Seth Godin, autor s 64 godine, često je prepoznat kao kreativni poslovni mislilac i filozof novog doba. Objavio je čak 22 knjige koje su postale bestseleri prema ocjenama kritike. Njegove su ideje prevedene na 39 jezika, a interes za njih svakodnevno raste.
Njegov blog jedan je od najčitanijih poslovnih blogova na svijetu i neprestano se citira. Ako vas zanima netipičan pogled na posao, suradnju ili marketing, Godinovi tekstovi će vas zaokupiti. Primjerice, u jednom od nedavnih blogova, Godin se bavi temom industrijalizma i njegove srži.
Može biti bilo koje boje, samo da je crna
Industrijalizam se temelji na dva stupa: učinkovitost i praktičnost. No, nije sve industrijalizirano. Ljudi koji uzgajaju vlastito povrće, slobodni urednici ili kuhari koji osobno pripremaju hranu u restoranima – svi oni stvaraju vrijednost bez da su ušli u industrijalni tok.
Industrijalizam nastaje kada menadžment preuzima kontrolu, standardizira proizvod i optimizira procese. Donosi produktivnost, ali ujedno uklanja ljudski dodir iz posla. Fokusiran je na efikasnost, a zatim i na praktičnost zamjene – bilo dijelova, radnika, partnera ili dobavljača. „Može biti bilo koje boje, samo da je crna“, savršeno ilustrira pristup industrije.
Iako industrijalizam ima svojih prednosti, gubi fleksibilnost i unosi krhkost u poslovni model.
Legende znanstvene fantastike i dugovječnost
U intervjuu za Big Think, Seth Godin koristi analogiju sa svjetlosnom sabljom kako bi prikazao važnost dugoročnog razmišljanja. Inspiriran Asimovom, Bradburyjem i Clarkeom, Godin nas podsjeća da se uspjeh ne mjeri kratkoročnim rezultatima.
Prava snaga dolazi iz kulture i sustava vrijednosti koji opstaju kroz vrijeme. “Biznis je samo taktika, kultura je ono što preživljava“, ističe Godin. On vjeruje da je moguće stvoriti nešto trajno samo ako ljudi vjeruju u to.
Religije i tradicije traju jer su ukorijenjene u vjerovanju. Tvrtke dolaze i odlaze. No, ako stvorite zajednicu koja dijeli uvjerenja, ideja može nadživjeti osnivača. Tako je nastao njegov altMBA – projekt koji je pustio iz svojih ruku, a on i dalje živi.
Čudo je izbo
Godin često povezuje posao i život sa znanstvenom fantastikom. On smatra da je svijet u kojem živimo – već svemir čuda. Prije jednog stoljeća, doza penicilina bila je neprocjenjiva, a danas vrijedi dvadeset dolara. Osvjetljenje koje nas danas košta pet centi, nekoć je zahtijevalo sate napornog rada.
Tehnologije koje danas koristimo besplatno, poput video poziva, donedavno su bile nezamislive. Ključno je pitanje: “U usporedbi s čim?“. Upravo to pitanje vraća nas u stvarnost i pomaže izbjeći ravnodušnost.
Ljudi često zaborave koliko su današnja čuda nevjerojatna jer očekuju da sljedeće bude još spektakularnije. Međutim, čudo je izbor – i dostupno je onima koji ga žele vidjeti.
Zamka taktike
Mnogi imaju neku strategiju, svjesno ili nesvjesno, ali ona jednostavno ne funkcionira. U tom trenutku ljudi se okreću pitanjima: “Što sada? Koju taktiku da primijenim?”.
Možda će pokušati kopirati taktike uspješnih ili ponoviti tuđe korake. No problem nije u taktici – problem je u strategiji. Taktike funkcioniraju samo ako su usklađene s pravom strategijom.
Kopiranje nekoga tko je imao sreće neće vam pomoći. Njihov uspjeh možda dolazi iz sreće, a ne iz taktike. Ako Charlize Theron ide u određenu banku, to vas neće učiniti glumcem.
Kad ste u nedoumici, fokusirajte se na strategiju. Taktike će doći same od sebe kada je strategija snažna i dosljedna.
Kako navodi Bonitet, Godinove poruke nisu tek inspirativne – one su poziv na duboko promišljanje. Njegova filozofija nudi dugoročne smjernice za poslovanje i život. On nas podsjeća da je moguće graditi svijet na temeljima vrijednosti, zajedništva i svrhe.
Seth Godin ostaje vizionar koji izaziva ustaljene obrasce i poziva nas da razmišljamo dugoročno, ljudski i sa svrhom.