Iako medijske stupce pune vijesti o masovnim otpuštanjima u Americi. Hrvatsku takav trend (još) nije zahvatio.
Na MojPosao platformama, web stranici MojPosao i mobilnoj aplikaciji PosLovac, u prvom kvartalu je objavljeno više od 26 tisuća oglasa za posao, što je 11% više u odnosu na prošlu godinu. I čak 23% više u odnosu na pretpandemijsku 2019. godinu. Na oglase za posao je pristiglo preko 423.000 prijava, što je na razni prošle godine.
Početak 2023. godine obilježio je rast broja oglasa u odnosu na prethodnu godinu. No najveća razlika i rast u broju oglasa zabilježen je u kategorijama Obrazovanje i znanost te Skrb o djeci i starijima.
U odnosu na prvi kvartal prošle godine, u kategoriji IT i telekomunikacije je zabilježen osjetan pad potražnje za radom (-23%), što odgovara kretanjima na globalnom tržištu rada.
Jednak broj kandidata
Podaci pokazuju kako je u prva tri mjeseca aktualne godine potražnja za radnom snagom u IT-u doživjela pad od 23 posto. S druge strane, s obzirom na to da se sada za manji broj pozicija natječe podjednak broj kandidata, broj prijava na oglase je porastao za 17%. Naše IT tržište je povezano sa svjetskim, u prvom redu s američkim, i zbivanja s globalnog tržišta se u većoj ili manjoj mjeri uvijek preliju i na naše domaće tržište rada.
Međutim, ta povezanost nije toliko izražena kao, primjerice, u Srbiji. Tamo je, naime, zabilježen značajno veći pad broja oglasa u istom periodu. No broj prijava je porastao za čak 60% što sugerira kako je veći broj ljudi ostao bez posla i krenuo u potragu za novim karijernim izazovima.
Iako je nezahvalno prognozirati što slijedi u nastavku godine, usudio bih se reći kako će se pad potražnje za radnom snagom u sektoru IT-a nastaviti do polovice godine, nakon čega bi trebao uslijediti oporavak tržišta i blagi rast“, rekao je Igor Žonja, direktor portala MojPosao.
Najtraženiji konobari, trgovci i skladištari
Među najtraženijim zanimanjima u 2023. godini su ona iz područja turizma i ugostiteljstva te prodaje. Udio oglasa u kategoriji prodaje povećao se u odnosu na prošlu godinu. Te sada ta kategorija nosi gotovo petinu svih oglasa. Udio oglasa u kategoriji Turizam i ugostiteljstvo se nešto smanjio. Apsolutni broj oglasa u toj je kategoriji nešto maji nego što je bio u istom periodu prošle godine. Najtraženija zanimanja u prvom kvartalu 2023. bila su: prodavač (trgovac), konobar (barmen), skladištar, vozač, kuhar, recepcionar te radnik u proizvodnji.
Najveća ponuda zabilježena je u sljedećim kategorijama zanimanja:
– Prodaja (Trgovina) – 18% oglasa
– Turizam i ugostiteljstvo – 17% oglasa
– Proizvodnja i zanatske usluge – 11% oglasa
*U jednom oglasu/životopisu moguće je naznačiti više kategorija zaposlenja
U kategoriji s najvećim brojem oglasa, Prodaji, rast u odnosu na prvi kvartal prošle godine iznosi 19%.
Rad na neodređeno
S obzirom na vrstu zaposlenja, u prvom kvartalu 2023. godine oglasi za rad na neodređeno činili su čak 74% ukupnog broja oglasa, što je nešto veći udio nego prethodne godine. Oglasa za rad na određeno bilo je 50%. Djelatnici za sezonski posao tražili su se u 8% oglasa, dok se 3% oglasa odnosilo na studentske poslove.
Tijekom početka 2023. poslodavci su najčešće tražili kandidate sa srednjom stručnom spremom – u 54% oglasa srednja stručna sprema bila je uvjet za uspješnu prijavu na natječaj.
Izvor: slobodnadalmacija.hr