Petak, 22 studenoga, 2024
spot_img

Zadnje objave

Možda vam se sviđa

Tvrtka ili kult?

Evo nekih zajedničkih karakteristika kultova. Imaju hijerarhijske strukture. Cijene karizmatične vođe i očekuju odanost. Kultovi na svijet gledaju kao na neprijateljsko mjesto. Imaju svoj žargon, rituale i uvjerenja. Imaju osjećaj misije. Kultovi su puni čudaka. Ako ovo zvuči pomalo poznato, to je zato što kompanije dijele toliko mnogo osobina kulta – piše The Economist.

Neke kompanije-kultove lakše je uočiti od drugih. Njihovi šefovi više su nalik božanstvima nego rukovoditeljima. Ti lideri imaju kontrolu nad kompanijom i gotovo su je sigurno osnovali. Ime im je ugledno i prepoznato u javnosti. Jako vole rakete i imaju brata po imenu Kimbal Musk.

Ali u drugim slučajevima može biti teško reći gdje završava tvrtka, a počinje kult. To vrijedi čak i za zaposlenike. Dakle, evo zgodnog vodiča koji će vam pomoći da shvatite jeste li na normalnom radnom mjestu ili ste pali u kandže nepoznate grupe.

Nadimci radnika

Više nije dovoljno biti zaposlenik tvrtke. Nadimci koje koriste zaposleni u npr. Googleu ili Microsoftu, namijenjeni su stvaranju osjećaja zajedničkog identiteta. Ako pripadate jednom od ovih plemena i koristite njegov nadimak, a da vam to ipak nije pomalo čudno, možda gubite doticaj sa stvarnošću. Ako radite u timu za financije i poznati ste kao jedan od Apostola Excel Tablice, vjerojatno ste već “odlijepili”.

Korporativni simboli

Nošenje uniforme je shvatljivo u nekim slučajevima: ako ste vatrogasac ili npr. sudac. Normalno je nošenje ili korištenje određene korporativne robe: kišobran, šalica, rokovnik sa imenom firme u kojoj radite. Ali lako možete otići predaleko. Znakovi upozorenja uključuju nošenje majice s markom tvrtke tijekom vikenda ili nošenje pribadače na sakou koja označava vašu odanost tvrtki. Ako korporativna odjeća vašeg poslodavca uključuje amajliju ili bilo koju vrstu šešira, to je također donekle zabrinjavajuće.

Nadzor

Razumno je da rukovoditelji žele znati što njihovi radnici smjeraju. Ali nije razumno pratiti svaki njihov pokret. Softver za nadzor koji snima zaslone računala zaposlenika, izvješćuje koje aplikacije ljudi koriste ili skviče na njima, ili javljaju ako se pokazivač miša neko vrijeme nije pomaknuo,  alati su za kontrolu uma, a ne za upravljanje.

Rituali

Obredi su izvor utjehe i značenja u okruženjima od sporta do religije. Radno mjesto nije iznimka. Mnoge tvrtke dijele značke i nagrade omiljenim zaposlenicima. Voditelji projekta neke sastanke nazivaju “ceremonijama”. IBM je imao svoju vlastitu himnu (“Naša reputacija blista poput dragulja” bila je jedna od rima). Walmart i dalje potiče radnike u svojim supermarketima da kliču ime tvrtke za početak dana. Nešto od ovoga je samo blago zastrašujuće. Ali ako redovito pjevate, udarate u gong…, to već postaje problematično.

Doktrine

Sve više i više tvrtki su zaljubljene u višu svrhu, a mnoge su ispisale svoja vodeća načela. Mark Zuckerberg nedavno je ažurirao “kulturni operativni sustav” svoje tvrtke – koji, između ostalog, potiče Metamates (nadimak koji je skovao za radnike u svojoj kompaniji Meta, više o čudnim nadimcima gore u tekstu) da prkose fizici i “Žive u budućnosti” (“živjeti u budućnosti” je jedna od novih vrijednosti Meta nakon rebrandinga Facebooka). Amazon usađuje svojih 16 načela vodstva (“Opsjednutost klijentima”, “Think Big”, itd) kako u zaposlenike tako i u kandidate za posao. Korporativna kultura je važna, ali zdrav razum ne postaje sustav vjerovanja samo zato što su vrijednosti kompanije ispisane velikim slovima. Ako se vrijednosti tretiraju kao sveto pismo, nalazite se na teritoriji kulta.

Obitelj

Neke tvrtke mole zaposlenike da o svojoj organizaciji razmišljaju kao o obitelji. To može zvučati privlačno. Tko ne želi biti prihvaćen takav kakav je? Ali u najboljem slučaju to je neistina: tvrtke bi vam trebale platiti za vaše vrijeme i izbaciti vas ako ste beskorisni. U najgorem slučaju, to je znak upozorenja. Istraživanje provedeno 2019. o motivaciji zviždača pokazalo je da je lojalnost organizaciji povezana s ljudima koji nisu prijavili neetičko ponašanje. A glavna karakteristika obitelji je da nikad ne odlazite.

Jeste li onda u kultu ili u poduzeću?

Ako ništa od gore navedenog ne primjećujete, budite mirni: niste u kultu. Ali ste onda vjerojatno nezaposleni. Ako prepoznajete vlastitu situaciju u maksimalno tri stavke na gornjem popisu, nalazite se na normalnom radnom mjestu. Ako za vas vrijedi četiri ili pet nabrojanih situacija, trebali biste se brinuti, ali još ne paničariti; možda samo radite u tehnološkoj kompaniji ili s Amerikancima, a gubitak osjećaja za sebe i odmak od stvarnosti možda se isplati za dobar bonus ili dionice. Ako se prepoznate u svih šest stavki, trebate isplanirati bijeg, a zatim napisati memoare.

Prijavite se na naš Newsletter

Popularno