Pojam fintech dolazi od dvije engleske riječi: financije i tehnologija. Prijevod bi bio nešto poput financijske tehnologije. Drugim riječima, nuđenje financijskih usluga putem novih tehnologija. Kada želimo nekome jednostavno objasniti što je fintech možemo reći da je to aplikacija tehnologije koja rješava problem u financijskom sustavu ili gradi novu financijsku uslugu. Odnosno, softvere, algoritam i aplikacija koja olakšava i automatizira tradicionalne načine raspolaganja novčanim sredstvima.
Kada podižete novac na bankomatu, plaćate putem mobilnih aplikacija ili šaljete novac – vi zapravo koristite modernu uslugu fincteha koji omogućava zaobilaženje banaka.
Što je zapravo Fintech i što on znači za prosječnog čovjeka? Puno više nego što bismo ikad pomislili – taj se naziv odnosi na kompanije koje uz pomoć moderne tehnologije nude pojedincu inovativnu zamjenu za standardne bankarske usluge.
Kratka povijest Fintech-a
Fintech se pojavio relativno davno, odnosno prije više od 25 godina. Pojam se pojavio početkom devedesetih zahvaljujući projektu koji je vodio Citicorp. Odnosno, od strane financijske tvrtke koja je danas poznata kao Citigroup. U cilju prevladavanja loše reputacije, koju je imao u tom trenutku zbog opiranja tehnologijama – prezentirali su fintech.
Ipak pionir suvremenog fintech-aAko želimo nekome na jednostavan način objasniti što je f... je Američka kompanija PayPal. Kompanija je nastala u ožujku 2000. godine. Spojili su se Confinity i X.com. PayPal je vrsta usluge „klijent-klijentu (peer-to-peer, P2P)“. Taj način plaćanja omogućava bilo kome tko ima adresu e-pošte slanje novac nekom drugom tko također ima adresu e-pošte. Inicijalno, kompanija se bavila uplatama i kriptografijom za Palm Pilot ručna računala. U veljači 2000.g., PayPal je imao u prosjeku 200.000 dnevnih aukcija dok je Billpoint (još uvijek u beti) imao oko 4000 aukcija. Do travnja 2000.g., više od 1.000.000 web stranica je ponudilo PayPal kao moguće sredstvo plaćanja.
Vrste Fintech transakcija
Same Fintech kompanije su se specijalizirale za određene usluge koje nude svojim korisnicima. Većina kompanija nudi određene usluge u kojima daju dodatnu vrijednost klijentima, rijetki nude više različitih usluga.
Kreditiranje
Fintech kompanije nude netradicionalne načine financiranja. Crowdlending i crowdfunding su najpoznatiji. Slični su pojmovi, ali ne i isti. Istina je da su oba nova oblika financiranja i izvan tradicionalnog bankarstva. Međutim, njihova razlika leži u obliku ulaganja.
Crowdlending je oblik kolektivnog financiranja kojim mali ulagači posuđuju novac kompanijama s ciljem povrata ulaganja u budućnosti uvećanih za kamateKamata je cijena uporabe tuđih novčanih sredstava. Kamate .... Zajmodavac i zajmoprimac se ne poznaju, nego se novac razmjenjuje preko posebno namijenjene aplikacije. Zajmoprimac dolazi brže, lakše i povoljnije do zajma nego tradicionalnim kanalima, a uz to su iznos i uvjeti otplate prilično fleksibilni. Zajmodavci daju manje iznose novca, zajdno sudjeluju u riziku, a bez obveza i uz relativan rizik ostvaruju prihode. Kada spominjemo rizike, treba napomenuti da su i dalje ovo poprilično zakonski neregulirani načini financianja. Osim rizika povrata, postoje i rizici koji nisu poznati u tradicionalnom bankarstvu. Recimo, može se dogoditi da platforma nestane, tako da se veza između zajmoprimca i zajmodavca se gubi, pa i sam kapital.
Crowfunding je oblik grupnog financiranja. Najčešće se odnosi se na poziv digitalnoj javnosti, obično putem specijalizirane internet platforme, kako bi se izvršilo prikupljanje financijskih sredstava za određeni projekt ili poslovno ulaganje. Platforme za grupno financiranje povezuju vlasnike projekata i ideja sa višestrukim, uglavnom neprofesionalnim, ulagačima.
Ovaj oblik financiranje može biti s povratom u vidu pozajmljivanja novca uz povrat uloženih sredstava sa/bez kamate. Također, moguće je da će se investitori naplatiti kroz ostvarenu dobit ili upisom u kapital, gdje sudjeluju u riziku samog posla. Treći oblik Crowfunding-a je u vidu donacija ili sponzorstva, gdje ulagači ne dobijaju materijalni povrat. Mogu biti reklamirani kroz proizvod ili uslugu.
Transakcije
Trenutno najzastupljeniji oblik Fintech-a su aplikacije koje nude brzo i jednostavno obavljanje transakcija. Umjesto odlaska u poslovnicu banke, na svom mobitelu vrlo jednostavno i jeftino možete izvršiti uplate računa i li prijenosa sredstava s jednog računa na drugi. U posljednje vrijeme, aplikacije nude podizanje novca uz posjedovanje aplikacije s bankomata. Osnovna prednost aplikacija za transakcije je brži i jeftiniji oblik transakcija u usporedbi s tradicionalnim bankama. Posebno je velika razlika troškova za međunarodna plaćanja.
Upravljanje vlastitim financijama
Već je postao dostupan veliki broj aplikacija koje nude optimizaciju osobnih financija. Ova vrsta aplikacija pomaže korisnicima da planiraju, kontroliraju i upravljaju troškovima, te da štede. Financa.ba je analizirala najbolje aplikacije na tržištu, a članak možete pročitati ovdje:
Naredne nedjelje ćemo objasniti vezu između fintech-a i blockchain-a.