Sredinom šezdesetih, par desetljeća prije nego je osnovao tvrtku koja je kasnije postala carstvo ledenog čaja (procijenjene vrijednosti 2 milijarde dolara) Arizona Beverages, Don Vultaggio bio je snalažljivi tinejdžer. Radio je za dolar na sat u dućanu u Brooklynu i sanjao o uspjehu. Bio je iznimno ambiciozan, nadogradivši uređaj za lijepljenje cijena kako bi radio brže od ostalih. Ako bi njegov kolega na poslu u određenom vremenu spakirao dva sanduka robe, Vultaggio bi napravio sve da on spakira tri.
“Sjedili smo po dućanu, a on bi govorio: ‘uspjet ću’,” prisjeća se Al Paturzo koji je radio s Vultaggiom u to vrijeme, a sada mu je menadžer poslovanja. “Nije to govorio jer je mislio da će dobiti na lotu ili nešto, nego zato jer je naporno radio.”
Vultaggio je napustio dućan i osnovao biznis koji je prvo distribuirao, a kasnije i proizvodio alkohol. Obogatio se na likerima, a među velike igrače je ušao devedesetih, kad se okrenuo čaju. Njegove limenke čaja AriZona Iced Tea bile su upečatljivije (zbog pastelnih boja), veće (koristio je velike limenke za pivo) i jeftinije (stajale su samo 99 centa) od ostalih na tržištu. Brend AriZona je uskoro prestigao Snapple i postao sveprisutan na policama dućana diljem zemlje, pomogavši tako Vultaggiju zgrnuti bogatstvo koje se danas procjenjuje na 6.2 milijarde dolara.
Ključ njegovog uspjeha nije samo naporan rad, već i nekonvencionalan način razmišljanja. On ne ulaže ni centa u tradicionalni marketing poput TV reklama ili plakata, već vjeruje kako će njegova pića prirodno dobiti na popularnosti ako imaju dobar okus, upečatljiv izgled i dobru cijenu. “Za nas su najbolja reklama ljudi koji su zadovoljni onime što nudimo,” kaže on.
Ne iznaneđuje da su mnogi njegovi savjeti za ostale također netipični. U razgovorima za Forbes Vultaggio je objasnio što on misli da je potrebno za uspjeh i podijelio neke savjete mladim poduzetnicima.
1. Bez obzira na to koliko vam je kompanija velika, ponašajte se kao da je mala
“To je recept za uspjeh,” kaže Vultaggio. “Mnogi direktori u tim kompanijama kažu: ‘Veliki smo, moramo bacati novac. Tako se to radi’”. On kaže kako mu je pristup pomogao da cijene svojih slavnih limenki održi na 99 centa od osnivanja kompanije 1992. godine. Zbog toga mora konstantno uvoditi inovacije kako bi pronašao nove načine rezanja troškova, od povećanja brzine proizvodnje i noćnih dostava do stanjivanja limenki. “Možete bacati novac po cijele dane, no u jednom trenutku će račun morati platiti vaši potrošači.”
2. Razgovarajte sa svima
Nemojte o svom biznisu pričati samo s direktorima – pričajte sa svima koji su iole uključeni u kompaniju. Tijekom običnog radnog dana u AriZoni, teško je pronaći Vultaggija jer on konstantno šeta uredima, razgovarajući sa svima od djelatnika na ulazu do vozača viličara. Zaposlenici se šale da on nikada ne bi mogao ići u reality show Undercover Boss, zato jer ga svi poznaju. “Mnogi misle da je on genij za rješavanje problema,” kaže upravitelj tvornice Ron Zeitune. No dodaje kako je od Vultaggija naučio “da se genij sastoji od prikupljanja podataka. Ako nemate dobre podatke, ne možete donijeti dobru odluku. Mnogi ljudi se oslanjaju na visokorangirane pojedince koji će im da ti široku sliku problema. Don ne pravi tu grešku. Ako želi znati kako nešto radi, on će doslovno nazvati osobu koja se tim bavi.”
3. Pretvarajte se da vaša obitelj radi u tvrtci
Vultaggio se prisjeća jedne situacije u kojoj je posjetio svoju staru tvornicu prije mnogo godina i tamo pronašao prljav toalet bez papira i sapuna. “Ja ne radim tako,” rekao je tada menadžeru. “Ako tu radi tvoja sestra, mama ili teta, mislim da bi im to bilo odbojno. Moraš sve organizirati kao da ti ovdje radi obitelj.” Kada menadžer nije popravio situaciju, bio je otpušten. Vultaggio tu filozofiju ima na umu i kada dizajnira nove tvornice, prioritizirajući udobnost zaposlenika stvarima poput teretane sa staklenim zidovima koja gleda na mašineriju.
4. Vaše radno mjesto može, i treba, izgledati lijepo
“Većina tipova neće stupove obojati u ružičasto i zeleno i na njih staviti točke,” kaže Vultaggio. On upravo to čini. Vjeruje kako estetski izgled radnog mjesta ima ogroman utjecaj na motivaciju zaposlenika. Prihvatio je prijedloge tvorničkih radnika za novo uređenje koje na nekim mjestima podsjeća na Disneyland: tu su lažna stabla trešnje, izloženi stari automobili i vrata s muralima. Svaki mural stajao je 400 dolara. “To je dobro utrošen novac. Dobije se kućna atmosfera,” kaže Vultaggio. Tvornice generalno izgledaju kao tamnice ili ruski zatvori, kaže on. Ali njegova? “Izgleda kao umjetnička galerija,” kaže. “A zašto i ne bi?”
5. Prigrlite netradicionalno obrazovanje izvan učionice
Vultaggio je gotovo odustao od srednje škole. Nije imao koncentracije i vjerojatno je patio od disleksije. Ocjene su mu bile grozne – španjolski je prošao samo zato jer je nastavniku rekao da je predobra osoba da padne predmet (kaže da je u tom trenu naučio važnost prodaje). Nikada nije pročitao knjigu. Ipak, Vultaggio uči cijeli život. Matematiku je naučio radeći u dućanu, a polovičan španjolski na ulicama New Yorka. “Ne kažem da je škola loša,” kaže on, naglašavajući da je to odličan put za mnoge. Ali za njega? “Meni je to bilo čisto gubljenje vremena. Ono što sam naučio izvan škole bilo je mnogo važnije od ičega što sam naučio u školi.”
6. Ne tražite od svojih zaposlenika nešto što i sami ne biste učinili
Naravno da Vultaggio svakodnevno donosi odluke na visokoj razini. Ali također ćete ga pronaći kako mete, pere podove ili premješta namještaj. “Nikada nam ne govori da radimo nešto što on sam ne bi napravio,” kaže čelnik poslovanja Amish Patel. Djelatnici se tako osjećaju kao da ih se poštuje, no i Vultaggiju daje priliku da pokaže na koji način želi da se nešto napravi. Prije par mjeseci je osam sati vozio viličar kako bi timu pokazao kako organizirati novo skladište. “Nije da će voziti dok se ne umori. Radit će dok posao ne bude gotov,” kaže upravitelj tvornice Zeitoune. “Napravit će nešto sam i pokazati nam. Taj dan smo naučili.”
7. Pustite da vas posao žulja
“U biznisu, morate hodati s kamenčićem u cipeli. Svaki dan kada učinite korak, osjetite taj kamenčić.” kaže Vultaggio. “To vas podsjeća da ništa ne uzimate zdravo za gotovo.” Ako vam postane previše udobno, postat ćete lijeni. U maloprodaji to može značiti da nećete pratiti promjenu ukusa potrošača. Vultaggio tvrdi kako se to dogodilo tvrtkama A&P i Searsu, nekoć ogromnim konglomeratima koji su bankrotirali i postali nebitni: ponašali su se “kao da potrošači nisu bitni” i stavljali krive proizvode na police. “Takvo ponašanje vodi u propast,” upozorava on. “Konkurencija će se uvijek nametnuti.”
Autor originalnog članka: Monica Hunter-Hart, suradnica Forbesa
Link: 7 Unconventional Business Lessons From An Iced Tea Billionaire