Amra Začina je suosnivačica i direktorica marketinga u kompaniji Ministry of Programming. Jedna je od bosanskohercegovačkih investitorica koja se pojavila na prethodnom Business Angel Summitu u organizaciji Fondacije 787. Ima bogato iskustvo u marketingu i komunikacijama. Zajedno sa svojim MOP timom radi na pokretanju i podršci velikom broju startupa, ne samo iz BiH, već iz cijelog svijeta.
Prilikom pripreme za intervju, detaljno sam pregledala Vašu web stranicu. Ne može a da se odmah na početku ne spomene da Vas je pohvalio i ugledni Financial Times. Jeste li bili iznenađeni kada su Vas kontaktirali? Što se u samoj kompaniji promijenilo nakon toga?
Nagrada i priznanje od strane uglednih medija poput Financial Timesa zaista je velika stvar, pogotovo imajući u vidu da smo jedina kompanija u historiji BiH koja je dospjela na ovu prestižnu listu. Kada vas takva organizacija kontaktira, to može biti iznenađujuće, ali i potvrda kvaliteta i uspjeha vašeg poslovanja. Nakon takve nagrade, mogu se primijetiti promjene poput povećanja prepoznatljivosti brenda, poboljšanja reputacije i mogućnosti privlačenja kvalitetnijih kandidata za posao, kao i potencijalnog povećanja interesa od strane investitora i partnera. Naravno, i naši uposlenici su veoma sretni što rade u kompaniji koja je dobila takvo priznanje.
Ukoliko slučajno netko ne zna, možete li ukratko pojasniti koje sve usluge Ministry of Programing nudi? Odakle sve dolaze vaši klijenti?
Ministry of Programming je tzv. venture-builder/startup studio. Specijalizirani smo za pružanje savjetodavnih usluga u području dizajna i razvoja softvera, ciljano za startupe na početku njihovog puta te za razvoj novih proizvoda. Također, ulažemo u nekoliko startupa svake godine.
Za razliku od prosječne konzultantske tvrtke ili agencije, pružamo cjelovitu podršku za startupe. Vrlo smo praktični i ne bojimo se nikakvih tehničkih izazova. Izgradili smo preko 90 proizvoda, uključujući društvene mreže, pretraživače, sisteme za trgovanje kriptovalutama, mobilne aplikacije i hardverske uređaje. Gradili smo FinTech, HealthTech i proizvode u mnogim drugim vertikalama.
Postojimo kako bismo pomogli startupima i osnivačima da prežive i prosperiraju u teškom okruženju te da ostvare utjecaj na svijet i ekonomiju.
Naši klijenti dolaze većinski iz EU ali i iz SAD, Emirata itd.
Vi ste kao kompanija pokazali da Bosna i Hercegovina ima što ponuditi svijetu. Što je po vama najbitnije kada se odlučite izaći na međunarodno tržište?
Kada kompanija iz Bosne i Hercegovine odluči izaći na međunarodno tržište, najbitnije je razumijevanje tržišnih prilika i kulturnih različitosti te prilagodba proizvoda ili usluge globalnom tržištu.
Važno je također imati jasnu strategiju internacionalizacije, te staviti fokus na izgradnju mreže partnera i kontakata koji mogu pomoći u navigaciji na novim tržištima. Nama se pokazala kljucnom i izgradnja brenda koji će biti prepoznatljiv i cijenjen na globalnoj razini, uz održavanje visokih standarda kvalitete i inovativnosti.
Amra Začina je ekspert u području marketinga. Kako Vam generalno izgleda tržište marketinga u Bosni i Hercegovini? Koliko kompanije u BiH prate međunarodne trendove? Kad bi morali istaknuti pozitivne i negativne aspekte, koji bi to bili?
Tržište marketinga u Bosni i Hercegovini pokazuje dinamičan rast i razvoj, prateći u nekoj mjeri međunarodne trendove, pogotovo u digitalnom marketingu. Mada mislim da su zemlje u okruženju ipak ispred nas.
U Bosni i Hercegovini djeluju vizionari poput Vesne Beganović osnivačice Via Media, koji stvaraju dodatnu vrijednost organiziranjem konferencija kao što je Branding conf. Na tim događajima okupljaju stručnjake iz različitih oblasti, omogućavajući svima prisutnima da steknu nove uvide i znanja.
Negativni aspekti su ograničena financijska sredstva za marketing, posebno kod malih i srednjih preduzeća, što može usporiti usvajanje novih tehnologija i praksi. Osim toga, postoji izazov u pogledu edukacije tržišta i potrebe za razvojem dubljeg razumijevanja važnosti integriranog i strateškog pristupa marketingu.
Okrenimo se malo tehnologiji i njenom utjecaju na marketing. Osjetimo li već utjecaj umjetne inteligencije na marketing? Generalno, koliko mislite da ce se industrija promjeniti pod utjecajem umjetne inteligencije?
Utjecaj umjetne inteligencije (AI) na marketing već je vidljiv jer praktično svaka osoba danas koristi chatGPT i slične alate u dnevnom radu.
Naredni trendovi u AI industriji će donijeti velike promjene za marketing profesionalce posebno u personalizaciji, automatizaciji i analitici, što će u konacnici dovesti do zamjene odredenih poslova ali i ubrzavanje postojecih.
AI-driven pristup ce omoguciti kompanijama da preciznije ciljaju svoje korisnike, optimiziraju marketinške kampanje u realnom vremenu sa jos relevantnijim podacima i dobivaju dublje uvide u ponašanje krajnjih potrošača.
Budući da umjetna inteligencija već omogućuje automatsku generaciju tekstualnog sadržaja, ovaj potencijal se široko primjenjuje u kreiranju blog postova, novinskih članaka, marketinških slogana, vizualnog materijala i objava na društvenim mrežama. To brendovima omogućava da brzo i učinkovito stvaraju sadržaj koji je ne samo relevantan, već i angažirajući, unapređujući time njihovu marketinšku komunikaciju i prisutnost.
Koliko će se promjeniti globalni trendovi u svijetu marketinga u naredne dvije godine? Što će ih, po Vama obilježiti?
U iduće dvije godine očekuje nas znatna transformacija u svijetu marketinga, gdje će umjetna inteligencija (AI) postati vodeća sila. Podaci će igrati centralnu ulogu, postajući ključni element u oblikovanju marketinških strategija.
Jedan od značajnih trendova bit će integracija online i offline doživljaja, s uređajima kao što je Apple Vision Pro. Imala sam iskustvo sa ovim uređajem na Money Motion konferenciji u Zagrebu i mislim da će VR/AR tehnologija zaista biti budućnost marketinške industrije.
U našem regionu, ključno je fokusirati se na povećanje stručnosti i znanja radne snage u korištenju najnovijih tehnologija, kako bismo ostali konkurentni i uspješni u globalnom trendu.
Možemo li očekivati neke nove popularne kanale komunikacije u narednom periodu?
U budućnosti možemo očekivati pojavu novih popularnih komunikacijskih kanala koje će kompanije iskoristiti. TikTok, unatoč svojoj trenutnoj dominaciji, može doživjeti promjene u popularnosti zbog političkih faktora kao što su moguće zabrane u određenim zemljama. Pored standardnih kanala poput LinkedIna, YouTubea, Instagrama i Twittera, primjećujemo i pad popularnosti Facebooka, dok Threads mreža još uvijek ne ispunjava očekivanja. Važno je ne zanemariti kanale kao što su Snapchat i Discord, koji su posebno popularni, a često previdjeni od strane kompanija u našem regionu.
S druge strane, primjetna je sve veća integracija AI tehnologija i chatbotova u komunikaciju s klijentima, postajući standard u industriji. Bitno je razmotriti uključivanje ovih tehnologija u poslovanje, ukoliko već nisu dio vaše strategije, kako bi se pratili trenutni komunikacijski trendovi.
Dosta pomažete startup sceni na našem tržištu. Smatrate li da je scena razvijena? Ima li dovoljno inovativnih ideja? Motivira li dovoljno naše poslovno okruženje razvoj startupa?
Naša podrška startup sceni cilja na jačanje njenog tržišnog razvoja. MOP doprinosi BiH startup sceni tako što naši uposlenici, radeći na razvoju proizvoda, kako za klijente tako i interno, stječu iskustvo i uvid u osnivanje i vođenje timova te važnost prodaje i marketinga.
Mi podržavamo ne samo lokalne nego i internacionalne evente posvećene osnivačima. Naša misija je da pomažemo osnivačima na globalnom nivou. U februaru smo bili po drugi put partneri WIB gale u Stockholmu. WIB mreža radi na osnaživanju poduzetnica u nordijskim zemljama. Više informacija imate na https://www.wibnetwork.se/.
Scena napreduje, ali potreban je veći fokus na inovacije i podršku novim idejama. Potrebno je kontinuirano poticanje svježih ideja i njihova realizacija.
Posebno bih istakla rad Dajane Džindo, direktorice Fondacije787, čiji doprinos našoj startup sceni iznimno cijenimo.
Za daljnji razvoj startupa ključni su bolji uslovi, finansijska podrška, mentorstvo, tržišni pristup i povoljan regulatorni okvir. Naš ekosistem pokazuje napredak, ali je potrebno još ulagati u stvaranje okruženja koje će startapima omogućiti globalni uspjeh.
Kako ste se odlučili priključiti mreži poslovnih anđela? Kako je došlo do suradnje s Fondacijom 787?
Kao što sam i prethodno rekla, ja jako cijenim sve što Fondacija 787 radi. Kada su me kontaktirali, odmah sam pristala da se priključim bh. mreži poslovnih anđela. Svjedok sam kako su se do sada pokretale mnoge inicijative; međutim, koliko brzo su se pokretale, jednako brzo, ako ne i brže, su se gasile. Mislim da je Fondacija 787 svojim dosadašnjim radom pokazala da sve što predlože su u mogućnosti da ostvare i imam puno povjerenje i vjeru da će ovo trajati. Hvala Dajani i Fondaciji 787!
Potrebno nam je više startupa. Moramo radili na promociji uspješnih priča, a ima ih mnogo.
Što bi Amra Začina poručila mladim ljudima koji imaju ideju, a boje se upustiti u realizaciju iste?
Poručila bih da strah, iako je normalan dio procesa, nikada ne bi trebao biti prepreka na putu ostvarenja vaše ideje. Važno je imati nepokolebljivu vjeru u vlastitu ideju i strast koja vas pokreće. U svojoj karijeri naučila sam koliko je bitno okružiti se mentorima i zajednicom koja nudi ne samo podršku, nego i dragocjene savjete i motivaciju.
Kao neko ko vodi različite timove, istakla bih značaj zapošljavanja ljudi koji posjeduju vještine i znanja različita od vaših. Ova različitost je ključna za rješavanje složenih problema i inovacije. Stalno učenje i prilagodljivost su principi koji su mi omogućili da rastem i razvijam se, te bih isto preporučila svima koji teže uspjehu.
Suočavanje s izazovima treba prihvatiti kao integralni dio puta prema uspjehu. Svaka situacija, bila ona uspjeh ili neuspjeh, je prilika za učenje i razvoj. Ta iskustva nas oblikuju i čine snažnijima, stoga je ključno da ih prihvatimo i iskoristimo kao stepenice na putu ka ostvarenju naših ciljeva.
Autor: Uredništvo financa.ba
Prilikom preuzimanja obvezno navesti izravni link na članak.