Prema nedavnom istraživanju Harris Polla provedenom na 1170 američkih radnika, većina, odnosno 78 posto, ne iskorištava sve dane godišnjeg odmora. A taj trend je posebno izražen među generacijom Z i milenijalcima.
Mlađi profesionalci izjavljuju da izbjegavaju traženje slobodnog vremena zbog osjećaja pritiska da ispune rokove i ostanu produktivni. Istovremeno, nervozni su zbog straha od stigmatizacije kao lijenčina kada traže godišnji odmor, navodi Libby Rodney, glavna strateška direktorica u Harris Pollu. To ne znači da oni ne uzimaju pauze tijekom rada, već jednostavno ne obavještavaju svoje nadređene o tome, izvještava CNBC.
Posebno milenijalci su pronašli načine za zaobilaženje problema. Gotovo četvrtina ispitanika kaže da su uzeli slobodno vrijeme, a da o tome nisu obavijestili svoje nadređene. Oni koriste razne taktike kako bi dali do znanja da su aktivni na internim platformama za komunikaciju tvrtke poput Slacka ili Microsoft Teamsa. Čak i onda kada nisu zapravo u radnom procesu. Također, planiraju slanje poruka izvan radnog vremena kako bi stvorili dojam da rade prekovremeno.
Kultura korištenja alternativnih rješenja
Rodney ističe prisutnost značajne kulture korištenja alternativnih strategija. Dok generacija Z često otvoreno raspravlja o radnim okruženjima koja osramoćuju ljude, milenijalci su skloniji preuzimanju kontrole, ali na neprimjetan način.
Rodney smatra da će milenijalci pronaći način da uspostave ravnotežu između poslovnog i privatnog života. Iako će to često raditi neprimjetno. To nije samo pasivno odustajanje, već više tiha borba za miran odmor.
Prema Rodneyu, kada ljudi osjećaju potrebu za tajnim uzimanjem pauze, to ukazuje na nedostatak sustava podrške ili kulture godišnjih odmora na njihovom radnom mjestu.
On kazuje i da šefovi imaju nekoliko načina za smanjenje te napetosti. Mogu biti transparentniji u vezi s postupkom traženja slobodnog vremena, poticati korištenje godišnjeg odmora tako što će ga sami koristiti, pružiti podršku zaposlenicima kada uzmu slobodno vrijeme te utvrditi određenu količinu slobodnih dana.
Poslodavci bi trebali iskazivati kreativnost
Prema Rodneyu, neograničeni godišnji odmor nije uvijek rješenje. Radnici koji imaju između 11 i 15 dana godišnjeg vjerojatnije će ih iskoristiti. Ali primjećuje se značajan pad korištenja kada radnici dobiju 16 ili više dana.
Umjesto toga, poslodavci mogu pokazati kreativnost uvođenjem kolektivnog godišnjeg odmora. Ili mogu od zaposlenika tražiti da uzmu određeni broj slobodnih dana u svakom kvartalu kako bi ravnomjerno rasporedili svoje slobodno vrijeme i poslovne obaveze tijekom cijele godine.
U globalnijem kontekstu, mnogi ispitanici Harris Poll ankete iznose mišljenje da bi SAD trebale usvojiti zakone slične onima u Europi. Ti zakoni bi uključivali ograničenja radnog vremena u korist osobnog vremena, politike produljenog godišnjeg odmora, dulje pauze za ručak, kraći radni tjedan od 40 sati te propise koji bi zaštitili radnike od prekomjernog rada izvan radnog vremena.