Kad izbije sukob među vašim zaposlenicima, svi gube. Što je duže dopušteno da se sukob nastavi, to će biti veći utjecaj na vašu kulturu i rezultat. Oni koji su izravno uključeni u nesuglasice su manje usredotočeni i produktivni, cjelokupna atmosfera u uredu postaje napeta, a moral brzo opada.
Oni koji nisu uključeni u sukob postat će frustrirani vašom nesposobnošću da se učinkovito nosite sa situacijom i pridružite se u neslaganju ili zauzmete stranu, proširivši ga tako da uključi još više ljudi i stvorivši još veći potencijal za toksično okruženje. S vremenom se vaš tim odvaja od svog posla i jedan od drugoga. Na kraju, smanjena produktivnost i općenito neprijateljsko radno okruženje dovode do veće fluktuacije.
Iako ovo može zvučati kao ekstreman primjer, nije potrebno puno da se negativna energija ubrza i proširi po odjelu, timu ili cijeloj organizaciji ako se s njom ne postupa brzo i učinkovito.
Četiri koraka za učinkovito smanjenje sukoba među vašim zaposlenicima
Vaša je uloga kao menadžera jeste usmjeriti svoje zaposlenike prema konstruktivnim razgovorima kako bi mogli riješiti svoje nesuglasice na zdrav i produktivan način. Ako niste sigurni odakle početi, niste sami. Za većinu nas dobra komunikacija je vještina koju moramo naučiti kao odrasli jer nije modelirana za nas, piše Inc. Evo vodiča korak po korak za brzo i učinkovito smanjenje sukoba među vašim zaposlenicima kako biste mogli održati mirno, produktivno i zdravo radno mjesto:
1. Promijenite SVOJ način razmišljanja. Ne radi se o svađi
Kada su zaposlenici uključeni u sukob, nemojte zauzimati stranu ili pretpostavljati da se spor mora odmah privesti kraju. Zaposlenici se ne moraju uvijek slagati jedni s drugima. Treba očekivati zdravo neslaganje, pa čak i poticati, pod uvjetom da oni koji su uključeni nisu nepristojni ili bez poštovanja prema drugima. Nije problem u neslaganju, već se mora upravljati njegovim utjecajem na radno mjesto. Kada se pravilno kanaliziraju, različita mišljenja mogu donijeti pozitivne promjene i nove ideje.
2. Promijenite NJIHOV način razmišljanja. Podsjetite obje strane da su u istom timu
Kada dođe do sukoba, uobičajeno je metaforički “okrenuti se” od druge osobe. Svi to radimo. Vidimo drugu osobu kroz negativnu leću, usredotočujući se na ono što nedostaje, što nije u redu ili na nedostatke druge osobe. Ova perspektiva onda upravlja time kako se odnosimo prema njima. Ljudi se odvajaju jedni od drugih dok su “okrenuti” i daju si zeleno svjetlo da kažu što god im je na umu.
Potaknite svoje zaposlenike da se slažu i pomozite im da promijene svoje razmišljanje kako bi se “okrenuli” jedni prema drugima i stvorili bolji radni odnos. Podsjetite pojedince da su u istom timu. Zamolite ih da razmisle o tome koliko cijene svoju poziciju u kompaniji i koliko im je važno da dobro surađuju. Ova promjena u njihovom razmišljanju donosi širu sliku jer ih podsjeća da su dio veće organizacije.
3. Primijetite kako razgovaraju jedni s drugima, jer često je to najvažnije
Kada su vaši zaposlenici u sukobu, promatrajte njihovu interakciju i slušajte kako razgovaraju jedni s drugima. Način na koji se vaši zaposlenici odnose i razgovaraju jedni s drugima često je važniji od teme o kojoj se radi. Razumijevanje njihove interakcije ključno je da im pomogne da razriješe sukob i krenu naprijed.
Mnogi ljudi ne shvaćaju kakav utjecaj njihov ton glasa ili pristup može imati na druge ljude. Ako se jedna osoba osjeća napadnutom, vjerojatno neće obratiti pozornost na ono što druga osoba govori, čak i ako iznese važnu poantu. Umjesto toga, vjerojatno će se usredotočiti na sebe i svoju reakciju na način razgovora druge osobe. Kada osoba vjeruje da je bila nepoštivana ili je uplašena ili joj je neugodno, gotovo joj je nemoguće čuti i obraditi ono što netko drugi govori.
4. Pokažite im kako se kretati u razgovoru
Kada bude jasno da trebate intervenirati, predložite svakoj osobi da započne razgovor navodeći svoje namjere. Na primjer: “Ova situacija je teška za oboje. Želio bih podijeliti svoje mišljenje o ovom projektu, a zatim bih želio čuti što mislite”. Zatim, preporučite da jedna osoba prva govori dok drugu tražite da sluša sa znatiželjom i zanimanjem. Također, neka planiraju ponuditi jednu ili dvije glavne točke za drugu osobu. Dajte do znanja osobi koja sluša da može postavljati pitanja kada govornik završi. Zatim neka zaposlenici zamijene uloge.
Podsjetite obje strane da se ne moraju slagati jedna s drugom, ali moraju imati poštovanje i otvorenost za slušanje onoga što druga osoba ima za reći, te bi se trebale pokušati povezati s iskustvom druge osobe. Također, pomozite im da shvate kako su doprinijeli neslaganju. Ako je netko bio nepristojan ili nije pokazao poštovanje, potaknite ga da prizna što se dogodilo i ispriča se gdje je to prikladno – tada mogu krenuti naprijed i pokušati imati bolji radni odnos. Vaša je uloga voditi ih kroz dijalog i usredotočiti se na stvaranje pozitivnog rješenja.
Summa Summarum
Sljedeći put kad u vašem uredu izbije svađa između zaposlenika, nemojte se uplesti u dramu. Umjesto toga, promatrajte kako vaši zaposlenici međusobno komuniciraju, a zatim ih podučite ovim praktičnim načinima učinkovitijeg razgovora.
Kada se pozabavite negativnošću između dvoje zaposlenika, osnažujete ih da ponovno steknu kontrolu, povećaju svoje samopouzdanje i razbiju loše komunikacijske obrasce. Pomaganje zaposlenicima da razriješe svoje nesuglasice, čak i ako ponekad morate služiti kao arbitar, čini da se cijeli vaš tim osjeća poštovanim i cijenjenim. A kada zaposlenici znaju da ih cijenite i da su povezani s većom organizacijom, to također postaje izravni poticaj za moral.
Kada pomognete svom timu da nauči kako se upustiti u zdrav sukob, svi pobjeđuju. Povećava se lojalnost zaposlenika, raste produktivnost, a moral se poboljšava. Vaši će vas zaposlenici također vidjeti u ulozi pravog lidera, nekoga tko će voditi teške interakcije na izravan, podržavajući i koristan način.
Istina je da se posao svodi na odnose, a način na koji upravljate tim odnosima – interno, između zaposlenika i eksterno, između vaših zaposlenika i dobavljača ili klijenata – čini svu razliku. Postavlja temelje za procvat vaše organizacije.