmenta”. Dodatne značajke autonomne vožnje povećavaju broj čipova u automobilu. Prosječni električni automobil koristi 2000 čipova, dvostruko više nego prosječni benzinac.

Proizvođači automobila koji se oslanjaju na proizvodnju “točno na vrijeme” (Just – In – Time) i globalne dobavljače za  komponente niskih troškova, trebaju se ozbiljno zamisliti

Tesla Model 3 ima više nego trostruko veći broj elektroničkih komponenti u usporedbi sa svojim tradicionalnim kolegom benzincem. Teslin “potpuni samovozeći” čip, njegova središnja upravljačka jedinica koju je napravio Samsung i koja se nalazi u svim njegovim novim modelima, dio je njegove tehnološke prednosti u odnosu na konkurentske proizvođače električnih automobila.

Do sada je većina čipova u automobilskom sektoru koristila stariju tehnologiju; proizvođači automobila nisu se borili protiv drugih sektora kao što su pametni telefoni i telekomi za iste čipove. No kako automobili postaju sve više “visokotehnološki”, proizvođači automobila počinju koristiti napredne čipove koji se koriste u pametnim telefonima, internetskim poslužiteljima i 5G opremi. Kako pametniji, autonomniji automobili postaju sve češći, bit će potrebni mnogo puta napredniji čipovi.

Unatoč potražnji, Samsung i TSMC nisu voljni proširiti proizvodne kapacitete. Troškovi su visoki. Samsungova tvornica u Teksasu, na primjer, koštat će 17 milijardi dolara. Trebat će godine za izgradnju i povrat ulaganja.

Cijene čipova se dogovaraju jednom godišnje, što otežava povećanje cijena u uvjetima brzo promjenjivih uvjeta. “Debele” marže od 40 posto u TSMC-ovim i Samsungovim jedinicama čipova ovise o radu punim kapacitetom korištenjem postojećih postrojenja.

Automobilski čip nije omiljeni čip proizvođača čipova. Teško ih je dizajnirati i proizvesti, moraju proći teške testove na stres kako bi se osigurala sigurnost, jer svaki nedostatak može značiti prometne nesreće. Potrebno je oko pet godina da se dizajniraju i proizvedu od nule, u usporedbi s manje od godinu dana za čipove koji se koriste za potrošačku elektroniku.

Složenost je otežana činjenicom da je automobilima potrebna mješavina starijih i vrhunskih čipova. Malo je slobodnog prostora u određivanju cijena čipova zbog male profitne marže proizvođača automobila.

Budući da veliki dio Samsungovih kapaciteta ulazi u njegove vlastite proizvode, TSMC je jedini održivi izbor za većinu tvrtki koje traže napredne čipove. No, TSMC je preopterećen, s 53 posto udjela na ugovorenom tržištu proizvodnje čipova.

Postoji zabrinutost zbog mogućih poremećaja i političkog rizika nakon što su kineski ratni zrakoplovi ove godine izvršili rekordan broj preleta u blizini Tajvana.

Dionice Samsunga pale su 16 posto u odnosu na najvišu razinu u siječnju unatoč rekordnim prihodima. To djelomično odražava očekivanja da razdoblja prekomjerne ponude mogu gurnuti cijene i dobit nakon rekordnih godina poput ove. Tijekom prezasićenosti opskrbom čipovima 2001. i 2008., operativne marže Samsung grupe pale su na jednoznamenkaste vrijednosti.

No budući padovi vjerojatno će postati manje predvidljivi. Svijet je osjetio posljedice poremaćaja vezanim za čipove i niko je nema namjeru ponoviti. Proizvođači  automobila gomilaju zalihe. Zatvaranje granica koje pokreće Omicron varijanta virusa doprinosi oskudici u opskrbi.

Proizvođači automobila s lokalnim lancima opskrbe dobit će prednost. Teslino preseljenje u Austin, na primjer, stavlja ga na pola sata vožnje od Samsungove tvornice čipova u Tayloru. To bi trebalo rezultirati smanjenjem problema u lancu opskrbe i većom inženjerskom suradnjom.

Proizvođači automobila koji se oslanjaju na proizvodnju “točno na vrijeme” (Just – In – Time) i globalne dobavljače za  komponente niskih troškova, trebaju se ozbiljno zamisliti. Upravljačke odluke donesene u narednoj godini odredit će tržišni udio za pet godina.

Izvor: Financial Times

Prijavite se na naš Newsletter

Popularno