- Kako bi uspješno manipulirali svojom publikom, mediji se služe prokušanim tehnikama i trikovima.
- Noam Chomsky dao je jednu od sistematizacija kako on vidi te medijske tehnike.
- Prema Chomskom, sve počinje odvraćanjem pozornosti od informacija koje su važne i bitne.
‘Ništa nije onako kako se čini’ rekao bi jedan od vještijih medijskih analitičara i poznavatelja današnjice”.
Noam Chomsky nije jedini koji se bavio fenomenom medija, ali je jedan od boljih analitičara koji je vrlo jasno i eksplicitno sažeo načine na koje mediji manipuliraju svojim potrošačima.
Moć medija da oblikuju javno mnijenje i utječu na kolektivnu psihu je neuništiva i stoga je iznimno korisno razumjeti sve skrivene tehnike i planove kojima se mediji služe od svog osnutka. Bilo da zastupaju određenu političku poziciju, opravdavaju ratove i krize ili nameću pravila ‘dobrog’ života, mediji i njihovi kreatori koriste se prokušanim alatima i trikovima.
A kad su mediji u pitanju, korisno je obratiti se i na mišljenje Chomskog. Vjerovali mu ili ne, podržavali njegove stavove ili ih kritizirali, vrijedi čuti kako shvaća svijet medija i medijske manipulacije.
Što Chomsky piše o medijskim trikovima i strategijama manipulacije?
Što god da je krajnji cilj medija uvjeriti vas da je dobro trčati u slobodno vrijeme i redovito uzimati suplemente ili vas uvjeriti da je ekonomska situacija složena, ali vas čeka blagostanje, mediji se služe provjerenim strategijama.
Preusmjeravanje ili preusmjeravanje pozornosti dokazana je strategija. Skretanje pozornosti javnosti s bitnih na sporedna i nevažna pitanja glavni je trik. Ako se javnost zaokupi bujicom nebitnih informacija, ljudi neće razmišljati o pojavama u svijetu i stjecati osnovna znanja. Tehnika “preplavljivanja” informacijama koje nemaju suštinski značaj za javni interes siguran je način da se “odvrati pozornost ljudi od znanosti, ekonomije, psihologije, neurobiologije, kibernetike”, kako je napisao Chomsky.
“Zadržavanje pozornosti javnosti na nevažnom, odvraćanje od glavnih društvenih problema, zarobljavanje nebitnim podacima.” “Neka javnost bude zauzeta, zauzeta, zauzeta, tako da nema vremena za razmišljanje, da se vrati farmama i životinjama”, upozorava Chomsky.
Stvoriti problem, a zatim ponuditi rješenje za njega je dokazani manipulativni trik. Stvaranje ekonomske krize je najbolji primjer. U uvjetima prihvaćanja ekonomske krize, lako je prihvatiti nužno zlo koje je prati – oduzimanje socijalnih prava i ukidanje javnih službi.
Kako još mediji manipuliraju?
Postupna strategija je sigurna taktika. Suština je da se za svaku nužnu promjenu javnost mora pripremati postupno, malo po malo, ‘na žlicu’. Prije svega mislimo na promjene koje će sigurno izazvati otpor ako se dogode iznenada, bez prethodne pripreme. Promjene koje su zadesile svijet, poput privatizacije, nezaposlenosti, fleksibilnosti, smanjenja plaća, izazvale bi revolucije da su se provodile odjednom, a ne postupno i pažljivo.
Odgoda slijedi logično. Javnost lakše prihvaća (nepopularne) promjene ako se najave, navedu godine, rokovi, datumi. Bit je u navici i pripremi.
‘Javnosti kao malom djetetu‘ – savjet je to medijima koji žele manipulirati. Većina reklama za širu javnost koristi dječji govor, dječju intonaciju, argumentaciju, govor, kao da je gledatelj dijete ili psihički nerazvijen.
“Ako se netko pred drugima ponaša kao da ima 12 godina, onda s velikom vjerojatnošću očekuje odgovor i reakciju dvanaestogodišnjaka koji je lišen kritičkog mišljenja”, napisao je Chomsky.
Prosjek, prosjek i prosjek
Buđenje emocija i njihova zloporaba sigurna je medijska tehnika. Kritičku svijest lako zamjenjuju emocionalni impulsi ljutnje ili straha, na primjer. “Emocionalni registar otvara vrata nesvjesnog za implementaciju ili kalemljenje ideja, želja, strahova i tjeskoba”, objašnjava Chomsky.
Držanje javnosti u neznanju i prosječnosti – tehnika je od velike važnosti. Neznanje će onemogućiti ljudima da razumiju tehnologije i metode koje se koriste za kontrolu i porobljavanje, kako kaže Chomsky i dodaje:
“Kvaliteta obrazovanja koja se nudi nižim društvenim slojevima mora biti loša i osrednja.” Jaz između gornjeg i donjeg sloja mora ostati nepremostiv“, pročitat ćete u stihovima Chomskog.
Krivnja je vrlo moćna. Svaki pojedinac treba biti uvjeren da je sam kriv za vlastitu nesreću. Tada će nesiguran, opterećen krivnjom, podcijenjen, a samim tim i malodušan, prestati tražiti prave uzroke svog položaja kojim je nezadovoljan (a u to su ga i mediji uspješno uvjerili).
Prosječnost je bitna za manipulaciju. Javnost treba poticati da prihvati prosječnost. Ljude treba uvjeriti da je ‘poželjno biti glup, vulgaran i neuk’. Pritom je poželjno izazvati otpor prema znanosti, znanju, kulturi i trudu.
Izvor: bonitet