Pandemija je usporila proizvodnju automobila, rat u Ukrajini je dodatno pogoršao situaciju, pa posljedice trpe vozači, odnosno kupci koji na isporuku vozila čekaju od šest mjeseci, pa čak do godinu dana. Pritom su cijene novih vozila porasle za oko 30 posto, a prate ih polovni automobili čija je vrijednost skočila između 20 i 30 postotaka. Još uvijek je usporena proizvodnja mikročipova. Do kada će biti tako, nitko nema precizan odgovor.
Prilikom pripreme članka kontaktirali smo jednog distributera novih vozila koji nam je kazao da su rokovi za isporuku automobila su od šest do devet mjeseci, ali bez garancije. To znači da se isporuka vozila može prolongirati na duži period.
„U ovom trenutku ne može se poručiti automobil, jer smo već ispunili kvote koje smo imali na početku godine, tako da bi svako tko je naručio vozilo trebalo da ga dobije tijekom tekuće godine“, kaže nam distributer i dodaju da je ovakva situacija nastala još od početka covid pandemije, a da se sa ratom u Ukrajini samo prolongira.
Ovisno od modela vozila, neki stižu brže, dok se na neke modele mora čekati duže. Distributer nam je rekao i da zainteresirani kupci uglavnom pitaju šta ima trenutno od automobila na lageru, kako ne bi dugo čekali.
S obzirom na kompletne poremećaje u svjetskoj auto-industriji, vozila su poskupila, te na primjer za manje modele automobila poput Volkswagenovog Pola treba izdvojiti od 2.000 do 2.500 EUR više.
Razgovarali smo i s jednim kupceem novog automobila, koji je svoj model poručio u VII. mjesecu 2021. godine.
„Automobil je trebao stići za četiri do šest mjeseci, međutim zbog Corona krize i ove trenutne situacije u Ukrajini nisu im isporučivali čipove, pa su samim tim imali zastoj u proizvodnji. Kada sam kontaktirao distributera u siječnju tekuće godine, dobio sam odgovor da će produkcija početi u ožujku i da bih auto mogao očekivati u travnju ove godine, odnosno ovih dana. Rekli su mi da će omogućiti veći paket opreme za istu cijenu, plus da će auto biti model 2022. Za sada još uvijek čekam, ali se nadam brzom rešenju“, objašnjava naš sugovornik.
Otežane isporuke vozila vjerojatno će se prolongirati, jer su pojedini auto giganti već obustavili proizvodnju, poput Škode ili Opela, ili su je znatno smanjili.
Najava da će ove godine većina zemalja imati manji rast od planiranog, te da će inflacijaInflacija je povećanje opće razine cijena u određenom vre... biti veća od prognozirane, uticat će na to da cijene novih vozila iz mjeseca u mjesec budu izmijenjene, odnosno povećane.
Proizvodnja automobila je manja za 40 posto, dok potražnja raste, zbog toga se i cijene mijenjaju. Dodatni problem za smanjenu isporuku mikročipova je i to što je izgorila tvornica u Japanu koja ih je proizvodila, a zatim se nadovezao i na problem rata u Ukrajini, gdje je također bilo proizvođača tih auto-komponenti, kao i na sankcije prema Rusiji koje su stopirale uvoz iz te zemlje, pa su europski proizvođači automobila ostali bez dijelova, prenijela je agencija Beta.
Kako smo već pisali, navedeni trendovi su uzrokovali pad prodaje novih automobila u Europskoj Uniji, koja vodi i adekvatnu statistiku.