Postoji razlog zašto mnogi novinski članci i misli koje čitate o uspjehu startup -a u posljednje vrijeme zvuče isto. To je zato što se spone i niti koje povezuju strategiju rasta i vrijednosti jednoroga odmotavaju sve bržim tempom.
Kako bi potvrdili poantu, usporedimo ovu promjenu u strategiji pokretanja posla sa sličnim pomakom koji je promijenio način na koji razmišljamo o filmovima, jer su promjene slične i nalaze se u razmaku od samo nekoliko godina. Osim toga, svi razumiju filmove.
Prije je vrijedilo da, ako želite objaviti uspješan film, trebate uraditi sljedeće:
- napišite izvrstan scenarij (poput sjajne ideje za pokretanje posla);
- dobiti zeleno svjetlo za scenarij (početno financiranje u slučaju poretanja biznisa);
- angažirati neke vrsne glumce (iskusni talent);
- sklopiti ugovor s velikim holivudskim producentom (glavno financiranje posla) ;
- snimite ga i pokušajte ostati ispod budžeta (faza izgradnje);
- lansirati film u 2000 kina i držite fige (idite na tržište); i,
- ovisno o zaradi na kino blagajnama, ili snimiti nastavak ili naći drugi (pravi) posao.
Tijekom proteklih 10 godina, dominacija streaming platformi promijenila je sve o tome kako stvaramo i konzumiramo dugotrajnu filmsku zabavu. I dok holivudski stroj još uvijek može proizvesti povremeni nastavak blockbustera koji uspije na tradicionalan način (Top Gun: Maverick, Black Panther: Wakanda Forever), velike neuspješne kino-bombe se gomilaju i vjerovatno se nikad se više nećemo vratiti gdje smo bili.
Tijekom proteklih pet godina, nekoliko golemih promjena u startup svemiru na sličan je način promijenilo tradicionalni put rasta, a vjerojatno i trajno. Navedimo neke.
Web3 je oštetio financiranje
Prije deset godina kriptovaluta je bila igra za štrebere i libertarijance. Premisa je bila solidna, na papiru. U stvarnom životu je ostalo mnogo toga za odgonetnuti. Danas je teško držati korak s ovom tehnologijom, posebno radi buke koja se stvorila.
Ta je buka navala novca koja je uslijedila nakon početne eksplozije cijene Bitcoina na tisuće dolara i dalje. Nakon što je taj novi novac sve preplavio, brzo su uslijedili hakeri, crni šeširi, a nekoć intrigantno web3 obećanje pretvorilo se u svakodnevno dokumentiranje krađa, prijevara i bankrota.
Dok domine nastavljaju padati, puno novih i tradicionalnih startupa propada. Ne radi se samo o gubitku dostupnog rizičnog kapitala, već i o gubitku vjere u nove tehnologije i njihov potencijal.
Pandemija je izmiješala talente
Globalna pandemija i njezini udarni valovi i različiti odgovori promijenili su mnogo stvari za mnoge ljude, ali dvije posebne promjene najviše su utjecale na svijet startupa i inovacija. Uglavnom, ljudi su počeli sebi govoriti:
- Neću gubiti život radeći nešto što mrzim, i
- Sigurno neću raditi na mjestu na kojem ne želim biti.
Rezultat je bio novi naglasak na radu na bilo čemu s bilo kojeg mjesta. Platforme, alati, infrastruktura i protokoli koji su omogućili daljinsku suradnju i proizvodnju brzo su sazreli kako bi zadovoljili nametnutu potražnju.
Ta je evolucija donekle zasjenjena onim što je izazvala – egzodus talenta, s nazivima koji pune naslovnice. Poput Velike ostavkeThe Great Resignation, fenomen poznat i kao "Veliki otkaz" (.... Ali bez obzira na to gdje se taj talent na kraju nađe, ti alati i platforme ne nestaju.
To također znači da ulagači u startup -e shvaćaju da ulaganja više ne moraju biti napuhana kao što su nekada bila, za npr financiranje otmjenog ureda u centru grada. Bacanje novca više se ne tolerira.
A to dovodi do najvažnije promjene.
Inflacija je donijela povratak značaja profitabilnosti
Dok milijarde dolara nastavljaju nestajati zbog loših web3 oklada i još milijarde dolara u računima za odgovor na pandemiju, bilo je samo pitanje vremena kada ćemo se suočiti s povijesnim valom inflacijeInflacija je povećanje opće razine cijena u određenom vre....
Stegnite pojaseve.
Pozivi investitora za povratkom na značaj profitabilnosti nisu iznenađujući. Kultovi ličnosti osnivača startupa ne mogu isplatiti plaće i platiti najamnine. To može samo profitabilan biznis.
Svaki sjajni novi startup trend — od garažnih računala iz 1980-ih, preko dot.com bombi iz 2000-ih, pa do NFT-ova iz 2020-ih — ima kratak rok trajanja i lažnu vanjštinu.
Jedina stvar koja se ne mijenja je strategija izrade i prodaje nečega za više nego što proizvodnja košta, a zatim skaliranje na održiv način.
U 2023., većina starup-a se ponovno brine za EBITDA, profit, prodaju, tržišnu utrku. Kao što je bilo i prije pandemije.
Izvor: Inc. Prijevod i prilagodba: financa.ba