Kao freelancer, važno je raditi s klijentima koji poštuju vaše vrijeme i cijene vaše vještine. To je ključ za uspješnu karijeru. Neki klijenti su poput dobrog vina: glatki, ispunjavajući i vrijedni. Drugi pak mogu biti poput kiselog mlijeka: neugodni i ne donose nikakvu vrijednost. Kako prepoznati razliku između njih? Ključ je prepoznati rane znakove upozorenja i na vrijeme izbjeći toksične klijente.
Poslovi koji se čine predobrima da bi bili istiniti
Svi smo naišli na poslove koji zvuče pretoo dobro da bi bili istiniti. Na primjer, neka tvrtka nudi 5000 USD za osnovni dizajn logotipa. No, zatim traže vaše bankovne podatke ili šalju preplatu, tražeći da vratite razliku. Ovo je klasičan prevarantski trik. Ako nešto zvuči predobro, vjerojatno i jest.
Prevaranti često izbjegavaju telefonske ili videopozive i koriste sumnjive načine plaćanja, poput darovnih kartica. Ako se osjetite nesigurno, povucite se. Uvijek istražite posao prije nego što podijelite bilo kakve osobne podatke. Pravi klijenti to ne rade, pa budite oprezni i zaštitite se.
Klijenti s toksičnim ponašanjem
Raditi s toksičnim klijentima nikome nije ugodno. No, toksične klijente možete prepoznati ako znate što tražiti. Prije nego prihvatite posao, uvijek provjerite ocjene klijenta na freelancing platformama. Ako postoji previše negativnih komentara, to je znak da nešto nije u redu.
Ako klijent na početku razgovora loše govori o drugim freelancerima, to je crveni alarm. Klijent koji ne poštuje druge, vjerojatno neće poštovati ni vas. Prije nego prihvatite ponudu, dogovorite video sastanak. Na taj način ćete dobiti dojam o njihovoj osobnosti. Ako se osjećate nelagodno ili uočite negativnu energiju, možda je bolje odustati. Vaša energija je dragocjena i zaslužujete klijente koji je poštuju.
Opisi poslova koji ne odgovaraju stvarnosti
Svima se dogodilo da posao izgleda sjajno, a onda klijent iznenada dodaje dodatne zadatke. Na primjer, posao je bio oglašen kao 10-satni radni tjedan, a sada se očekuje da budete dostupni 24/7. Ovaj fenomen poznat je kao scope creep – kada klijent dodaje zadatke bez prilagodbe rokova ili plaćanja, piše Forbes BiH.
Prije nego prihvatite posao, važno je znati što se od vas očekuje. Nejasni opisi poslova mogu dovesti do nesuglasica i frustracija. Ako klijent počne dodavati zadatke koje niste dogovorili, postavite jasne granice. Postavljanje granica unaprijed može vam pomoći da izbjegnete probleme kasnije. Ako klijent ne poštuje vaše uvjete, znajte kada je pravo vrijeme za povući se.
Kada naknada ne odgovara vašoj stručnosti
Ako klijent nudi premalu naknadu za visokokvalitetan rad, to je jasan znak da ne cijeni vaše vještine. Vaša cijena nije nasumična – ona odražava vašu vrijednost i troškove. Ako klijent stalno pregovara o cijeni, moguće je da nema sredstava za vaše usluge ili vas ne cijeni dovoljno.
Besplatan rad i kašnjenje s plaćanjem su također znakovi upozorenja. Ako klijent ne plaća na vrijeme, to može dovesti do problema s vašim financijama. Čak i uz ugovor, praćenje plaćanja može oduzeti mnogo vremena i energije. Ako imate bilo kakve sumnje u vezi s plaćanjem, bolje je povući se.
Zaštitite se zahtjevom za predujam ili razmislite o mjesečnoj naknadi. To vam može osigurati stabilnost u poslovanju. Nikada ne spustite cijenu samo zato što vam netko obećava buduće projekte. Znajte svoju vrijednost i držite se svojih cijena.
Slobodno zanimanje može biti ispunjavajuće, ali važno je ostati na oprezu i prepoznati znakove upozorenja prije nego postanu stvarni problemi. Pazite na sumnjive poslove, toksične klijente, nejasne opise poslova i klijente koji podcjenjuju vašu vrijednost. Što prije uočite ove znakove, to ćete prije pronaći bolje prilike.
Zaslužujete raditi s klijentima koji cijene vaše vrijeme, stručnost i vrijednost. Zadržite visoke standarde i pravi poslovi će doći.