Prošli tjedan Spotify je najavio najveći broj otkaza dosada. Otkazi uključuju otprilike 1500 ljudi. U bilješci zaposlenicima, izvršni direktor Daniel Ek rekao je da je “donio tešku odluku o smanjenju našeg ukupnog broja zaposlenih za otprilike 17 posto u cijeloj tvrtki.”
Ovaj potez dolazi mjesec dana nakon što je tvrtka objavila dobit od 70 milijuna dolara u posljednjem kvartalu. Međutim, od početka godine do danas, Spotify nije uspio zaraditi. Izgubili su nešto više od pola milijarde dolara u prvih devet mjeseci ove godine.
U svojoj bilješci Ek objašnjava zašto je tvrtka došla do ove točke. A to je zanimljiva lekcija o tome kako preuzeti odgovornost za teške odluke. Točnije, to je primjer kako ne treba preuzimati odgovornost. I lekcija o tome što dobar vođa nikada ne bi trebao učiniti.
U 2020. i 2021. iskoristili smo priliku koju nam je pružio jeftiniji kapital i značajno uložili u proširenje tima, poboljšanje sadržaja, marketing i nove vertikale. Ova su ulaganja općenito bila uspješna, pridonoseći povećanom učinku Spotifyja i snažnom rastu platforme u protekloj godini. Međutim, sada se nalazimo u mnogo drugačijem okruženju. I unatoč našim naporima da smanjimo troškove tijekom prošle godine, naši su troškovi još uvijek daleko od toga gdje bi trebali biti. Još su uvijek preveliki.
Daniel Ek u bilješci zaposlenicima
Spotify je zaposlio previše ljudi kada je to bilo jeftinije napraviti (jer je mogao posuđivati novac po nižim kamatamaKamata je cijena uporabe tuđih novčanih sredstava. Kamate ...). A sada ih mora otpustiti jer još uvijek nije ostvario profit. Profit nisu ostvarili unatoč bacanju novca na neuspješne pokušaje da se ekskluzivni podcasti učine stvarnošću. To je važna stavka. I razlog zašto je Spotify u ovoj situaciji nije samo zato što je zaposlio previše ljudi u proteklih nekoliko godina. U ovoj je situaciji jer se njegovi čelnici neprestano loše klade na stvari koje tvrtki ne pomažu da radi ono što bi trebala. A trebala bi zarađivati.
Ovo me dovodi do odluke koja će značiti značajnu promjenu za našu tvrtku. Kako bismo uskladili Spotify s našim budućim ciljevima i osigurali da smo odgovarajuće veličine za izazove koji nas očekuju, donio sam tešku odluku da smanjim naš ukupni broj zaposlenih za otprilike 17 posto u cijeloj tvrtki. Shvaćam da će to utjecati na brojne pojedince koji su dali vrijedan doprinos. Da budem iskren, mnogi pametni, talentirani i marljivi ljudi će nas napustiti.
Daniel Ek u bilješci zaposlenicima
To je stvarno nevjerojatno. Jer unatoč priznanju da se tvrtka pogrešno kladila na ekskluzivni sadržaj i zapošljavanje previše ljudi, Ek sugerira da su investicije “općenito upalile”. Prema njegovim mjerilima, a to su “povećanje proizvodnje” i “snažan rast”, vjerojatno u pretplatnicima, tvrtka se sada mora uskladiti sa svojim “budućim ciljevima”. I postati “prave veličine za izazove koji dolaze.”
Stvar je u tome što se ovo čini kao isti argument koji bi Ek iznio kada je zapošljavao te zaposlenike – da je pokušavao uskladiti tvrtku s njezinim budućim ciljevima i angažirati zaposlenike da izvrši te ciljeve. Problem nisu bili ljudi; nego činjenica da je Ek pogriješio oko ciljeva.
Nedostatak dviju najvažnijih osobina vođe
No umjesto poniznosti i empatije – dviju najvažnijih osobina vođe – Ek brani svoje odlučivanje u bilješci objašnjavajući zašto je tada i sada bio u pravu kad je otpustio ljude. Branio je svoju odluku da zaposli ljude koje Spotify dugoročno nije mogao priuštiti. Ovo čak nije ni prvi put da Spotify prolazi kroz otkaze ove godine. U siječnju je tvrtka otpustila 600 zaposlenika, a u lipnju još 200.
Naravno, tvrtka će platiti otpremninu i nastaviti svoju zdravstvenu skrb nekoliko mjeseci. Ali ako morate otpustiti otprilike 25 posto svojih zaposlenika tijekom godine dana, objektivan se promatrač ne bi složio da bi vođa trebao zadržati svoj posao. Možda bi vođa koji se nađe u takvoj poziciji trebao razmisliti o nizu strateških odluka koje je donio. A koje su tvrtku dovele do toga gdje je došla.
Spotifyjev financijski direktor, Paul Vogel, kaže da će “tvrtka biti pažljivija s budućom potrošnjom i usredotočiti se na područja koja pokreću najveći rast.”
Investitori Spotifyja oduševljeni su viješću jer se čini da se tvrtka prebacuje s rasta pod svaku cijenu na stvaranje profita. U ovom slučaju, trošak pada na teret zaposlenika. Od kojih su neki vjerojatno bili zaposleni jer je Spotify vjerovao da su važni za strategiju koju je u to vrijeme provodio.
Sada ti zaposlenici dobivaju otkaze ne zato što su loše obavljali svoj posao, već zato što je tvrtka pogriješila u strategiji. Vrijedno je napomenuti da se ljudi koji su postavili tu strategiju zadržavaju svoje radno mjesto.
Izvor: Inc.; prijevod i prilagodba: Financa.ba