Telefoni s umjetnom inteligencijom poštapalica je koju ćete vjerojatno čuti ove godine, u vrijeme kad se igrači u industriji pametnih telefona žele uhvatiti u koštac s AI kako bi povećali prodaju svojih uređaja nakon teškog razdoblja.
OpenAI-jev ChatGPT, objavljen krajem 2022., izazvao je veliko zanimanje za generativnu umjetnu inteligenciju. Konkretno — modele obučene na ogromnim količinama podataka koji mogu proizvesti tekst, slike i upute iz korisničkih videozapisa. Od tada je uzbuđenje oko umjetne inteligencije dotaklo svaku industriju i zaokupilo maštu ljudi.
Proizvođači pametnih telefona vide priliku za zaradu i reklamirat će tehnologiju na Mobile World Congressu (MWC), najvećem sajmu mobilne industrije na svijetu, koji danas počinje u Barceloni, u Španjolskoj.
Nitko ne želi biti van trenda, a AI je glavna tema. To je ključna riječ ove godine za koju će se svi dobavljači uhvatiti.
Bryan Ma, IDC
Kakav je to AI uređaj?
Opremu je teže definirati, a ovisi o tome kojeg proizvođača pitate.
Analitičari koji su razgovarali s CNBC-om općenito se slažu oko nekoliko stvari – da će ovi uređaji imati naprednije čipove za pokretanje AI aplikacija i da će te AI aplikacije raditi na uređaju, a ne u oblaku.
Tvrtke poput Qualcomma i MediaTeka lansirale su skupove čipova za pametne telefone koji omogućuju procesorsku snagu potrebnu za AI aplikacije.
Ali AI tehnologija unutar telefona nije nova. Neki aspekti umjetne inteligencije prisutni su u uređajima godinama. I omogućili su značajke kao što su efekti zamućenja pozadine na pametnim telefonima i uređivanje slika.
Novost je uvođenje velikih jezičnih modela i generativne umjetne inteligencije. Veliki jezični modeli ogromni su modeli umjetne inteligencije obučeni na golemim količinama podataka koji podupiru aplikacije poput nadaleko popularnih chatbota. Ovi modeli otključavaju nove značajke. Kao što je mogućnost da chatbotovi generiraju slike ili tekst iz korisničkog upita.
Ne radi se samo o chatbotu, već neko vrijeme imamo ove virtualne pomoćnike. Razlika je u tome što je sada generativno, pa mogu stvoriti pjesmu ili rezimirati sastanke. Ako se radi o pretvaranju teksta u sliku, to je nešto što se prije nije radilo.
Bryan Ma, IDC
Drugi veliki dio zagonetke AI pametnog telefona je pojam “AI na uređaju”. Prethodno su mnoge AI aplikacije na uređajima bile djelomično obrađene u oblaku, a zatim preuzete na telefon. Ali napredni čipovi i mogućnost da veliki jezični modeli učinkovito postanu manji vjerojatno će potaknuti da se više AI aplikacija pokreće isključivo na uređaju, a ne u podatkovnom centru.
“Mislim da će jedna od velikih priča na MWC-u biti sposobnost AI modela da se izvorno izvode na samim uređajima. To je područje koje potencijalno počinje mijenjati igru”, Ben Wood, glavni analitičar u CCS Insightu.
Proizvođači pametnih telefona kažu da umjetna inteligencija na uređaju poboljšava sigurnost opreme, otključava nove aplikacije i čini ih bržima, jer se obrada vrši na telefonu.
To bi moglo otključati nove aplikacije koje bi programeri mogli stvoriti, rekli su i Ma i Wood.
Na kraju, rekao je Wood, proizvođači pametnih telefona žele postići “anticipativno računalstvo” – ideju da je umjetna inteligencija “dovoljno pametna da nauči vaše ponašanje kao korisnika i učini uređaj mnogo intuitivnijim. Da predvidi što želite sljedeće učinit a da ne morate puno napraviti.”
Ali jesu li telefoni s umjetnom inteligencijom sada stvarnost?
Donekle da. AI se već neko vrijeme koristi u uređajima, ali nova era AI na uređajima s velikim jezičnim modelima još je u ranoj fazi.
Proizvođači uređaja na MWC-u će pokazati mnoštvo značajki koje pokreće AI — a neke od njih već smo vidjeli. U siječnju je Samsung lansirao svoj vodeći asortiman pametnih telefona Galaxy S24, i pohvalio se svojim AI mogućnostima. Jedna značajka koja je privukla pozornost bila je mogućnost da zaokružite sliku ili tekst koji gledate u bilo kojoj aplikaciji, a zatim to odmah potražite na Googleu.
MWC će vjerojatno uključivati demonstracije AI značajki, od aplikacija za kameru do chatbota na telefonima.
Ali stvarnost je da mnoge od tih pogodnosti zapravo nisu na uređaju i još uvijek se oslanjaju na obradu u oblaku. Čak i s AI mogućnostima na uređajima, trebat će “nekoliko godina” prije nego što programeri trećih strana shvate “ubojiti slučaj upotrebe ili onaj uvjerljivi slučaj upotrebe bez kojeg potrošač ne može”.
Wood je rekao da je opasnost u tome što proizvođači pametnih telefona puno govore o umjetnoj inteligenciji. A ne o iskustvima koja tehnologija može pružiti korisnicima.
“Potrošači nemaju pojma što je pametni telefon s umjetnom inteligencijom. Njima trebaju stvarni slučajevi upotrebe da bi se zainteresirali”, rekao je Wood. Rizik je da postoji “zamor umjetnom inteligencijom”.
U konačnici, uzvišena AI iskustva o kojima proizvođači pametnih telefona sanjaju mogla bi biti dalek put.
Gradimo nevjerojatnu temeljnu platformu za AI na uređaju. 2024. bit će godina na koju ćemo se osvrnuti i reći da se tu sve počelo događati. Ali moglo bi proći dosta vremena prije nego što počnemo koristiti te prednosti u smislu iskustava koja mijenjaju igre.
Ben Wood, glavni analitičar u CCS Insightu