U ranim danima covida-19, tehnološku industriju obuzeo je osjećaj euforije. S milijardama ljudi zatvorenih kod kuće, posao i igra premještaju se na internet. Mnogi su se nadali da će “novo normalno” potaknuti veliki procvat produktivnosti kako se tvrtke digitaliziraju, a radnici provode manje vremena putujući na posao.
Uzbuđenje je bilo najočitije na burzama, gdje je svaka tvrtka povezana s ovim trendom zabilježila skok cijene dionice. Vrijednost jednako ponderiranog portfelja od pet miljenika pandemije – nazovimo ga “indeksom lockdowna“—porasla je za 320% od početka pandemije do svog vrhunca u kolovozu 2021. Tehnološki NASDAQ index , nasuprot tome, porastao je za 88 %, piše The Economist.
Maniji je došao kraj. Današnji “indeks lockdowna” – koji uključuje Netflix (streaming platformu), Peloton (proizvođača tehnološki otmjenih bicikala za vježbanje), Robinhood (aplikaciju za trgovanje dionicama), Shopify (platforma za e-trgovinu), i Zoom (tvrtku za videokonferencije) – po je za više od 80% u odnosu na svoj vrhunac, daleko premašujući pad od 18% NASDAQ . “Zoom i prijatelji” trguju po cijenama nižim od prije pandemije.
Prizemljenje
Koliko je zabrinjavajući ovaj povratak na Zemlju? Zasigurno, nešto od toga odražava tmurnije izglede za globalno gospodarstvo, uzdrmano inflacijom, ratom i rastućim kamatnim stopamaKamate su trošak, odnosno cijena koju plaćate za pozajmlji.... Razočaravajuće je da dvije godine digitalizacije i rada na daljinu nisu pružile jasne dokaze porasta produktivnosti. Ipak, još uvijek postoje razlozi za tehnooptimizam. Velik dio ranog entuzijazma možda je jednostavno bio usmjeren na pogrešne vrste tvrtki. Iako su miljenici pandemije pali, pomak prema sve većoj digitalizaciji se nastavlja. Pravi pobjednici nisu blistave tvrtke koje se bave potrošačkom tehnologijom, već tvrtke koje pružaju infrastrukturu koja omogućuje ovaj pomak.
Velik dio pada The Economistovog indeksa lockdowna odražava nesigurnije poslovne modele. Zoom je 22. kolovoza izvijestio da mu je međugodišnji rast prihoda pao na 8%, što je najniža stopa otkako je tvrtka uvrštena na burzu 2019. Tri dana kasnije Peloton je izvijestio o padu tromjesečne prodaje od gotovo 30% u usporedbi s prošlom godinom. Pretplatnici bježe od Netflixa zbog drugih platformi za gledanje, kao što je Disney+. Robinhood otpušta četvrtinu svog osoblja dok dnevni trgovci hlade tržište (“dnevni trgovci” je naziv za fizičke osobe koje samostalno trguju dionicama, ne koristeći usluge profesionalnih brokera)
Procvat rada od kuće koji iščezava utjecao je i na potražnju za hardverom. Očekuje se da će svjetske isporuke računala ove godine pasti za 10%; analitičari procjenjuju da će prodaja mobilnih telefona pasti za 7%. Pad potrošnje na videoigre i niz kripto implozija umanjili su prodaju moćnih poluvodiča koji se koriste za rudarenje digitalnih valuta i renderiranje računalne grafike.
Stvarni uspjesi
Ipak, pogledajte dalje od procvata i pada potrošačke tehnologije i vidjet ćete stvarne uspjehe. Tržište infrastrukturnih tehnologija koje podupiru svakodnevni život ljudi, kao što su računalstvo u oblaku, kibernetička sigurnost i digitalna plaćanja, napreduje. Očekuje se da će industrija računalstva u oblaku ove godine narasti na gotovo 500 milijardi dolara, u odnosu na 243 milijarde dolara u 2019. Amazonova ponuda računalstva u oblaku, najveća na svijetu, i dalje raste za 33% svake godine. Ostvario je tri četvrtine poslovnog prihoda tvrtke u proteklih 12 mjeseci i podupire posrnulo poslovanje tehnološkog diva s e-trgovinom. Njegovi najbliži konkurenti su usluge u oblaku Microsofta i Googlea. Njihova godišnja prodaja raste za 40%, odnosno 36%.
“Cloudifikacija” je stvorila nove zahtjeve za cyber sigurnošću, koji je još jedan tehnološki pobjednik. Kombinirani prihod triju najvećih uvrštenih tvrtki za cyber sigurnost gotovo se udvostručio od početka pandemije. Njihova se tržišna kapitalizacija utrostručila, a od početka godine pala je samo djelić. Digitalna plaćanja su još jedna svijetla točka, zahvaljujući lockdown-ima i socijalnom distanciranju. Tri četvrtine vlasnika iPhonea koristi Apple Pay, u odnosu na polovicu u 2019., a devet od deset američkih trgovaca sada ga prihvaća kao način plaćanja. Gotovo 200 milijuna ljudi u Indiji i Kini upotrijebilo je neki oblik digitalnog plaćanja po prvi put od početka covida. Trećina odraslih u podsaharskoj Africi sada ima račun za mobilni novac, u odnosu na petinu 2017. godine.
Pobjednici
Mjehurić je možda pukao na miljenicima pandemije, ali napredak digitalizacije se nastavlja. Manje upečatljive tehnologije koje pružaju temeljnu infrastrukturu za promjenu pravi su pobjednici covida. Ostaje za vidjeti hoće li to jednog dana potaknuti povećanje produktivnosti.