Nedjelja, 8 rujna, 2024
spot_img

Zadnje objave

Možda vam se sviđa

Zakon o digitalnim tržištima EU: Pravila Big Techa

Zakon o digitalnim tržištima (DMA) nastojanje je Europske unije da ograniči mogućnost Big Techa, poglavito onog američkog, da koristi svoju moć za sprečavanje manjih konkurenata, ovisnih poslovnih korisnika i, u nekim slučajevima, krajnjih korisnika da pristupe tržištu i na njemu djeluju.

U doba kad su digitalne usluge postale neizostavne poput električne energije, EU se trudi kroz regulativu i zakon osigurati pravičniju konkurenciju i sigurniji digitalni prostor. Ključni alati u tom naporu su Zakon o digitalnim tržištima uz podršku Zakona o digitalnim uslugama (DSA).

Dakle, riječ je o kompleksu pravila koja vrijede u cijeloj EU, s fokusom na dva ključna cilja. Prvi je poticanje inovacija, rasta i konkurentnosti na jedinstvenom europskom tržištu i globalnoj razini. Drugi se odnosi na zaštitu temeljnih prava svih korisnika digitalnih usluga.

DMA (Zakon o digitalnim tržištima) je specifično dizajniran kako bi prisilio tehnološke divove da održe otvorena vrata za manje konkurente, umjesto da ih svojom veličinom i moći zastrašuju do potpunog predaje i nestanka s tržišta, zbog čega su označeni kao ‘gatekeeperi’, ili nadzornici pristupa, kako bi se to popularno nazvalo.

DMA se posebno odnosi na digitalne platforme koje imaju ključnu ulogu na unutarnjem tržištu. Djeluju kao ključni posrednici između poduzeća i korisnika. Zakon DMA-e primjenjuje se na vrlo velike internetske platforme i tražilice koje mjesečno imaju više od 45 milijuna korisnika u EU.

Povećane prednosti za korisnike

Lista velikih nadziranih subjekata se proširuje. Od početnih šest, koji obuhvaćaju američke Alphabet, Amazon, Apple, Meta i Microsoft te kineski Byte Dance, krajem lipnja je dodan i američki Booking Holdings. Europska komisija je svrstala Booking Holdings kao nadzornika pristupa, a Booking.com kao ključnu platformu prema DMA.

Margrethe Vestager, izvršna potpredsjednica Europske komisije, istaknula je da će turisti imati koristi od većeg izbora. Hoteli će dobiti više poslovnih prilika zbog odluke o nadzornicima pristupa. DMA cilja na stvaranje konkurentnijeg okruženja između velikih platformi i njihovih poslovnih korisnika. Naglasak stavljaju na smanjenje moći velikih u korist manjih. Booking Holdings sada ima šest mjeseci za usklađivanje s DMA obvezama i podnošenje detaljnog izvješća o usklađenosti.

S obzirom na to da su pravila već na snazi i DMA se primjenjuje, neke obveze počinju se primjenjivati odmah. Kao što je obveza obavještavanja Komisije o svakoj namjeravanoj koncentraciji u digitalnom sektoru. U posljednjim vijestima, usluge X Ads i TikTok Ads nisu uključene u nadzor. Razlog je to što Europska komisija smatra da nemaju monopolski učinak za sada. Prva šestorica nadziranih obuhvaća ukupno 22 usluge koje moraju poštivati posebna pravila, uključujući TikTok, Facebook, Instagram, YouTube, AppStore i Amazon Marketplace.

Što uključuju obaveze nametnute gatekeeperima?

Omogućavanje krajnjim korisnicima jednostavno deinstalirati prethodno instalirane aplikacije ili mijenjati zadane postavke na operativnim sustavima, virtualnim pomoćnicima ili web preglednicima koji ih usmjeravaju na proizvode i usluge vratara.

Dopuštanje instalacije aplikacija trećih strana ili trgovina aplikacija koje surađuju s operativnim sustavom vratara.

Omogućavanje korisnicima da se jednako lako odjave s usluga temeljne platforme vratara kao što se pretplate na njih.

Omogućavanje trećim stranama međusobnog poslovanja s vlastitim uslugama vratara.

Pružanje alata za mjerenje performansi oglašavanja na platformi vratara tvrtkama koje oglašavaju, uz omogućavanje neovisne provjere oglasa.

Omogućavanje poslovnim korisnicima da promoviraju svoje ponude i sklapaju ugovore izvan platforme vratara.

Pružanje pristupa podacima generiranim aktivnostima poslovnih korisnika na platformi vratara.

Zabrana korištenja podataka poslovnih korisnika kada se vratari natječu s njima na vlastitoj platformi.

Zabrana favoriziranja vlastitih proizvoda ili usluga vratara u odnosu na treće strane.

Zabrana zahtijevanja od programera aplikacija korištenje određenih usluga vratara za pojavljivanje u njihovim trgovinama aplikacija. Zabrana praćenja krajnjih korisnika izvan usluge temeljne platforme vratara za ciljano oglašavanje bez stvarnog pristanka krajnjeg korisnika.

Istrage su već u tijeku

Europska komisija je 25. ožujka 2024. pokrenula istrage zbog navodne neusklađenosti s pravilima u Google Playu Alphabeta, uključujući favoriziranje vlastitih usluga u Google pretraživanju. Istražuje se i Appleovo upravljanje u App Storeu te zaslon izbora u Safariju, kao i Metin model plaćanja ili pristanka. Komisija planira daljnje korake za prikupljanje informacija o Amazonovom samoreferenciranju i Appleovoj alternativnoj distribuciji aplikacija i novom poslovnom modelu.

U lipnju su preliminarni nalazi stigli na adrese velikih tehnoloških tvrtki. Apple je prva optužena za kršenje novih pravila EU o digitalnom tržištu. To se dogodilo tri dana nakon najave da će Europljanima uskratiti neke nove značajke proizvoda dok su razmotrili usklađenost s pravilima za njihovo lansiranje na europsko tržište.

Europska komisija je zaključila da Apple svojim pravilima za App Store sprječava programere da direktno komuniciraju sa svojim korisnicima. Margrethe Vestager, šefica EU za tržišno natjecanje, istaknula je da je njihov preliminarni stav da je upravljanje ključno za smanjenje ovisnosti programera o trgovinama aplikacija te za informiranje korisnika o boljim ponudama.

Njezin kolega Thierry Breton dodao je, pak, na X-u: “Predugo je Apple istiskivao inovativne tvrtke, uskraćivao korisnicima nove prilike i izbore”. EU je svoje optužbe nazvala “preliminarnim nalazima”. Apple sada ima priliku odgovoriti na optužbe i, ako se dogovor ne postigne, EU ima ovlasti nametnuti im novčane kazne. Prema DMA, nezakonito je da velike tehnološke tvrtke daju prednost vlastitim uslugama nad uslugama rivala. Europski programeri su se, naime, usprotivili novim poslovnim uvjetima koje im je nametnuo Apple, opisujući politike tvrtke kao “zlouporabu” i “iznudu”.

Nekoliko dana nakon Applea, Europska komisija obavijestila je i Microsoft o preliminarnom stajalištu da je kompanija prekršila protumonopolska pravila EU vezanjem komunikacijske platforme Teams s popularnim aplikacijama za produktivnost u poslovnim verzijama paketa Office 365 i Microsoft 365.

Dobavljači poslovnog softvera, uključujući Microsoft, sve više distribuiraju softver putem oblaka, što omogućuje izbor dobavljača infrastrukture. Europska komisija preliminarno smatra da Microsoft zauzima dominantan položaj na globalnom tržištu SaaS aplikacija za produktivnost u poslovnom okruženju.

Suzbijanje monopolističkih praksi

Komisija izražava zabrinutost zbog Microsoftovog povezivanja platforme Teams s osnovnim aplikacijama SaaS. To može ograničiti tržišno natjecanje u području komunikacijskih proizvoda te ojačati Microsoftov položaj na tržištu.

Prema preliminarnim nalazima Komisije, Meta je pod istragom zbog svog modela “plati ili u redu”. On je uveden u studenom 2023. godine. Model omogućuje korisnicima u EU izbor između pristanka na upotrebu njihovih osobnih podataka za ciljano oglašavanje ili plaćanja za iskustvo bez oglasa na Meta platformama. Kritika se odnosi na nedostatak opcije za oglase koji koriste manje personalizirane podatke te ograničavanje slobode korisnika da pristanu na korištenje svojih osobnih podataka. To se kosi s pravilima DMA.

Meta, kao vlasnik Facebooka, Instagrama i WhatsAppa, suočava se s istragom pod DMA-om. Očekuje se zaključenje iste do ožujka 2025. kao vratar prema DMA-u. To znači da mora poštovati stroga pravila koja uključuju traženje pristanka korisnika za kombiniranje osobnih podataka između ovih platformi, prema stavu Komisije.

Kakva pravila i uvjete komisija nalaže

Komisija predlaže da korisnici koji odbiju pristanak za personalizirane oglase trebaju imati pristup manje personaliziranoj, ali jednako vrijednoj alternativi. Dodavanje treće opcije, moglo bi zadovoljiti zahtjeve Komisije. Ona bi omogućila korisnicima da vide neprilagođene oglase na jednakoj osnovi kao personalizirane oglase. Službenik Komisije sugerira da bi takva opcija trebala biti besplatna kako bi se osigurala usklađenost, ističući važnost besplatnog pristupa potpuno odobrenoj verziji.

Komisija navodi da vratari mogu nametnuti svoje uvjete usluge korisnicima. To im omogućuje prikupljanje velikih količina podataka. Prema priopćenju Komisije, to ih stavlja u prednost u odnosu na konkurenciju. Samim tim, može im otežati ulazak na tržište društvenih mreža. EK je odlučna u sprječavanju takvih pojava.

Oni koji se protive mogu biti podložni kaznama. DMA predviđa novčane kazne koje mogu doseći do 10 posto globalnog godišnjeg prihoda tvrtke. U slučaju ponovljenog kršenja, kazne mogu biti i do 20 posto. To predstavlja značajan financijski teret, čak i za velike tehnološke kompanije.

Apple, Microsoft i Meta su samo najnoviji primjeri kako Zakon o digitalnim tržištima djeluje u praksi. Bitka protiv Big Techa je tek započela, a suočavamo se s kompleksnim pravilima i otporom velikih igrača koji ne žele lako ustupiti svoje dominantne pozicije na tržištu. Iako su kazne još daleko, jer procesi su dugotrajni, europski regulatori odlučni su u svojoj borbi protiv ovih globalnih aktera. Pitanje je može li se uspostaviti pravednije i sigurnije tržišno okruženje za sve sudionike, ili će se monopolske strukture nastaviti održavati, prenosi Poslovni dnevnik.

Prijavite se na naš Newsletter

Popularno