Petak, 22 studenoga, 2024
spot_img

Zadnje objave

Možda vam se sviđa

Prepoznajete li razliku između utjecaja i manipulacije?

Razmislite o ovom scenariju: nedavno ste se pridružili novoj organizaciji. Jednog dana, nakon što ste sudjelovali na sastanku s nekoliko starijih kolega, primite e-mail od svog šefa u kojem se traži da dođete u njihov ured. Razgovor ide ovako:

Šef: Razočaran sam u vas. Podijelili ste neke dobre ideje na jutrošnjem sastanku našeg tima, ali niste se prethodno dogovorili sa mnom. Ne sviđa mi se činjenica da nisam bio upoznat. Vaš prethodnik je bio izvrstan u upravljanju i uvijek se trudio da se dogovori sa mnom prije nego što podijeli svoje ideje. Zbog vašeg sam ponašanja izgledao loše pred cijelim timom. Izgledao sam jednako iznenađen prijedlozima kao i oni. 

Vi: Razumijem. Podijelio sam svoja razmišljanja jer je to bio brainstorming i mislio sam da je svrha da svi smisle i podijele nove ideje. Mislio sam da je moja odgovornost javiti se i pomoći u rješavanju hitnog problema o kojem smo razgovarali. 

Šef: Novi ste. Još ne razumijete motive svojih kolega. Ljudi mogu biti vrlo osjetljivi na svoje teritorije, a vaši postupci jutros su možda prouzročili ozbiljnu štetu. Samo mi vjerujte kad kažem da nije u redu da dijelite ideje bez prethodnog dogovora sa mnom. Pokušavam vas zaštititi ovdje. Znam da želite rasti u ovoj organizaciji, stoga vam preporučujem da mi vjerujete i da me slušate.

Što mislite da se ovdje događa?

Ako vjerujete da je vaš šef dobar mentor ili da vrši svoj utjecaj kroz kritičke povratne informacije, onda ste u krivu. Ovo je zapravo primjer manipulacije.

Sposobnost uvjeravanja ljudi ključna je za rast u svakoj karijeri, jer je potrebna za uspješno pregovaranje, za dobivanje potpore u kompaniji, te za lidere i menadžere, kako bi potaknuli svoj tim da provede promjene koje želite vidjeti i da stvara vrijednost.

U isto vrijeme, linija koja razdvaja utjecaj od manipulacije je tanka. Definitivno postoji razlika između te dvije vještine, i iako je možda jako mala, ključno je razumjeti te razlike od ranih faza karijere. Naravno, ako ne želite postati žrtvom manipulacije.

Što je utjecaj?

Riječ “utjecaj” neutralan je izraz koji označava sposobnost osobe da ima učinak na drugu osobu. Jednostavno rečeno, utjecaj je ono što nekoga može potaknuti ili prevagnuti na željenu akciju. Utjecaj sam po sebi nije ni negativan ni pozitivan. Možete utjecati na druge iz dobrih razloga, kao što je utjecaj na svoju obitelj i prijatelje da usvoje pravednost, pravdu i poštenje tako što ćete sami pokazati takva ponašanja. Slično, način na koji vaš šef daje priznanje tamo gdje je to potrebno može utjecati na to da se prema članovima svog tima ponašate s istim poštovanjem.

Možete primijetiti da je ovdje uključena sloboda izbora. Kada utječete na druge, oni odlučuju slijediti vaš primjer iz poštovanja, divljenja ili logike i dokaza koje pružate. Utjecaj, kao neutralni napor da se uvjeri i dovede do promjene, nema element “prinude”. Nije osmišljen da “prisiljava” ili “obvezuje” drugoga da slijedi.

Što je manipulacija?

Riječ manipulacija prvi put je upotrijebljena 1827. I značila je “vješto djelovanje rukom” koje je uključivalo rad, pomicanje, mijenjanje, miješanje, vođenje i uređivanje stvari u vašem okruženju. S vremenom je to značilo vješto rukovanje i upravljanje situacijom kako biste služili vlastitim ciljevima.

Manipulacija ima mnogo negativnih konotacija, uključujući provođenje zabludnih ponašanja namijenjenih iskorištavanju i kontroli drugih. Razmišljajte o tome kao o kontroli uma – korištenjem emocionalnih i psiholoških taktika za promjenu nečije percepcije ili ponašanja na prikriven, varljiv ili čak uvredljiv način. Ljudi obično ne znaju da se njima manipulira jer se to radi na način koji prikriva namjeru manipulatora. To je korištenje utjecaja za lošu svrhu, za stjecanje osobne prednosti na račun nekog drugog.

Linija je tanka, ali svaki utjecaj ne mora biti manipulacija.

Tko će vjerojatno manipulirati?

Vrlo je vjerojatno da ćete u nekom trenutku svoje karijere raditi s nekim tko manipulira drugima kako bi obavio posao. Na radnom mjestu manipulatori mogu postojati na bilo kojoj razini (podređeni, kolege ili šefovi).

Studije su pokazale da različite osobine ličnosti usvajaju različite strategije utjecaja ili manipulacije. Na primjer, oni koji su visoko na ekstraverziji i imaju povećanu potrebu za praćenjem svog javnog nastupa, skloni su koristiti raznovrsnije taktike utjecaja. S druge strane, vjerojatnije je da će ljudi koji imaju visoku emocionalnu inteligenciju (koji su u stanju čitati tuđe potrebe i emocije) i istodobno imaju pojačan i grandiozan osjećaj sebe (narcistična, sebična uvjerenja) koristiti manipulativne strategije.

Koje taktike koriste manipulatori?

Kako biste lakše prepoznali manipulaciju, pogledajte neke poznate taktike koje manipulatori koriste kako bi promijenili vašu percepciju o njima ili kako bi vas naveli da činite stvari koje možda nisu u vašem najboljem interesu.

Manipulacija
Manipulacija; ilustracija

Izazivanje sumnje

Vaš menadžer vam otvoreno prigovara, kritizira vas ili verbalno zlostavlja jer nešto niste učinili. (Zašto nikad ne možete ispravno napraviti stvari?) To također može poprimiti oblik plinskog svjetla, gdje vas tjeraju da negativno preispitujete vlastita uvjerenja o sebi. Također se može manifestirati kao pasivna-agresivnost, mikroagresivnost ili tiha obrada (ignoriranje i izbjegavanje) usmjerena na to da se osjećate krivim i izazove sumnju u vaše vještine kako biste učinili stvari drugačije. (Ana, stvarno mislite da ste donijeli odluku koja je bila u našem najboljem interesu?)

Ova se taktika često koristi da biste prestali nešto raditi. Vratite se, na primjer, na početak ovog članka i vidjet ćete kako šef preispituje postupke, pokazuje svoje razočaranje i tjera svoga podređenog da sumnja u svoje vještine.

Površni šarm

Vaš menadžer može koristiti pohvale, komplimente, male usluge i pretjerano javno priznvanje kako bi vas natjerao da prihvatite odgovornosti koje su izvan vaše uloge. Nakon javnih pohvala i priznavanja, često mogu uslijediti zahtjevi za dodatnim poslom. (Fran je pokazao svoje liderske sposobnosti svojim radom na projektu XYZ, i nadam se da će projekt ABC učiniti jednako uspješnim ako ga prihvati.) To vas može dovesti do osjećaja obveze uzvratiti s “da” čak i ako reći “da” ne doprinosi vašoj ravnoteži između posla i privatnog života ili vašem mentalnom zdravlju.

Društvene usporedbe

Vaš menadžer vam može stalno govoriti o prednostima drugih (Trebali biste se ugledati na Marka. On stvarno zna kako dobiti odobrenje za svoje ideje) ili raspravljati o nekom obliku idealnog zaposlenika (Sjajni timski igrači ostavljaju svoj ego na vratima) da vam ukaže na uzor na koji biste se trebali ugledati. Ovaj suptilan pristup osmišljen je tako da se osjećate neadekvatno i da vas potakne da radite stvari na njihov način.

Društvene usporedbe; ilustracija
Društvene usporedbe; ilustracija

Dezinformacija

U ovakvom vas slučaju vaš menadžer puni dezinformacijama o drugima kako biste razvili negativnu percepciju o njima. Oni mogu kritizirati druge (Mirine ideje nikada nisu vrijedne akcije) i stalno vam pružati alternativne činjenice na načine koje ne možete provjeriti. (Mislim da je Filip možda predstavio ideju kao njihovu jer zasluge nisu bile u nekom posebnom redoslijedu). Što više ponavljaju dezinformacije, to vam se više ta informacija čini autentičnom. Ovo je jedan od načina da manipulator kod vas izgradi povjerenje i učini da se osjećate sretnim što radite za njega, a ne za one druge ljude o kojima vam pričaju.

Minimizirajte svoju osjetljivost na manipulaciju.

Ono što je žalosno jeste da će se manipulacija najvjerojatnije dogoditi u vezama u kojima vas osoba dobro poznaje. Istraživanja pokazuju da su bliski odnosi podložniji manipulaciji jer uključene strane poznaju međusobne ranjivosti, želje, potrebe i slabosti. Ali svijet bi bio usamljeno mjesto kad bismo se distancirali od svih jer se bojimo da nas netko ne izmanipulira.

Što onda napraviti? Najbolja ideja je naučiti neke tehnike za smanjenje vaše osjetljivosti i jačanje kognitivnog imuniteta na manipulaciju.

Započnite postavljanjem ovih nekoliko pitanja:

  • Imate li veliku potrebu da udovoljite drugima? Jeste li često zabrinuti da ne uznemirite ljude? Činite li nešto kako biste izbjegli da se ova osoba naljuti ili iznervira?
  • Jeste li uvijek zabrinuti što ta osoba misli i osjeća prema vama? Tražite li njihovo odobrenje i prihvaćanje više od drugih?
  • Je li vam teško reći ne? Ili se zateknete da kažete da čak i kada želite reći ne?
  • Shvatate li da opravdavate motive i dajete pozitivan spin na postupke ove osobe? Kada drugi ukažu na nedostatke ove osobe, zateknete li sebe da poričete njezine loše motive i dajete im opravdanje pronalazeći logičan razlog za njihovo manipulativno ponašanje?
  • Osjećate li da nemate izbora nego da ostanete u svojim trenutnim vezama? Trebate li održavati i štititi odnose čak i kada bivate povrijeđeni?

Ako ste na većinu pitanja odgovorili potvrdno, vrlo ste podložni manipulaciji.

Sljedeći korak je učiniti nešto po tom pitanju. Da biste izašli iz manipulativnih odnosa i zaštitili se od budućih manipulacija, počnite činiti sljedeće:

1) Prikupite dokaze.

Ponekad živimo unutar manipulativnih odnosa jer prestajemo primjećivati što se događa. Odvojite vrijeme da promatrate svoje i ponašanje druge osobe. Ako ste zbunjeni svojim zapažanjima, zatražite pomoć. Iako do odgovora na pitanje manipulira li se vama nikada ne može doći samo iz opažanja druge osobe, ona može primijetiti stvari koje vi nesvjesno poričete ili previđate. Ove rasprave vam također mogu pomoći u stvaranju protučinjenica za ono što promatrate. Procijenite pouzdanost (Koliko su ove informacije dosljedne? Koliko drugih vjeruje u isto?) i valjanost (Je li vaša priča utemeljena na mišljenjima i uvjerenjima ili iskustvima i činjenicama?) podataka koje koristite za donošenje suda o drugima.

Zaustavite manipulaciju
Zaustavite manipulaciju; ilustracija

2) Vjerujte svojim instinktima.

Često žrtve manipulacije duboko u sebi znaju da nešto nije u redu, ali zanemare taj osjećaj kada se pojavi jer su motivirane da nastave vezu (bilo zato što im se ta osoba sviđa ili smatraju da nemaju alternativne mogućnosti) ili se boje da bi njihova reakcija mogla uznemiriti drugu osobu (tj. ne žele ulaziti u sukob/neslaganje).

Kada vas određena osoba zbuni ili nervira, shvatite to kao emocionalni znak da trebate stati i razmisliti. Čak i ako lako vjerujete i vidite pozitivno u drugima, nema razloga da pretpostavljate da su svi pouzdani i dobronamjerni kad svi dokazi govore suprotno. Na primjer, ako vas šef pohvali, a zatim vam uputi dosadan zahtjev za koji nemate vremena, pitajte ga može li netko drugi u timu to preuzeti dok vi nadgledate. Ako vam kažu da dobri zaposlenici nikada ne gledaju na sat, zapitajte se: “Bi li dobar šef zanemario moju etiku i uvjerenja o ravnoteži između posla i privatnog života?”

Sviđalo vam se to ili ne, manipulativni ljudi su posvuda i na kraju će vas netko pokušati natjerati da radite ono što oni žele koristeći prethodno pobrojane taktike. Sada znate da imate moć učiniti nešto po tom pitanju. Svima nama vladaju naša iskustva i pretpostavke – ali ako ostanete znatiželjni, ako preispitate svoja djela, možete zaštititi svoju dobrobit i sebe.

Prijavite se na naš Newsletter

Popularno