Googleova tražilica već dva desetljeća predstavlja omiljena ulazna vrata čovječanstva na internet – i omiljena ulazna vrata oglašivača u čovječanstvo. Svake sekunde svakog dana, Google obradi možda 100.000 web pretraživanja—i, zahvaljujući svom pametnom algoritmu, nudi nevjerojatno relevantne odgovore.
Ta je moć pretvorila Google u glagol. Također otvara milijarde dnevnih prilika za prodaju oglasa uz odgovore na upite pretraživača. Preciznost rezultata tjera korisnike da se vraćaju, a konkurente drži na odstojanju: sve druge tražilice zajedno čine jedva desetinu dnevnof pretaživanja.
Oglašivači skupo plaćaju za pristup Googleovim korisnicima, a obično im se naplaćuje samo kada netko posjeti njihovu web stranicu. Prihod Googleove matične tvrtke, koja se sada zove Alphabet , porastao je prosječnom godišnjom stopom od preko 20% od 2011. U tom je razdoblju generirao više od 300 milijardi dolara u gotovini nakon operativnih troškova, najveći dio iz pretraživanja.
Njegova se tržišna vrijednost više nego utrostručila, na 1,3 bilijuna dolara. To je četvrta najvrijednija tvrtka na svijetu. Za razliku od Applea i Microsofta, svojih većih sredovječnih tehnoloških rivala, nije osjetio stvarnu potrebu da se “ponovno izmisli”. Do sada.
Pojava ChatGPT navela Google na preispitivanje
Razlog za novo “traženje duše” Google-a je ChatGPT , umjetno inteligentni chatbot koji je osmislio startup pod nazivom OpenAI. Osim što mogu voditi ljudski razgovor, Chat gpt i drugi slični chatbot-ovi mogu pisati ljudske pjesme, povijesne eseje, računalni kod i gotovo sve ostalo što ljudi mogu napisati.
Banka UBS, računa da je od svog pokretanja u studenom ChatGPT mjesečno dobijao oko 100 milijuna aktivnih korisnika. To je podvig za koji je TikToku, najbrže rastućoj svjetskoj senzaciji društvenih medija, trebalo devet mjeseci. Druge “generativne” umjetne inteligencije mogu slikati, skladati ili pjevati. Bill Gates, suosnivač Microsofta, nazvao je ovu tehnologiju “jednako važnom kao računalo , kao i internet”.
Ericu Schmidtu, koji je nekoć vodio Google, ChatGPT je “prvi široko vidljiv primjer” kako bi mogao izgledati AI prijatelj ljudskog bića . Njegovom bivšem poslodavcu to je prva široko vidljiva prijetnja Googleovoj dominaciji pretraživanja. ChatGPT također može odgovoriti na pitanja koja su ljudi možda postavili Googleu. Kreator ChatGPT -a, OpenAI , udružio se s Microsoftom, koji pohlepno gleda na Googleov blistavi potencijal profita.
7. veljače Microsoft, koji je nedavno najavio ulaganje od 10 milijardi dolara u OpenAI , pokazao je kako planira postići tu zaradu. Rezultati iz tražilice softverskog diva, Bing, sada će biti popraćeni bočnim okvirom generiranim umjetnom inteligencijom koji sažima bitne informacije.
Bitka botova se sprema
Bing će također dobiti vlastiti chatbot temeljen na OpenAI modelima. Microsoft je pokazao zgodne trikove, poput izrade popisa za kupovinu na temelju tjedan dana planiranih obroka. “Ovo je novi dan u pretraživanju“, izjavio je izvršni direktor Microsofta , Satya Nadella. Baidu, vodeći pretraživač u Kini, gdje je Google zabranjen, pokrenut će vlastitu umjetnu inteligenciju.
U “preventivnom protunapadu”, i kako bi ukrao nešto od bljeska gospodina Nadelle, Alphabet je ovaj tjedan predstavio vlastiti chatbot, Bard, i navodno je uložio 300 milijuna dolara u Anthropic, generativni AI startup . 8. veljače, dok je predstavljao neke značajke AI, potvrđeno je da će Bard biti integriran u pretraživanje za nekoliko tjedana. Ulagači nisu bili impresionirani; Cijena dionice Alphabeta pala je za 8% nakon objave.
Bitka botova se, dakle, sprema. To će promijeniti način na koji ljudi pronalaze stvari na internetu. Čineći to, moglo bi se dovesti u pitanje unosan posao pretraživanja.
Online pretraživanje zadnji put je prekinuto u ranim danima, u osvit potrošačkog interneta u kasnim 1990-ima. Kako je broj web-stranica eksplodirao, korisne informacije postalo je teže pronaći. Brojne tražilice, kao što su AltaVista i Yahoo!, malo su olakšale stvari. Ali upravo je Google, osnovan 1998., napravio revoluciju u industriji. Njegov algoritam rangirao je web-stranice na temelju broja drugih web-mjesta koja su povezivala na njih, što se pokazalo dobrim pokazateljem relevantnosti. Zatim je Google razradio način da prikaže oglase povezane s ključnim riječima pretraživanja uz rezultate.
Pojavljuju se izazivači, ali nitko dosada kao ChatGPT
U posljednjih nekoliko godina pojavili su se izazivači. Neki su startupi koji nude pretraživanje pretplate bez oglasa, poput Neeve. Drugi uključuju Alphabetove velike tehnološke rivale. Amazon, čiji je e-trgovački centar postao mjesto gdje mnogi kupci počinju tražiti proizvode, doživio je skok udjela u američkom tržištu oglasa za pretraživanje s 3% u 2016. na 23% danas.
Appleov posao s oglasima za pretraživanje, koji se sastoji od pretraživanja aplikacija na iPhone uređajima, sada ima 7% tog tržišta, u odnosu na nula prije nekoliko godina. Googleovo vlastito istraživanje pokazuje da dvije petine osoba u dobi od 18 do 24 godine preferiraju Instagram, Metinu aplikaciju za dijeljenje fotografija ili TikTok u odnosu na Google Maps kada traže restoran u blizini.
Kao rezultat ovog vrenja, Googleov udio prihoda od oglašavanja na pretraživačkoj mreži u Americi ove će godine pasti na 54%, što je pad sa 67% u 2016., prema eMarketeru, istraživačkoj tvrtki. Ali ti izazivači nikada nisu predstavljali egzistencijalnu prijetnju Googleu. Isto se ne može reći za razgovorno pretraživanje potpomognuto chatbotom. Nakon pokretanja ChataGPT -a, izvršni direktor Alphabeta , Sundar Pichai, navodno je proglasio “alarm”.
Zašto se Google boji ChatGPT-a?
Da biste razumjeli zašto se Google boji chatbota, prvo razmotrite tehnologiju koja stoji iza njih. ChatGPT funkcionira tako da predviđa sljedeću riječ u rečenici koja je odgovor na neki upit. Ova predviđanja temelje se na “modelu velikog jezika”, rezultatu prethodne analize milijuna tekstova prikupljenih s interneta. Nakon što se obuči za sav taj prirodni jezik, chatbot može, kada ga usmjere upute korisnika, proizvesti tečno napisan odgovor umjesto da samo posluži popis poveznica.
Primijenjeno na upite za pretraživanje, to znači da odgovori u načelu mogu sadržavati puno više varijabli. Želite otići na jednodnevni izlet negdje izvan utabanih staza koji je jeftin, prilagođen djeci i poučan? Osim ako slučajno ne naiđete na objavu na blogu o putovanjima, danas pronalaženje preciznog odgovora na Googleu (ili Bingu ili Baiduu) zahtijeva usporedbu desetaka web stranica i brzo prelistavanje tona teksta. Nasuprot tome, ChatGPT u trenu izbacuje popis pristojnih opcija. Korisnici zatim mogu dodati dodatna razmatranja ili zatražiti više informacija s dodatnim upitima.
Promjena načina na koji ljudi pretražuju promijenit će zauzvrat ono što traže. Osim traženja postojećih informacija, korisnici mogu koristiti razgovorno pretraživanje za generiranje originalnog sadržaja. ChatGPT piše poeziju i eseje—u stilu vašeg omiljenog autora, ako želite. Google je 26. siječnja objavio rad koji opisuje Music lm , novi veliki jezični model koji može stvarati glazbu iz teksta. GitHub, platforma u vlasništvu Microsofta koja ugošćuje programe otvorenog koda, ima chatbot pod nazivom Copilot koji može izbaciti linije koda. To otvara potpuno nova tržišta koja su povezana s pretraživanjem, kaže Mark Shmulik iz Bernsteina, brokera, odmah u alatima za produktivnost za tvrtke (kao što je pomoć desk jockeyima u pisanju prezentacija).
Još malo razgovora
Kao novo područje, razgovorno pretraživanje privlači nove pridošlice pune nade, potaknuto izgledima širenja tržišta pretraživanja i generativnog sadržaja. “Kad sam počeo prije dvije godine, ljudi su govorili da sam lud. Sada se osjećaj uvelike promijenio,” kaže Richard Socher, osnivač You.com, startupa koji nudi chatbot za pretraživanje koji pokreće AI . Neeva je također dodala chatbot svojoj pretplatničkoj pretrazi.
Sridhar Ramaswamy, njegov suosnivač, nada se da će mu to pomoći da dosegne 5 do 10 milijuna pretplatnika, u odnosu na gotovo 2 milijuna danas (nisu svi klijenti koji plaćaju) i postane financijski samoodrživ. C3 AI, tvrtka za poslovni softver, predstavila je chatbota za pomoć tvrtkama u pretrazi njihovih internih podataka. Turističke tvrtke, uključujući Booking.com, također se igraju chatbotovima.
Najozbiljnija prijetnja Googleu dolazi od Microsofta. Tvrtka gospodina Nadelle već ima infrastrukturu, uključujući hrpu računalne snage, sustave za pohranu podataka i vojske programa za indeksiranje weba koji neprestano crpe informacije s interneta. Postavljanje svega ovoga od nule za natjecanje s Googleom koštalo bi, prema jednoj procjeni Competition Markets Authority, britanske agencije za razbijanje povjerenja, između 10 i 30 milijardi dolara.
Opasnost izmišljanja odgovora
Trenutačno je Bingov udio na američkom tržištu oglašavanja u pretraživanju slabih 5%. Microsoft se nada da će njegova nova vreća trikova to promijeniti. Čini se da je tvrtka popravila neke nedostatke ChatGPT -a. Jedan je bio ažuriranje bota. Temeljni ai Chat gpt -a , nazvan gpt- 3.5, uvježban je na podacima iz 2021. i nakon te točke više ne čita ništa na internetu.
Pitajte ga o nedavnim vijestima ili današnjoj vremenskoj prognozi i dobit ćete ispriku. Bingov AI, nasuprot tome, odlučuje kako prikupiti najrelevantnije informacije i zatim koristi alate za pretraživanje da ih pronađe. Podaci se zatim vraćaju u model, koji ih koristi za sastavljanje tečnog odgovora. Druge tvrtke, uključujući Neevu, također koriste ovu metodu.
To je zauzvrat pomoglo Microsoftu da se uhvati u koštac s većim problemom: tendencijom velikih jezičnih modela da izmišljaju stvari. Chatbotovi nemaju osjećaj za to što je istina ili laž; odražavaju ono što je na internetu. Ove “halucinacije” autoritativnog zvuka, govoreći računalnom znanošću, bezopasne su kada se chatbot koristi za zabavu i igre. Kada se želi dati prave odgovore na ozbiljna pitanja, oni su kobna mana. Prošle godine Meta je morala ukloniti svoj znanstveni chatbot, Galacticu, nakon što je otkriveno da izbacuje znanstvene besmislice.
Davanje pristupa modelu ažuriranim podacima smanjilo je, iako ne i eliminiralo, stopu halucinacija za značajku chata Binga. “Mnoge halucinacije bile su [model] koji je pokušavao popuniti praznine u stvarima koje su se dogodile od završetka podataka o obuci“, objašnjava Kevin Scott, Microsoftov glavni tehnološki direktor. Njegova tvrtka koristi druge tehnike kako bi dodatno smanjila stopu.
To uključuje da ljudi govore modelima koji su odgovori bolji i koje su informacije pouzdane; dodavanje memorije sustavima, tako da algoritmi uče iz razgovora, što trenutno ne čine; i postavljanje poveznica na izvore u odgovorima koje je generirala umjetna inteligencija . G. Schmidt na sličan način očekuje da će se chatbotovi potpuno otrijezniti u roku od godinu ili dvije.
Svrgavanja Google-a neće biti lako
Rješavanje tehnoloških problema tek je prvi korak u svrgavanju Googlea s pretraživačkog pijedestala. Ništa manje zamršeno je razraditi kako će razgovorno pretraživanje zaraditi novac. Počnite s troškovima koji su za chatbotove i dalje visoki u usporedbi s konvencionalnim pretraživanjem. Brian Nowak iz banke Morgan Stanley procjenjuje da posluživanje odgovora na Chat gpt upit košta otprilike dva centa, oko sedam puta više od Google pretraživanja, zbog dodatne računalne snage koja je potrebna.
On smatra da će svakih 10% Google pretraživanja koja se prebace na umjetnu inteligenciju do 2025., ovisno o broju riječi u prosječnom odgovoru, dodati između 700 milijuna i 11,6 milijardi dolara Googleovim operativnim troškovima, što je ekvivalentno između 1% i 14% takve potrošnje u 2022.
Da bi se stvari dodatno zakomplicirale, mnogi skupi upiti za razgovorno pretraživanje generirat će mali prihod od oglasa. Google je rekao da 80% njegovih rezultata pretraživanja ne sadrži unosne oglase na vrhu rezultata pretraživanja. Mnoga od tih pretraživanja reklamnog svjetla gotovo su sigurno “informativna” (“koji je glavni grad Španjolske?”), upravo ona vrsta upita za koju su chatbotovi najkorisniji—i upravo ona vrsta koja oglašivače najmanje zanima (teško je znati kakvu reklamu staviti uz riječ “Madrid”).
Da bi generativna umjetna inteligencija zaradila pravi novac, mora se koristiti u “navigacijskim” pretragama (tražeći internetsku adresu stranice po nazivu), a posebno “komercijalnim” (“Najbolje nove skijaške cipele ove sezone”).
Kako (će ChatGPT) zaraditi od novog načina pretraživanja?
Neke tvrtke, poput Neeve, zarađuju od pretplata. Dana 1. veljače OpenAI počeo je prijavljivati pretplatnike na trenutnu verziju Chat gpt-a . Za 20 USD mjesečno korisnici dobivaju brže odgovore i pristup u vrijeme najveće gužve. OpenAI također planira licencirati tehnologiju drugim tvrtkama. Ali veliki novac vjerojatno će ležati u oglašavanju.
Ugrađivanje oglasa u ono što korisniku treba činiti kao normalan razgovor zahtijevat će spretnost. Jedna je mogućnost prikazivati manje oglasa, ali oglašivačima naplaćivati više za svaki, kaže gospodin Nowak. Chatbot će vjerojatno ponuditi samo nekoliko prijedloga kao odgovor na upit za pretraživanje o, recimo, blaženim havajskim hotelima. Hotelijeri će možda rado platiti više kako bi osigurali da se njihov nađe među tim prijedlozima ili da se prikaže pored njih. Microsoft kaže da planira testirati takav model u novom izgledu Binga.
Microsoft se možda kladi da će njegovo informativno pretraživanje potpomognuto chatbotom privući nove korisnike, koji će zatim koristiti Bing i za unosnije upite. To bi moglo značiti žrtvovanje marži, barem dok se troškovi ne smanje. Vrijedilo bi samo ako bi Googleu mogli preoteti znatan tržišni udio. Microsoft očekuje da će za svaki postotak tržišnog udjela koji dobiju u pretraživanju, njegov godišnji prihod od oglašavanja porasti za 2 milijarde dolara.
To je moguće – ali nije zajamčeno.
Snage i slabosti Google-a
Alphabet zadržava nevjerojatnu snagu. Jedna je tehnologija. Iako Google tek treba integrirati generativnu umjetnu inteligenciju u svoju tražilicu, godinama je koristio druge umjetne inteligencije u svom poslu pretraživanja. Kada istakne isječak web stranice na vrhu rezultata pretraživanja, to je zahvaljujući modelima kao što su Bert i Mum. Sve je to “moguće samo zahvaljujući temeljnom istraživanju koje provodimo u području umjetne inteligencije više od desetljeća”, kaže Liz Reid, Googleova voditeljica pretraživanja.
Unatoč gafu na dan lansiranja, kada je pogrešno identificirao prvi teleskop koji je fotografirao planet izvan Sunčevog sustava, Bard vjerojatno neće biti ništa manje impresivan od ChatGPT-a. Posrnuće je na ironičan način potvrdilo navedeni razlog tvrtke za odugovlačenje: strah od pokretanja chatbota koji je izbacivao netočan sadržaj.
Googleova druga prednost je položaj. To je zadana tražilica u Chromeu, Alphabetovom pregledniku, koju koristi dvoje od troje ljudi na internetu, prema StatCounteru, istraživačkoj tvrtki. To je također najvažnija pretraga na više od 95% pametnih telefona u Americi. Tvrtka plaća Appleu oko 15 milijardi dolara godišnje kako bi njegovo pretraživanje postalo zadano na Appleovim uređajima i Safariju, koji čini 19% preglednika instaliranih na stolnim računalima i uređajima.
Ipak, ova pozicija snage donosi i slabosti. Alphabetu je teško ići brzo dok mu regulatori dišu za vratom zbog navodnih monopola i dezinformacija na njegovim različitim platformama. Tvrtki bi moglo biti još teže napustiti tehnologiju i poslovni model koji je kontinuirano izbacivao profit 20 godina. G. Pichai možda će tek otkriti kako najbolje riješiti ovu “dilemu inovatora”. G. Nadella se sigurno nada da će prije njega Bing također postati glagol.
Izvor: The Economist