Jedno od najčešćih pitanja koje si osnivači tvrtki redovito postavljaju je: kolika je vrijednost moje tvrtke? Možda ćete se naći u situaciji da postavljate to pitanje iz niza razloga. Možda ste usred planiranja kupovine nekretnine. Ili ste možda samo znatiželjni što biste mogli dobiti ako ga prodate.
Kvaka je u tome što postoji mnogo načina na koje možete razmišljati o vrednovanju. Istina je, također, da postoji nekoliko čimbenika koje trebate uzeti u obzir dok razmišljate o stvarnoj vrijednosti svog poslovanja.
Evo nekih od njih.
Multiplikator EBITDA kao vrijednost biznisa
Najtradicionalniji način da dođete do vrijednosti vašeg poslovanje je korištenje multiplikatora iznosa vaše EBITDA (zarada prije kamataKamata je cijena uporabe tuđih novčanih sredstava. Kamate ..., poreza, deprecijacije i amortizacijeAmortizacija je (u knjigovodstvu) postupak postupnog umanj...). Za mala poduzeća, multiplikator bi mogao biti samo 3 (tj. vaš EBITDA pomnožen sa 3 bi davao vrijednost vaše tvrtke). Za velike tvrtke u vrućim industrijama, multiplikator bi mogao biti čak 6 do 8 puta EBITDA. Ovaj alat dobro funkcionira s tvrtkama koje su počele usporavati svoj rast, ali također generiraju mnogo novca.
Možete upotrijebiti neku obrnutu logiku da biste razumjeli kako kupac može doći do cijene. Obrnuta vrijednost višestrukog jednaka je stopi povrata koju investitor može očekivati. Na primjer, ako kupac plati 10 puta EBITDA za kupnju tvrtke, može očekivati 10% povrata na svoju izvornu investiciju. Drugim riječima, što niži multiplikator EBITDA koji prodavatelj plaća, to veći povrat može ostvariti na svoje ulaganje.
Multiplikator prihoda
Rijetko je vidjeti da se tvrtka vrednuje na temelju ovog multiplikatora prihoda, ali događa se. Obično uključuje hiperrastuća poduzeća na užarenim tržištima. Općenito nemaju puno zarade jer što god zarade, odmah vraćaju u razvoj poslovanja. Njihovi poslovni modeli osmišljeni su za povećanje i osvajanje tržišnog udjela, a ne zaradu. Izgrađeni su za “osvajanje”.
Dakle, kada vidite da se tvrtke procjenjuju na temelju prihoda, multiplikator može biti velik – možda čak i 12 puta prihod ako se radi o SaaS tvrtki sa snažnim poslovnim modelom stalnih prihoda. FintechAko želimo nekome na jednostavan način objasniti što je f... tvrtke dosegle su vrijednosti 22 x prihod od prodajte krajem 2022. Taj će se broj obično smanjivati kako tvrtka sazrijeva i njen rast se usporava.
Usporedba s tržištem
Razmislite o tome što se događa kada odete prodati kuću. Posrednik za nekretnine prvo će potražiti kuće poput vaše – isti broj spavaćih soba, veličinu parcele, garažu itd. – i vidjeti za što su nedavno prodali.
Ako unajmite brokera da vam pomogne prodati tvrtku, oni će učiniti isto. Ako je tvrtka koja izgleda i posluje dosta poput vaše u istoj industriji prodana za peterostruki prihod, onda su šanse da možete očekivati da ćete trgovati za nešto u istom rasponu, ako je sve ostalo jednako. To lokalno znanje o tome zašto je tvrtka dobila iznimno visoku ili nisku vrijednost ključno je za brokera da postavi ispravno očekivanje oko cijene.
Strateški kupci
Prethodne metode prcjene vrijednosti odnose se na takozvane “financijske” kupce, ili ljude koji žele kupiti vašu tvrtku kako bi ostvarili povrat. Ali postoje i “strateški” kupci koji bi mogli biti zainteresirani za vaš posao. A ovo može biti dobra stvar. Strateški kupac je netko, vjerojatno druga tvrtka, koja vidi vrijednost u kombiniranju aspekata vaše tvrtke sa svojima kako bi se dobili novi izvori prihoda, pristup novim klijentima ili smanjili troškove uz operativnu učinkovitost.
Ovisno o situaciji, prodaja strateškom kupcu može biti korisna, jer bi on mogao biti spreman platiti više od “financijskog kupca” zbog sinergije. Prodavatelju se to može činiti opasnim jer će vjerojatno otkriti pojedinosti o svom poslovanju konkurentu, ali to može postići najvišu cijenu.
Budući rast
Jedan od najizazovnijih aspekata vrednovanja poslovanja iz perspektive prodavača je razumijevanje da vas prodavač ne plaća na temelju vaših očekivanja ili čak obećanja o budućem rastu. Nijedan kupac ne želi platiti za nešto za što još niste pokazali sposobnost, ili za krivulju prihoda koja leti u nebo odmah nakon što kupi tvrtku. To znači da, ako mislite da cijena koju su ponudili kupci trenutno preniska, imate i ove dvije mogućnosti za razmatranje:
A. Zadržite tvrtku i razvijajte je do njenog punog potencijala – zatim je prodajte kada dosegne svoj vrhunac
B. Prihvatite obećanje budućeg plaćanja kupca ako tvrtka postigne određene ciljeve rasta ili učinka (ovakav ugovorni aranžman se naziva “earnout”)
U svakom slučaju, morat ćete uložiti svoj novac u to što govorite i vjerujete, ako želite kompenzaciju za ono što bi se moglo dogoditi.
Kviz o vrijednosti
Ako vas zanima koliko vrijedi vaša tvrtka, razmislite kako se vaša tvrtka uklapa u bilo koju od gornjih kategorija. Je li veća vjerojatnost da ćete biti cijenjeni na temelju svoje zarade ili prihoda? Biste li više voljeli financijskog kupca – ili strateškog? A ako vjerujete da je vaša tvrtka spremna za “polijetanje raketom, trebate li ostati na tom letu i pod kojim uvjetima? Način na koji odgovorite na ova pitanja reći će vam puno o vrijednosti vašeg biznisa
Izvor: Inc