Zapanjujućih 85 posto timova suočava se sa sukobima na radnom mjestu. Gotovo 30 posto tih sukoba izravno rezultira smanjenom produktivnošću. Mnogi se poduzetnici bore s iniciranjem teških razgovora u svojim tvrtkama. Obično proizlazi iz jednog od dva scenarija:
Prvo, tu je poduzetnik opterećen osjećajem krivnje koji se pita: “Kako mogu dati iskrenu povratnu informaciju, a da ne slomim duh te osobe?” S druge strane, tu je poduzetnik koji previše lako prihvaća sukob. Mogli bi reći: “Ne uživam u sukobima, ali dok ne postanemo tvrtka vrijedna milijarde dolara…”
Razgovori visokog utjecaja psihološki su i mogu izazvati emocionalne reakcije. U razdobljima rasta ili u kriznim razdobljima (za neke tvrtke život oscilira između to dvoje), ovi se trenuci s visokim emocijama manifestiraju češće.
Izgradnja poslovanja s potencijalom za 10X ne zaustavlja se na procesima, strategiji, zapošljavanju ili upravljanju novčanim tokom. Sposobnost uključivanja u teške razgovore i uspješnog izlaženja iz njih doprinosi rastu tvrtke ili ga pak sprječava.
Dakle, bilo da se suočavate s izazovnim dijalogom s izravnim podređenim, poslovnim partnerom, investitorom ili svojim kolegama, evo tri strategije za svladavanje umjetnosti teških razgovora.
1. Stvorite siguran prostor
U posljednje vrijeme posvuda čujemo izraz “siguran prostor”. Ali što je to i kako ga zapravo možemo stvoriti?
Svi cijenimo mjesto gdje možemo slobodno podijeliti svoje misli i brige bez straha od osude ili posljedica. To je dio ljudskog iskustva, a odnosi se i na poslovne kontekste. U svojoj srži, “siguran prostor” je okruženje – osjećaj u zraku.
Da biste ga stvorili, počnite posvećivanjem svoje nepodijeljene pažnje. Kad netko govori, budite potpuno prisutni i pažljivi. Zaboravite na svoj pretrpani raspored ili na sljedeću točku koju želite istaknuti. Pokažite da istinski cijenite njihove riječi i mišljenja.
Zatim, vodite s empatijom. Lako se uhvatiti u vlastitu perspektivu, ali teški razgovori zahtijevaju razumijevanje. Stavite se u njihovu kožu i pokušajte vidjeti stvari s njihove točke gledišta. Druga strana će se brzo osjetiti shvaćenom.
Kada to uspijemo postići, naše tvrtke mogu s većom lakoćom prevladavati svakodnevne prepreke i napredovati kroz konstruktivan dijalog.
2. Pronađite zajednički jezik
Nema uspješnog ishoda teškog razgovora ako prvo ne uspostavite zajednički jezik.
Možete se na primjer naći na sastanku s izvršnim direktorom koji je izgleda više zainteresiran za svoj telefon nego za raspravu koja se događa. Cijeli tim viših stručnjaka nalazi se u prostoriji, ali on ne želi imati ništa s (vrlo značajnim) problemom o kojem se radi.
Kako to riješiti? Usmjerite svoju komunikaciju na jednu stvar: Ponavljanje zajedničkog cilja koji su svi u prostoriji imali (uspješan ishod koji je donio korist poslu). Identificiranje zajedničke točke – “jedne stvari” koju su svi u toj prostoriji jednako željeli – podsjetit će svaku osobu da dijele zajedničku svrhu koja im je važna.
Kada se nađete u kompliciranom razgovoru, razmislite o zajedničkoj osnovi koja povezuje sve strane. Pronalaženje tog zajedničkog cilja utrt će put naprijed.
3. Ne dopustite da vas emocije svladaju
Ono što se tiče emocija je sljedeće: vrlo su zarazne. Ako uđete u težak razgovor s emocijama u rukavu, vjerojatno će i druga uključena strana postati emocionalna. Stvari vrlo brzo mogu postati neproduktivne.
Kako biste to spriječili, pripazite na ton glasa, govor tijela i izbor riječi. Neverbalni znakovi mogu imati veliki utjecaj na to kako će vaša poruka biti primljena. Nastojte zadržati staloženo ponašanje, koristeći ton koji odaje poštovanje i otvorenost.
Izrazi poput “Razočaran sam” ili “Mogao si” mogu djelovati kao optužujući. Umjesto toga, usredotočite se na iznošenje činjenica, traženje njihove perspektive i dijeljenje svog iskustva.
Međutim, ako primijetite da emocionalni intenzitet eskalira do točke u kojoj ometa produktivnu komunikaciju, prepoznajte kada je vrijeme da pauzirate sastanak. Zapamtite, vaše mentalno zdravlje nikada ne bi trebalo biti ugroženo tijekom ovih rasprava.
***
Ponekad se čini da je upravljanje teškim raspravama dio opisa posla vlasnika tvrtke. Pa kako najbolje riješiti te razgovore. Primjena ključnih taktika pomaže — ali nijedna od taktika ne funkcionira ako prvo ne prilagodite svoj način razmišljanja.
Savjet svim poduzetnicima: Ne bježite od teških razgovora. Gledajte na njih kao na katalizatore rasta, koji će poboljšati i vaš poslovni i osobni razvoj.
Ako smislite kako 10 puta povećati uspjeh teških razgovora, možete 10 puta povećati produktivnost, kulturu i profitabilnost svoje tvrtke, zasigurno!
Izvor: Inc.; prijevod i prilagodba: Financa.ba