Četvrtak, 21 studenoga, 2024
spot_img

Zadnje objave

Možda vam se sviđa

Toyota: iako je potresa niz skandala analitičari nisu uznemireni

Robe i usluge iz zemlje izlazećeg sunca poznate su po visokim standardima i kvaliteti te pouzdanosti. Međutim, japanski proizvođači automobila nedavno su bili na udaru kritika zbog krivotvorenja zahtjeva za izdavanje certifikata. U 2023. dvije od tri najveće svjetske automobilske marke bile su iz Japana, prema Statisti. Toyota je osvojila krunu sa 10,7% tržišnog udjela, dok je njemački Volkswagen drugi sa 6% tržišnog udjela. Japanska Honda Motor bio je treći najveći brend s udjelom od 4,6%.

Ali za Toyotu, najvećeg proizvođača automobila po tržišnom udjelu u svijetu, najnoviji sigurnosni skandal nije prvi put da se istražuje zbog lažnih testnih podataka, piše CNBC.

Što se dogodilo?

“Kaizen” je japanska filozofija – široko prevedena kao “kontinuirano poboljšanje”. Tu je strategiju usvojila Toyota i reklamira je kao jednu od temeljnih vrijednosti tvrtke.

Međutim, njihova je reputacija pretrpjela udarac nakon što je opsežna istraga japanskih automobilskih tvrtki koju je provelo Ministarstvo zemljišta, infrastrukture, prometa i turizma otkrila da je pet velikih japanskih proizvođača automobila — uključujući Toyotu — koristilo lažne podatke kako bi podnijeli zahtjev za certifikaciju za svoje automobili.

Nepravilnosti u zahtjevima za certifikaciju otkrivene su od Toyote, Mazde, Honde, Suzuki Motora i Yamahe Motora, priopćilo je 3. lipnja ministarstvo prometa.

Svih pet tvrtki dostavilo je lažne podatke o ispitivanju ili, u slučaju Toyote i Mazde, krivotvorilo je vozila korištena u testovima sudara.

Dionice svih pet japanskih proizvođača automobila pale su u tjednu nakon otkrića. Pri čemu je Toyota najviše izgubila 2,45 bilijuna jena (15,62 milijarde dolara) tržišne vrijednosti samo prošlog tjedna.

Kako je Toyota odgovorila?

Kao odgovor na skandale, predsjednik Toyote Akio Toyoda ispričao se dionicima i kupcima. A tvrtka je zaustavila isporuke i prodaju tri modela koja se trenutno proizvode u Japanu. To su Corolla Fielder, Corolla Axio i Yaris Cross.

Toyoda je rekla da je sedam modela tvrtke “testirano korištenjem metoda koje se razlikuju od standarda koje su definirale nacionalne vlasti”.

Ostali skandali

Dok su najnovija otkrića objavljena tek prije dva tjedna, istragu ministarstva prometa inicijalno je pokrenuo još jedan sigurnosni skandal u Toyotinoj podružnici, Daihatsu.

U prosincu je Daihatsu zaustavio isporuke svih svojih vozila nakon što je istraga otkrila sigurnosne probleme s njihovim automobilima. Uključujući slučajeve u kojima su kontrolne jedinice zračnih jastuka korištene u testovima za neke modele bile različite od onih koje se prodaju javnosti.

U travnju prošle godine, Daihatsu je rekao da je namjestio sigurnosne testove bočnog sudara za 88.000 malih automobila. Od kojih se većina prodaje kao Toyota. Istraga neovisnog panela treće strane također je otkrila da su se nepravilnosti pri certificiranju protezale sve do 1989. godine.

Daihatsu se ispričao zbog “izdaje povjerenja naših kupaca i drugih dionika te zbog izazivanja velikih neugodnosti i zabrinutosti”.

Neki od Daihatsuovih automobila nastavili su isporuku u travnju ove godine nakon revidiranih testiranja.

Godine 2022. Hino — Toyotina podružnica za proizvodnju kamiona — krivotvorila je podatke o emisijama na nekim motorima još 2003., što je utjecalo na više od 640 000 vozila.

Kako dalje?

S obzirom na nedavne skandale, hoće li investitori pobjeći od dionica, radije uložiti novac u druge japanske proizvođače automobila bez skandala?

U četvrtak 13. lipnja dionice Toyote bile su na najnižoj razini od 6. veljače. Otkako je skandal izbio 3. lipnja, dionice Toyote pale su za 8%.

Međutim, u bilješci Citija od 3. lipnja stoji da će utjecaj na cijene dionica na sektor biti “minimalni”. Dodaju da “nigdje nema problema s performansama i ne čini se da će nepravilnosti dovesti do opoziva.”

Citi je istaknuo da dio problema leži u samom procesu certifikacije. Rekli su da “u mnogim slučajevima, čak i ako se proces certifikacije nije točno slijedio, naknadno su provedena testiranja koja su zapravo bila još rigoroznija.”

Citijevi analitičari predvidjeli su mjesečni pad proizvodnje od približno 11.000 jedinica za Toyotu. Što je prevedeno na oko 22 milijarde jena (139,89 milijardi dolara) u prodaji. “Međutim, budući da će se proizvodnja vjerojatno nastaviti za dva do tri mjeseca, mislimo da će ukupni utjecaj vjerojatno biti skroman”, dodali su.

Tržišni analitičari u cjelini izrazili su pozitivno raspoloženje.

Prema podacima FactSet-a, 12 od 19 analitičara u lipnju je dalo ocjenu “kupiti” ili “pretjerati” dionicu. Sa srednjom ciljanom cijenom od 3.888,56 jena. Što predstavlja rast od 24,3% u odnosu na cijenu na zatvaranju 13. lipnja. Preostalih sedam dalo je pozive na čekanje.

Prijavite se na naš Newsletter

Popularno