Kako se tvrtke sve više udaljavaju od Kine, Indija želi biti vodeći proizvođač u Aziji. Za početak, Indija mora smanjiti poreze i poboljšati učinkovitost opskrbnog lanca ako želi skinuti Vijetnam s trona.
SAD je slijedio program “friendshoringa” dok se konkurencija s Kinom povećava. Bidenova administracija ohrabrila je američke tvrtke da premjeste proizvodnju elektronike i tehnologije iz Kine u prijateljske zemlje. Posebice u Vijetnam i Indiju u azijsko-pacifičkom području.
“I demokrati i republikanci vide Kinu kao izazov. I svaki upravni odbor u SAD-u pita glavnog izvršnog direktora koja je njihova strategija smanjenja rizika od Kine,” rekao je Mukesh Aghi, predsjednik i izvršni direktor Američko-indijskog foruma strateškog partnerstva.
Vijetnam „vodi“
Indija i Vijetnam su atraktivne proizvodne alternative za strane ulagače i tvrtke, dijelom zbog niskih troškova rada. Između njih dvoje, međutim, Vijetnam je još uvijek daleko ispred. S izvozom u ukupnom iznosu od 96,99 milijardi dolara u 2023. Izvoz u Indiji je bio 75,65 milijardi dolara.
“Vijetnam je poznat po svojoj sposobnosti proizvodnje elektronike. Indija tek ulazi u tu igru, tako da Vijetnamu daje konkurentsku prednost,” rekao je Samir Kapadia, glavni izvršni direktor India Indexa i direktor Vogel grupe.
Dok su se odnosi Indije sa SAD-om zagrijali, posebno nakon državnog posjeta premijera Narendre Modija Bijeloj kući u lipnju, Vijetnam ima trgovinski i investicijski sporazum s Washingtonom od 2007.
Još jedna ključna prednost za Vijetnam je jednostavniji prijedlog u usporedbi s Indijom. Za koju je Aghi primijetio da ima “29 država i svaka država ima politiku koja može biti drugačija.”
Vijetnam je u prednosti kada je u pitanju ekonomija razmjera proizvodnje gdje se uglavnom radi ručno.
Nari Viswanathan, viši direktor strategije opskrbnog lanca u softverskoj tvrtki Coupa
Sektori koji zahtijevaju intenzivan fizički rad i imaju niske profitne marže, kao što je proizvodnja odjeće, “neće pomaknuti iglu” za Indiju, istaknuo je Viswanathan.
Američki tehnološki divovi sve više dovode dio svojih opskrbnih lanaca u južnoazijsku zemlju. Financial Times je u prosincu izvijestio da je Apple rekao dobavljačima komponenti da će nabavljati baterije iz indijskih tvornica za svoj nadolazeći iPhone 16. Google će također započeti proizvodnju Pixel telefona u Indiji do drugog kvartala.
Porezi na uvoz ostaju visoki
Jedna prepreka za ambicije indijskog proizvodnog središta je uvozna carina od 10% za informacijske i komunikacijske tehnologije. To je više od vijetnamskih prosječnih uvoznih carina od oko 5%, prema Andyju Hou, direktoru za ulaganja u VinaCapitalu.
Indijski porezi na uvoz trebali su zaštititi domaće proizvođače. Ali smanjenje tih carina bit će dio napora vlade da privuče strane tvrtke da proizvode robu unutar zemlje.
2024. bit će godina kada će premijer Modi ukinuti mnoge carine. Ali će to učiniti fokusiran na industriju po industriju, a ne na zemlju po zemlju.
Samir Kapadia, glavni izvršni direktor India Indexa i direktor Vogel grupe.
Na primjer, Indija je u siječnju snizila uvozne poreze za određene metalne i plastične dijelove koji se koriste u proizvodnji mobilnih telefona s 15% na 10%. To koristi tvrtkama poput Applea i Dixon Technologies, koja proizvodi telefone za Xiaomi, Samsung i Motorolu.
Indijski izvoz elektronike u SAD dosegao je 6,6 milijardi dolara između siječnja i rujna prošle godine. U usporedbi s 2,6 milijardi dolara u istom razdoblju 2022., prema objavi na LinkedInu Pankaja Mahindrooa, predsjednika Indijske udruge za mobitele i elektroniku.
Ali Ho iz VinaCapitala upozorio je da snižavanje uvoznih carina “nije izvor održive prednosti u dugoročnom privlačenju stranih ulaganja”.
“Ono oko čega su strani ulagači skloniji biti zabrinutiji jesu pitanja lakoće poslovanja – posebice fleksibilnost zapošljavanja i otpuštanja radnika – nego porezi i tarife. Ovo je glavni izvor dugoročne prednosti Vijetnama u odnosu na Indiju”, rekao je Ho za CNBC.
Učinkovitost je ključna
Iako Indija želi biti razvijeno gospodarstvo do 2047., još uvijek joj nedostaje infrastruktura. Što dovodi do dugotrajnog vremena otpreme i cestovne dostave.
“Brod u Singapuru može se istovariti za osam sati i biti na kamionu do budućih tvornica. Isti će brod u Indiji bit će zaglavljen u carinskom skladištu danima”, rekao je Aghi, upozoravajući da ova kašnjenja smanjuju privlačnost južnoazijske države strane tvrtke.
Kina je vjerojatno 10 godina ispred Indije u pogledu infrastrukture. Tako da zemlja mora više raditi kako bi osigurala nastavak izgradnje infrastrukture.
Mukesh Aghi, predsjednik i izvršni direktor Američko-indijskog foruma strateškog partnerstva
Indijski privremeni proračun procjenjuje da će federalna vlada potrošiti 2,55 trilijuna rupija (30,7 milijardi dolara) za poboljšanje indijskog željezničkog sustava.
“Indija je na dobrom putu modernizacije sustava u logistici kako bi poboljšala modele opskrbnog lanca na zahtjev za uvoznike i izvoznike, a to utječe na sve vrste novih cesta i luka. Mislim da će to biti prioritet prije automatizacije”, rekao je Kapadia.
Odnos Vijetnama s Kinom
Međutim, topao odnos Vijetnama s Kinom daje Indiji ključnu prednost, naglasio je Kapadia.
“Vijetnam ne može biti bliži Kini na toliko različitih načina. I mislim da će to zabrinjavati upravitelje opskrbnog lanca i američke kompanije sljedećih 10 do 15 godina”, upozorio je.
Kineski predsjednik Xi Jinping posjetio je Vijetnam samo tri mjeseca nakon što je to učinio američki predsjednik Joe Biden, potpisavši sporazume s Vijetnamom o područjima poput infrastrukture, trgovine i sigurnosti.
Kina i Vijetnam se stalno rukuju i predaju jedni drugima medalje svaki put kad se vide. Mislim da će veći igrači uzeti u obzir neke političke računice u vezi s kineskim odnosom s Vijetnamom i obuzdati donošenje odluka sve dok Indija ne dokaže da se stvarno mogu natjecati u dosadašnjoj proizvodnji elektronike.
Samir Kapadia, glavni izvršni direktor India Indexa i direktor Vogel grupe.