Što danas najviše muči poslovni svijet?
Ljubica Bogetić, osnivačica EOS Centra za primijenjenu psihologiju, iz svog bogatog iskustva u terapeutskom radu ističe što je u suvremenom poslovnom svijetu najhitnije i gdje se danas kriju najveći izazovi.
– U razgovoru s poslovnim ljudima rekla bih da je glavna tema kako spojiti privatni život i posao. To je veliki izazov. Teško je danas poslovnim ljudima. Kad počnu raditi, postavljaju im se preveliki zahtjevi, sve je preambiciozno. Poslovni ljudi se bacaju u vatru, nemaju osjećaj da su dovoljno kompetentni i obučeni i ne postoji jasan protokol po kojem bi se u posao ulazilo korak po korak. Postupno i bez stresa. Čovjek ima potrebu da radi i zarađuje. A ima mnogo ljudi koji rade dva-tri posla da zadovolje sve moguće potrebe.
Sve je to život pod stalnim pritiskom”, rekla je za Bonitet.com psihoterapeutkinja Bogetić. No, bez obzira na pritisak uspjeha, zarade i penjanja na korporativnoj ljestvici, veliki problem predstavlja i odnos s drugim ljudima.
“Međuljudski odnosi su veliki problem. Mnogi se poslovni ljudi danas žale na loše odnose s kolegama u tvrtkama. Žale se da se tamo jako umore. Tu vidim glavni uzrok stresa. Istina je da je današnji poslovni život prezahtjevan i da su financijski zahtjevi veliki. No ako međuljudski odnosi nisu dobri i ako se netko stalno osjeća ugroženo na bilo koji način, to jako utječe na produktivnost“, rekla je Bogetić.
Ljudi kao resurs
Kao poslovni mentor s dugogodišnjim iskustvom u radu s poduzetnicima i tvrtkama te osnivač edukativno trening centra Alterna International, Darko Mirković svakodnevno se suočava s izazovima poslovnih ljudi. Svoju analizu trenutne slike prvenstveno temelji na problemu svakog pojedinca, unutarnjim pokretačima i motivaciji.
“Ključna je samoodgovornost. Kada se netko zaposli i radi za tvrtku, važno je da shvati da sve što radi radi za sebe. Svaku uslugu koju pruža radi za sebe, a ne za tvrtku. I tu leži glavni izazov današnjice – ljudi imaju osjećaj da su resurs, a ne svrha. Kapitalizam je tumačen tako da je kapital svrha postojanja, a čim je tako, ljudi su resurs. Zato tvrtke imaju sektore ljudskih potencijala, a ne ljudskog kapitala. Ljudi imaju osjećaj da služe materijalnom cilju tvrtke“, rekao je Mirković .
Posao i vrijeme na poslu
Problem koji je velik i prisutan je što zaposlenici radno vrijeme percipiraju kao ‘vrijeme na poslu‘, a ne kao ‘radno vrijeme’. O izvedbi i osobnom izboru Mirković kaže:
“Veliki je problem što većina ljudi čeka da vidi kako će biti tretirani da bi na temelju toga davali i davali sebe. Ključ je u drugom smjeru – pružiti, da možete očekivati i tražiti. Ako ti netko (firma) ne da, tražit ćeš drugdje”.
Tu je i samomotivacija ili sposobnost izdignuti se iz mase negativnih informacija kroz medije, druge ljude i situacije. Pronaći način da zadržite vedrinu, osmijeh, da shvatite da je raditi neki posao na nekom radnom mjestu stvar vašeg izbora. To je stvar vaše volje. Ne radi se o ‘moram’ i stavu ‘nemam izbora’. Ako nešto moramo učiniti, a imamo osjećaj da nemamo izbora jer od nečega moramo živjeti, nema mjesta motivaciji i samoodgovornosti. I očekivano, sama tvrtka će nas doživjeti kao nekoga koga treba maksimalno iskoristiti. I tada svaki zaposlenik postaje taj resurs.
Ovisnost
Mirković potvrđuje da tvrtke rade na inspiriranju i motiviranju ljudi različitim programima vjernosti. No napominje da postoji ovisnost o motivaciji.
“Motivacija stvara zavist.” Ako sam ovisan o tome hoće li me netko motivirati za rad ili ne, moj pokretač nije interni nego je vezan uz vanjske uvjete. A ako sam ja samomotiviran i samoodgovoran, a tvrtka u kojoj radim to ne vidi i ne cijeni, netko drugi hoće. Kad tome dodamo trenutni problem s nedostatkom radne snage, bez obzira na sve ostvariti ću svoje ciljeve i bit ću ispunjena i sretna.
Dakle, u postavci gdje čekam da vidim što ću dobiti da bih odlučio što ću dati, postoji ključ i postoji ‘kvaka’ na koju treba kliknuti. Jer, u ovakvoj vezi, gdje je moja inspiracija ono što će mi netko dati, ja ne vladam svojim životom.
Dakle, ako vaša motivacija ovisi o klijentu koji će kupiti vašu uslugu ili ne, okolini, državi koja će postavljati pravila, vi ste ovisni i stres je neizbježan. Ako se kontroliraš, naći ćeš sredinu koja ti odgovara“, zaključio je Mirković.