Marketing treba svakoj tvrtki. Posao marketinga je da kreira stvarnu vrijednost proizvoda/usluge za definiranu ciljnu grupu.
Kako tvrtka stvara vrijednost proizvoda/usluge?
Stvara je sa 4P – marketing miksom (najčešće korištena strategija):
- razvojem atraktivnog proizvoda ili usluge (product),
- odgovarajućom cijenom (price),
- gdje će se proizvod/usluga prodavati i kako će se isporučivati (place) i
- promoviranjem proizvoda/usluge tržištu da bi potrošači znali zašto ga trebaju i trebaju li za njega platiti određenu cijenu (promotion).
Dakle, pomoću promocije tvrtke dopiru do svoje ciljne publike tj. potrošača. Da bi promocija bila uspješna potrebno je koristiti različite metode, kao što su direktni marketing, oglašavanje, PR…
Nastavno na gore navedeno dolazi se do slijedećeg pitanja:
Kako riješiti pitanje marketinga?
Male i srednje tvrtke imaju velik izazov prilikom davanja odgovora na ovo pitanje. Velike tvrtke imaju velik broj ljudi unutar samog marketing odjela. Također, imaju i velik budžet za marketing pa mogu za određene poslove angažirati i agencije.
Ono s čime se male i srednje tvrtke bore jeste malo ljudi za marketing, a i mali budžet.
Međutim, da se vratimo na početak, svaka tvrtka treba ulagati u marketing. Da, treba, i najčešće pitanje koje poduzetnici malih i srednjih tvrtki sebi postavljaju je: „Trebam li zaposliti osobu za marketing ili angažirati agenciju?“
Istina je da odgovor nije jednostavan niti je isti za sve tvrtke. I ovisi od mnogo faktora. U suštini, najviše ovisi od definiranih marketinških ciljeva odnosno što je sve potrebno da bi se ciljevi postigli.
Nedoumice dolaze same od sebe:
- Koji je to angažman potreban?
- Imam li ja/moj tim vremena da sve uradim/o ili mi/nam treba pomoć?
- Mogu li zaposliti i platiti sve stručnjake koji su potrebni za angažman?
- Imam li vještine koje su potrebne da bi se sve završilo?
Odgovori na gore navedena pitanja su ključni jer na osnovu njih dolazite do zaključka je li marketinšku inicijativu moguće uraditi unutar kuće ili je potrebno angažirati agenciju.
U nastavku navodimo prednosti i nedostatke obje opcije.
Marketing unutar kuće
Prednosti
- Zaposlenik je više upoznat sa kulturom, vizijom i vrijednostima vaše tvrtke. Više je informiran o svim aktivnostima tvrtke, kao i postavljenim ciljevima.
- Ne trošite vrijeme na biranje agencije za suradnju i pregovaranje.
- Interni tim može više vremena provoditi u analizi, pripremi, poznavanju brenda. Ali samo ako je tim. Ako je jedna osoba, neće stići.
- Konačno, marketing unutar kuće omogućava fleksibilnije aktivnosti i dežurnu osobu dostupnu u svakom trenutku.
Nedostaci
- Upošljavanje tima stručnjaka za marketing, sa različitim marketinškim vještinama, može biti skupo.
- Ulaganje u edukacije koje su neophodne za obavljanje svih potrebnih aktivnosti.
- Odlazak zaposlenika možda čak u trenutku kada je najpotrebniji.
- Dodatno, uključenost zaposlenika u sve informacije je korisno, ali može biti i štetno. Možda ne uspje sagledati i procijeniti objektivno što bi tvrtka trebala promijeniti odnosno primijeniti.
Angažiranje agencije
Prednosti
- Članovi agencije koriste više taktika koje su već negdje drugo primijenili. U agencijskom okruženju, članovi tima oslanjaju se jedni na druge i razmjenjuju iskustva da bi se postigao najbolji rezultat.
- Članovi marketinške agencije svakodnevno rade na razvoju svojih marketinških specijalnosti, te prate trendove u industriji.
- Imate pristup cijelom timu stručnjaka, a ne pojedincu koji pokušava naučiti sve što treba znati o digitalnom marketingu, pisanju sadržaja, društvenim mrežama, PR-u, istraživanju…
- Ako niste zadovoljni sa rezultatima rada sa agencijom, jednostavnija je procedura otkazivanja ugovora o suradnji nego ugovora o radu.
- Najvjerojatnije ćete dobiti objektivno i pošteno stajalište radeći s agencijom jer su usredotočeni na rezultate.
- Imati ćete više vremena za posvetiti se svome poslu, upravljanju tvrtkom, prodajom.
Nedostaci
- Dobre agencije će podržavati rješenja koja su po njihovim stavovima dobra za vas, čak i onda kada je to u suprotnosti sa vašim mišljenjem.
- Ako ne angažirate kvalitetnu agenciju, može se izgubiti vrijeme i novac.
- Neki vaši zaposlenici mogu se osjećati ugroženo jer ste dodatno angažirali agenciju.
- Zaposlenici u agenciji rade na više projekata, što donosi više iskustva s jedne strane i to je dobro, a s druge strane postoji opcija da nećete svakodnevno biti u fokusu.
- Potreban je period da agencija upozna vašu tvrtku.
- Rad sa velikim agencijama je uniformiraniji nego sa malim i u velikim agencijama je veća fluktuacija ljudi što može uzrokovati izazov u komunikaciji.
Na kraju, odgovor kako ćete riješiti pitanje angažmana za marketing, ovisi od vaše situacije. Nakon što sagledate prednosti i mane za obje opcije, razmislite koja opcija će vama ostaviti više vremena za obavljanje ključnih aktivnosti: upravljanje poslovanjem, prodajom, traženje potencijalnih klijenata.
Kako god odlučili – samostalno voditi marketing, ili angažirati agenciju, ili kombinirati oboje važno je odvojiti vrijeme i novac za marketing.