Ponedjeljak, 25 studenoga, 2024
spot_img

Zadnje objave

Možda vam se sviđa

Banana zalijepljena za zid prodana za nevjerojatnih 6 milijuna dolara

Za većinu kupaca iz svijeta umjetnosti, djelu nesuptilno nazvanom “Comedian” nedostajao je određeni pečat. Nije ni čudo: “Comedian” je zapravo samo banana zalijepljena za zid. Stvorio ga je talijanski umjetnik Maurizio Cattelan. Djelo je debitiralo na sajmu Art Basel 2019. u Miamiju. Tamo je izazvalo senzaciju, ali je podjednako dočekano s podsmjehom kao i pohvalama kritičara.

Ali u srijedu, Cattelan je bio onaj koji se posljednji smijao. “Comedian” je prodan za nevjerojatnih 6,24 milijuna dolara, uključujući milijun dolara honorara.

Ubrzo se otkrilo da je kupac Justin Sun, 34-godišnji osnivač platforme za kriptovalute iz Kine sa sjedištem u Švicarskoj. Sun je potvrdio kupnju na svom profilu na platformi X. Napisao je da djelo predstavlja “kulturni fenomen koji premošćuje svjetove umjetnosti, memea i zajednice kriptovaluta”.

“Vjerujem da će ovo djelo potaknuti više razmišljanja i rasprava u budućnosti i da će postati dio povijesti”, napisao je Sun. Dodalo je da bi osobno pojeo bananu “kao dio ovog jedinstvenog umjetničkog iskustva. Poštujući njezino mjesto u povijesti umjetnosti i popularna kultura.”

Izvršni direktor Sotheby’sa u međuvremenu je pozdravio kupnju kao simbol nekoga tko želi odgovoriti na najveća pitanja umjetnosti, piše NBC.

“Kako cijenite ono što je, barem za mene, jedna od najbriljantnijih ideja u povijesti konceptualne umjetnosti”. Rekao je to David Galperin, voditelj suvremene umjetnosti Sotheby’sa za Ameriku, u priopćenju. “I ima li boljeg mjesta za postaviti to pitanje nego u našoj prodajnoj sobi, gdje je večeras stigao odgovor za nevjerojatnih 6,2 milijuna dolara.”

Ipak, u velikom dijelu šireg svijeta umjetnosti, Sunova pobjednička ponuda dočekana je s nevjericom. Nastavljajući nedavni trend, u 2024. je zabilježena najlošija prodaja u desetljećima. A kupnja djela “Comedian” vjerojatno neće pomaknuti trend na ovaj ili onaj način. Rekao je to Alex Glauber, osnivač AWG Art Advisory i predsjednik Udruge Stručni umjetnički savjetnici.

“Ne mislim da je to pokazatelj bilo čega”, rekao je Glauber o prodaji “Comedian”. Usporedio je to s kupnjom “Salvatore Mundi” Leonarda da Vincija 2017. za tada rekordnih 450 milijuna dolara. Ta se kupnja dogodila u vrijeme kada je potražnja za “starim majstorima”, odnosno klasičnim, tradicionalnim umjetničkim djelima, jenjavala u korist suvremenih djela.

Nije jednokrartno

Isto tako, “Comedian” se smatra nečim jednokratnim, rekao je Glauber. Dok se 6,24 milijuna dolara može činiti kao nevjerojatna cijena za takvo djelo. Sama njegova apsurdnost ide ruku pod ruku s prirodom djela i ne govori nužno o širim trendovima kupnje.

“Radi se o držanju zrcala prema tržištu umjetnina, istovremeno kanalizirajući naslijeđe konceptualne umjetnosti koja seže do Duchampa”, rekao je Glauber, misleći na umjetnika Marcela Duchampa. Čije se predstavljanje pisoara nazvano “Fontana” na umjetničkoj izložbi 1917. smatra temeljnim momentom u konceptualnoj umjetnosti.

“Tako da je ovo djelo na neki način samorefleksivno – i što se više prodavalo, to je više dokazivalo vlastiti koncept.”

Ostatak aukcije Sotheby’s srijedom nedvojbeno je indikativniji za pad tržišta umjetnina. Dio večeri Sotheby’s “Now”, koji prikazuje umjetnine proizvedene u posljednjih 20 godina, zabilježio je ukupnu prodaju od 16,5 milijuna dolara, nadmašivši procjene. Ali je daleko ispod 72,9 milijuna dolara viđeno za ekvivalentnu aukciju “Now” 2022., prema The New York Timesu.

Loš trend u prodaji umjetničkih djela

U nedavnom radu, Jianping Mei i Michael Moses iz JP Mei & MA Moses Art Market Consultancy otkrili su da je prosječni povrat na umjetnine prodane u prvoj polovici 2024. bio samo 0,1%. Što je najniži prinos od 2000. — pri čemu je polovica djela prodana s gubitkom.

Jedan veliki razlog je jednostavno to što su druga ulaganja, poput dionica i zlata, ostvarila daleko veće povrate u ovom stoljeću, rekao je Moses.

I dok će neki koji su kapitalizirali tu imovinu neizbježno kupovati umjetnost, sama umjetnička djela imaju vlastite stope povrata koje više ovise o evoluciji ukusa koja nije u korelaciji sa širim makroekonomskim trendovima.

Ono što “Comedian” umjesto toga može signalizirati je širenje vrsta robe koju kriptovalute mogu kupiti, budući da ti financijski instrumenti nastavljaju svjedočiti zadivljujućim porastima cijena. Ove godine cijena bitcoina se više nego udvostručila i sada se približava 100.000 dolara.

Kupovina kriptovalutom

Sun, kupac djela “Comedian”, koristio je vlastitu kriptovalutu, TRX, za kupnju, rekao je Sotheby’s. Prema CoinMarketCap-u, tržišna vrijednost svih preostalih TRX kovanica u trenutku kada se prodaja dogodila iznosila je više od 12 milijardi dolara. Pri čemu se sam Sun može pohvaliti neto vrijednošću od 1,5 milijardi dolara.

Prema Robbovom izvješću, upotreba kriptovalute u kupnji skupih stvari, od nekretnina do jahti do nakita, zauzvrat se povećala.

Ipak, čak ni te kupnje ne moraju predstavljati normu. Robert Allen, odvjetnik sa sjedištem u Južnoj Floridi koji se specijalizirao za poslove s jahtama, rekao je da ljudi koji su se nedavno obogatili zbog povećanja cijena kriptovalute izgleda daju prioritet financijskim ciljevima. I to onima koji su nekoć bili ostvarivi, ali koje je nekoliko godina skoka potrošačkih cijena i visokih kamata učinilo teže dostižnim.

Inflacija je oduzela američki san milenijalcima i mlađim generacijama”, rekao je. “Ali za određeni sektor koji je uložio u kriptovalute, kada postigne uspjeh, oni plaćaju predujam za kuće, možda putuju u Europu ili po Južnoj Americi. Mislim da još neće doći do eksplozije vrhunskog luksuza.”

Prijavite se na naš Newsletter

Popularno