Evo jednog scenarija koji bi mogao izgledati poznato a pomoću kojega odmah možete prepoznati loše upravljačke vještine. Tim za razvoj proizvoda dizajnira prekrasnu novu aplikaciju. Klijent je oduševljen, a PR tim gradi kampanju za lansiranje. A onda se dogodi ovo: Menadžer ili rukovoditelj zadužen za projekt ukrade svjetla pozornice i preuzme sve zasluge za odrađeni posao. Nema pohvala timu, nema slavljenja svačijeg uspjeha, nema priznanja doprinosa članovima tima. Kada se to dogodi, možete biti gotovo sigurni da će timski moral pasti do novih dubina.
Jedna jednostavna fraza
Ova vrsta ponašanja često se pojavljuje u istraživanjima kao osobina “lošeg šefa” koja dovodi do neangažiranosti zaposlenika, pa čak i do promjene. Istraživanje BambooHR-a iz 2019. pokazalo je da je 63 posto ispitanika ocijenilo “preuzimanje zasluga za rad zaposlenika” najgorim ponašanjem menadžera i nečim zbog čega bi smatrali da je vrijedno dati otkaz.
Da bismo bili sigurni, moramo se zapitati: Može li “preuzimanje zasluga za rad zaposlenika” zapravo funkcionirati kao strategija upravljanja za napredak? Ili ometa vođu i unazađuje ga? Prema studiji objavljenoj na Forbesu, koja je ocjenjivala 3800 lidera i mjerila njihovu učinkovitost pri preuzimanju zasluga od drugih, ti su lideri ocijenjeni kao vrlo neučinkoviti (13. percentil), dok su oni koji su se jako trudili dati zasluge drugima ocijenjeni kao neki od najučinkovitijih vođa (85. percentil).
Vjerujemo kako se ova toksična tendencija privlačenja svjetla reflektora i preuzimanja svih zasluga odnosi na individualce. Menadžeri s ovakvim stavom igraju za ime na poleđini dresa. I zabrinuti su samo za svoja postignuća i na to kako izgledaju svojim nadređenima.
Davanje zasluga drugima
Milijarder ulagač Warren BuffettWarren Buffett rođen je u Omahi 1930. Još u ranoj dobi raz... jednom je zamolio studente sa Sveučilišta u Floridi da zamisle kolegu iz razreda s potencijalom za dugoročni uspjeh. I to na način na koji bi željeli dobivati 10 posto zarade te osobe do kraja života. Evo što je Buffett rekao:
Vjerojatno biste odabrali onu koja je za vas najbolja, onu koja ima liderske kvalitete, onu koja je u stanju navesti druge ljude da provode svoje interese. To bi bila osoba koja je velikodušna, poštena i koja je davala priznanje drugim ljudima za vlastite ideje.
U biti, on govori o vođi sluzi. Nekome tko je prirodno spreman odati priznanje svojim ljudima za njihov doprinos, usmjeravajući ih u središte pozornosti i iskazujući im zahvalnost. Zapravo, istraživanje Gallupa pokazalo je da zaposlenici koji redovito dobivaju priznanje povećavaju svoju produktivnost, dobivaju više ocjene lojalnosti kupaca i zadovoljstva te je vjerojatnije da će ostati u svojoj organizaciji.
Veliki vođe s odanim sljedbenicima ne trebaju slavu niti traže potvrdu; oni razumiju što su postigli. Bacaju svjetla reflektora na druge. A zatim se povlače i slave svoja postignuća, što pomaže u jačanju samopouzdanja i povjerenja drugih.
Izvor: Inc.; prijevod i prilagodba: Financa.ba