Kako se nosite s kritikom? Ako ste u poziciji u kojoj morate voditi druge, bit ćete kritizirani. Ponekad će ta kritika biti opravdana. U drugim slučajevima to će biti neopravdano. Ali u svakom slučaju, kritika je vrijedna – jer vam daje uvid u to kako drugi vide vas i vaš stil vođenja.
Problem je u tome što obično kad primimo kritiku to procesuiramo kao napad – što dovodi do borbe, bijega ili blokade. Osim toga, uz pritisak da se krećemo brzo u današnjem poslovnom svijetu, teško je usporiti i obraditi sve kritične povratne informacije koje primamo.
Dakle, kako možete steći kontrolu nad svojim emocijama i transformirati kritiku u pozitivno?
Odlična tehnika je da, kad god osjetimo da se trebamo braniti zbog onoga što je netko rekao ili učinio, u sebi ponavljamo sljedeće:
“Ne osjećaj se napadnutim.”
Ova fraza je jednostavna, ali može drastično povećati vašu sposobnost da iskoristite kritiku.
Razjasnimo zašto su ove riječi tako vrijedne i kako mogu poboljšati vašu emocionalnu inteligencijuEmocionalna inteligencija (EI ili EQ za "emocionalni kvocije..., vašu sposobnost razumijevanja i upravljanja emocionalnim ponašanjem.
Ne osjećaj se napadnutim
Glavni razlog zašto je ova rečenica tako korisna ima mnogo veze s načinom na koji naš mozak obrađuje negativne povratne informacije.
Kada netko kritizira vas, vaš rad ili stil vođenja, vaša prva reakcija je emocionalna. Znanstvenici kažu da veći dio ove reakcije kontrolira amigdala, mali dio vašeg mozga u obliku badema koji skoči u akciju kada se osjećate napadnuto.
Ova “otmica amigdale” nije uvijek štetna, ali pod pogrešnim okolnostima, može nas natjerati da kažemo i učinimo stvari zbog kojih ćemo kasnije požaliti – i da se loše nosimo sa situacijama.
Ali kada se prisilite na pauzu i ponovite te 4 riječi “Ne osjećaj se napadnutim,” spriječavate “otmicu”. Usporavate i uključujete druge, racionalnije dijelove svog mozga, kao što je frontalni režanj – dio koji je odgovoran za kognitivne procese više razine kao što su analiziranje i rješavanje problema.
Naravno, to ne ide lako. Ali uz napor, možete se istrenirati, piše Inc.
Na primjer, nakon što si kažete da se ne osjećate napadnuto, svom sugovorniku možete reći nešto poput ovoga:
“U redu, hvala što ste ovo podijelili sa mnom. Nije mi lako čuti, stoga mi dajte jedan dan da to obradim i javit ću vam se.”
Samo jedan dan da obradite povratne informacije pomoći će vam da to vidite puno drugačije. Također vam omogućuje da to promatrate iz uravnoteženije, razumnije perspektive.
Sada ste spremni vratiti se i imati racionalniji razgovor o kritici te osobe.
Praktičan primjer
Za ilustraciju, recimo da vodite tim, a jedan od vaših izravnih podređenih kaže vam:
“Volio bih da razmislite o tome kako ove odluke utječu na nas.”
Mogli biste se obraniti i reći:
“Nemaš pojma! Tjednima sam razmišljao o ovoj odluci. I nisi jedini u ovom timu.”
Umjesto toga, podsjetite se da se ne osjećate napadnutima. Zatim tražite od osobe da objasni svoje osjećaje, možda čak navede primjere. Na kraju, zatražite dan ili dva da razmislite o onome što su vam rekli.
Kada im se vratite, pokušajte započeti razgovor pozitivnim tonom. Mogli biste reći nešto poput ovoga:
“Još jednom hvala što ste neki dan podijelili svoja razmišljanja. Zapravo nisam imao pojma da se tako osjećate. Mogu li pitati, iz vaše perspektive, što bi poboljšalo situaciju?”
Kako se razgovor nastavlja, otkrivate da je nekoliko menadžera tijekom godina donijelo odluke koje ponavljaju iste pogreške. Kako se premještaju u druge odjele, ciklus počinje iznova. I naravno, unatoč tome što je vaša kolegica starija članica tima s gomilom iskustva, nitko je nikada ne pita za njezino mišljenje.
Nakon toga, može slijediti nešto poput:
“Sve je ovo tako vrijedno. Mislio sam da time što tražim od tima kao cjeline da daju svoje mišljenje putem e-pošte, dobivam informacije koje su mi trebale. Ali razgovori jedan na jedan poput ovog pomažu mi da vidim širu sliku. Dogovorimo sastanak da vidimo kako možemo implementirati neke od ovih ideja.”
“Hvala što ste progovorili i podijelili ovo sa mnom.”
Rezultat pristupa
Primijetite kako jednostavna promjena reakcije, podsjetnik da se “ne osjećate napadnuto”, pomaže prebaciti razgovor iz suparničkog u suradnički. Da, emocionalno inteligentnijim pristupom učinili ste četiri stvari.
- Dali ste si vremena da smirite svoje emocije i razmišljate racionalnije
- Istu priliku ste dali i svom kolegi
- Pomogli ste vrijednom kolegi da se osjeti saslušanim
- Zaustavili smo ciklus destruktivnog ponašanja i započeli suradnju na stvarnom rješenju
Upamtite, kao šef ili vođa tima imate ovlast za donošenje odluka. Ali uspjeh vaših odluka ovisit će o onima od kojih se očekuje da ih provedu.
Dakle, sljedeći put kad vas netko optuži/kritizira, nemojte se osjećati napadnuto.
Umjesto toga, dajte si vremena da procesuirate ono što su rekli. Zatim se usredotočite na postavljanje pitanja, slušanje i razumijevanje. Ako to učinite, koristit ćete emocionalnu inteligenciju kako biste povećali svoje šanse za uspjeh. I šanse za uspjeh drugih.