Što je osobni brand?
U organizacijama s visokim učinkom, na određenim razinama, svatko je izuzetan. Da biste jasno razlikovali svoju vrijednost i ono što donosite na stol, morate imati više od dobre reputacije. Morate imati izvanredan osobni brand – piše HBR.
Često brkamo svoju reputaciju s našim osobnim bradom. Ali to dvoje nije jedno te isto. Svatko ima reputaciju. Prvi dojmovi koje ostavljate, odnosi koje stvarate s menadžerima i kolegama i način na koji komunicirate – sve to utječe na to kako vas drugi vide. Na primjer, ako zamolite svoje kolege da vas opišu, mogli bi reći da ste topla osoba s kojom je lako surađivati. Neki bi mogli reći da povremeno kasnite na sastanke, ali ste izvrsni u određivanju prioritetnih zadataka. Vaš ugled se sastoji od mišljenja i uvjerenja koje ljudi stvaraju o vama na temelju vaših kolektivnih postupaka i ponašanja.
Vaš osobni brand je, s druge strane, namjeran. To je ono kako želite da vas ljudi vide. Dok je reputacija vezana uz vjerodostojnost, vaš osobni brand se odnosi na vidljivost i vrijednosti koje izvana zastupate. Imate moć definirati svoj brand usklađujući svoje namjere i akcije. To jest, mijenjanje vaših odluka i ponašanja kako biste utjecali na to kako vas drugi vide i kako biste im pomogli da se emocionalno i intelektualno povežu sa slikom koju se nadate kako ćete prikazati. Ako je ta slika usklađena s prilikama koje želite, veća je vjerojatnost da ćete ih osigurati.
Sada kada znamo što je osobni brand i zašto je važan, pogledajmo kako možete početi graditi vlastiti.
Kako izgraditi osobni brand?
Korak 1: Shvatite što vas pokreće.
Započnite postavljanjem sljedećih pitanja:
- Što vas motivira da ujutro ustanete i idete na posao?
- Na koje ste vještine ili talente najponosniji?
- Koje vas vještine zanimaju, ali ih tek morate izgraditi?
- Kakvi vam zadaci ili projekti daju energiju?
- Što to najviše izaziva vaše zanimanje?
- Za deset godina, što želite pridonijeti svijetu?
- Što je zajedničko ljudima kojima se najviše divite?
Zapišite svoje odgovore na ova pitanja i obratite pažnju na sva preklapanja koja otkrijete. Ova vježba vam može pomoći da identificirate neke od vrijednosti, uvjerenja ili ciljeva koji vas trenutno vode.
Na primjer, možda shvatite da ste izvrsni u produktivnom upravljanju sukobima, volite razmišljati o novim idejama i uživati u suradnji s drugima. Možda naučite da ljudi kojima se najviše divite pokazuju znatiželju, suosjećanje i kreativnost.
Identificiranje onoga što vas pokreće, kao i onoga što želite postići, pomoći će vam da iskoristite svoje postojeće vještine i kompetencije kako biste namjerno demonstrirali ponašanja koja vaše najveće snage i strasti čine vidljivima prema van. Također možete upotrijebiti ovo znanje da razmislite o novim vještinama koje biste trebali razviti.
Korak 2: Uskladite svoje vrijednosti s ciljevima organizacije.
Sjajno ste započeli, ali ako želite rasti unutar svoje trenutne uloge, važno je pronaći načine za povezivanje svoga branda s ciljevima vaše organizacije. Započnite gledajući ljude koji su uspješni i kojima se dive u vašoj tvrtki. Promatrajte ponašanja i osobine koje dosljedno pokazuju. Koje su njihove najcjenjenije prednosti? Kako njihovo ponašanje pomaže napredovanju vaše tvrtke?
Sada se vratite na prvi korak i razmislite o ciljevima i vrijednostima koje ste identificirali. Vidite li ikakvu usklađenost između vaših trenutnih vještina i kvaliteta koje vaša organizacija nagrađuje? Ako je tako, usredotočite se na razvoj tih područja. Ako ne, možda ćete morati proširiti svoje kompetencije. U svakom slučaju, ova će vam vježba pomoći da zamislite osobni brand koji je u skladu s vašim težnjama i strateškim ciljevima vaše tvrtke.
Ponekad može biti korisno odabrati ključnu riječ ili atribut koji će vam pomoći u pokretanju osobnog branda na primjer: vođa, inovator, kreativac ili tehničar.
Recimo da se pridružite timu za istraživanje i razvoj (R&D) u tvrtki roba široke potrošnje. Možda primijetite da vaša organizacija redovito donosi najmodernije nove proizvode na tržište i poštuje lidere koji osporavaju status quo i razmišljaju izvan okvira. Koliko su vaše trenutne snage kompatibilne s ciljevima tvrtke? Vidite sebe kao kreativnu osobu, koja voli rješavati složene probleme. S obzirom na to, možete se odlučiti za “inovatora” kao svoj ključni osobni atribut.
Vaš bi sljedeći korak, dakle, bio identificirati specifične osobine i ponašanja koja trebate razviti i dosljedno demonstrirati da biste bili viđeni kao inovator. To može uključivati vidljive karakteristike kao što je stvaranje kreativnih, snalažljivih rješenja za probleme, integriranje ideja i inputa iz različitih izvora, te nadogradnja na prijedloge drugih ljudi tijekom sastanaka.
U konačnici, vaš je cilj uskladiti ono oko čega ste strastveni s temeljnim vrijednostima vaše organizacije i upotrijebiti tu strast da potaknete svoj profesionalni rast i ojačate svoj osobni brand.
Korak 3: Napravite procjenu utjecajnih osoba.
Baš kao u komercijalnom svijetu, brand ne može uspjeti ako nitko ne zna za njega. Ako ne uspijete predstaviti svoj brand široj publici – osobito ključnim donositeljima odluka – vjerojatno nećete dobiti te veće i bolje prilike.
Kako biste povećali svoju vidljivost u organizaciji, pokušajte napraviti procjenu utjecajnih osoba. Ovo je alat koji vam pomaže identificirati utjecajne osobe u vašoj organizaciji i izraditi strategiju za načine povezivanja s njima, kako formalno tako i neformalno.
Ne postoji “pravi” način za procjenu. To bi mogao biti jednostavan popis ljudi koje želite poznavati ili ljudi koji vam mogu pomoći da napredujete u organizaciji. To bi čak mogao biti i složeniji dokument s imenima utjecajnih organizacijskih vođa, njihovim ulogama i odgovornostima i načinom na koji bi se mogli zalagati za vas.
Kako god odlučite grupirati ove informacije, najvažniji aspekt je razumjeti kome se želite obratiti i zašto. Često uspjeh vašeg voditeljskog tima izravno ovisi o pojedinačnim suradnicima, poput vas, koji rade izvrstan posao. To znači da imate prirodnu priliku da doprete do njih i saznate više o njima: njihovim interesima, profesionalnim izazovima, problemima koje pokušavaju riješiti, koliko su uključeni alumni mreže, dobrotvorne organizacije te koje su im osobne i profesionalne veze. Možete iskoristiti znanje koje steknete o tim utjecajnim osobama kako biste se pozicionirali kao netko tko dodaje vrijednost njihovim životima i tko ima mogućnost ostvariti veći utjecaj na organizaciju.
Korak 4: Učinite se vidljivima.
Nakon što ste napravili procjenu utjecajnih osoba, sljedeći korak je doprijeti do tih ljudi. Kad ste novi, to vam može biti pomalo neugodno, stoga se nemojte bojati zatražiti pomoć. Obratite se svom šefu, starijem kolegu ili članu tima koji već neko vrijeme radi u organizaciji da vam pomogne da napravite uvod.
Kad se povežete s njima, provjerite bi li se bili voljni naći na brzoj (virtualnoj) kavi ili ručku. Možete postaviti pitanje oko traženja njihovog savjeta o temi u okviru njihovog područja stručnosti ili možda čak spomenuti neku sličnost vezanu za vaše podrijetlo – zajednički hobi, aspiracija ili pripadnost alumni grupi. Još bolje, ako imate ideje o tome kako mogu pristupiti izazovu s kojim se suočavaju, nemojte se bojati to spomenuti. Istaknite svoje vještine i interese te kako bi te kompetencije mogle koristiti njima i njihovom radu. Razmislite o ovome kao o prvoj prilici da predstavite svoj osobni brand. Naglasite za što se zalažete i, što je najvažnije, kako će to doprinijeti organizaciji.
Recimo, na primjer, želite se povezati s potpredsjednikom marketinga u svojoj tvrtki. Vaša poruka može izgledati otprilike ovako:
Pozdrav! Na nedavnom sastanku ste govorili o važnosti dobivanja boljih uvida u klijente kako bi nam pomogli da razvijemo i učinkovitije provodimo našu poslovnu strategiju. Analitiku podataka jako dobro radim i radio sam kao analitičar posljednje tri godine. Volio bih podijeliti neke ideje o korištenju interaktivne vizualizacije podataka za prevođenje skupova podataka u korisne informacije za naše postojeće digitalne marketinške kampanje. Možemo li zakazati 20-minutnu virtualnu kavu za razgovor?
Ključno je pokazati iskren interes za svoje kolege: do čega im je stalo i koje probleme pokušavaju riješiti. To vam omogućuje da istaknete i uokvirite vlastite snage na način koji im može pomoći, a da pritom ne izgleda kao da ste prioritetno zainteresirani za vlastiti napredak.
Izgradnja osobnog branda može se na prvi pogled činiti samo-promocijom, ali nije. Vaš osobni brand je način na koji definirate prepoznatljivu vrijednost koju unosite u svoju karijeru. Ima potencijal za jačanje vaših veza i dublju interakciju s kolegama. Mogućnost naglašavanja vašeg branda pomoći će drugima da shvate tko ste zapravo, za što se zalažete, pomoći će izgraditi autentične odnose i na kraju – pomoći vam da ostvarite svoje ciljeve.