Trošak prijevoza robe zračnim teretom znatno je veći nego putem klasičnog shippinga, a u konačnici bi potrošači mogli biti ti koji plaćaju tu razliku u cijeni.
Gotovo 90% svjetske robe prevozi se prekooceanskim teretnjacima, ali je u pitanju industrija koje je već dvije godine u kriznom stanju. Osim što ga je poremetila pandemija, sada su suočeni s dodatnim komplikacijama zbog rata u Ukrajini. Naime, uslijed problema u shipping industriji, potražnja za zračnim prijevozom tereta raste. Količina prevezenog zračnog tereta porasla je za 6,9% u 2021. u odnosu na 2019., prema Međunarodnom udruženju zračnog prometa (IATA). Grupa je preskočila podatke za 2020. zbog pandemije.
Sada su se zrakoplovne tvrtke bacile na preoblikovanje i prenamjenu starih putničkih avione u teretne. Tijekom posljednja tri desetljeća svake se godine dogodilo oko 50 do 70 preoblikovanja putničkih u teretni, napisala je konzultantska tvrtka AeroDynamic Advisory u postu na LinkedIn-u objavljenom početkom ožujka. Danas potražnja vrtoglavo raste, a iz AeroDynamic ističu da očekuje da će se te brojke dosegnuti i 180 aviona godišnje do 2025.godine, prenosi Poslovni.hr.
Veći troškovi
“Potreba za zračnim prijevozom tereta i dalje je nešto što raste zbog rasta e-trgovine, ali i zbog toga što ni shipping nije vrlo učinkovit ovih dana”, rekao je za Insider Shukor Yusof, osnivač konzultantske tvrtke za zrakoplovstvo Endau Analytics.
Ipak, ni to nije savršeno rješenje: trošak prijevoza robe zračnim putem znatno je veći nego putem klasičnog shippinga, a u konačnici bi potrošači mogli biti ti koji plaćaju tu razliku u cijeni.
“Količina zračnog tereta raste kako se globalna ekonomija oporavlja od pandemije, a i zbog toga što i dalje postoje uska grla u opskrbnim lancima”, rekao je Nirgunan Tiruchelvam, voditelj istraživanja o kapitalu potrošačkog sektora u Tellimeru, istraživačkoj kući sa sjedištem u Londonu.
Dok se oko 2% do 3% svjetske trgovine po volumenu prevozi avionima, to predstavlja 35% globalne trgovinske vrijednosti, pokazali su podatci odvjetničke tvrtke Reed Smith.
VRIJEDNO ULAGANJE
Postavljeni su temelji tvornice koja će proizvoditi skupe avio-dijelove za Airbus i Boeing, a zaposlit će 600 ljudi.
“Nasuprot tome, oko 90% robe kojom se u svijetu trguje prevozi se preko oceana, što je četiri do šest puta jeftinije od zračnog prijevoza. Uz rast cijena energenata, cijene mlaznog goriva i nafte koje dosežu rekordne razine povećat će se i troškovi zračnog prijevoza”, ističe Tiruchelvam.
A potrošači?
I tu dolazi do problema za potrošače. Budući da se tvrtke i dalje nastoje oporaviti od udara koji su njihove zarade pretrpjele tijekom pandemije, vjerojatno će “prebaciti troškove na krajnje korisnike”, rekao je Tiruchelvam za Business Insider.
I Yusof i Tiruchelvam rekli su da su kvarljiva hrana i svježi proizvodi, na listi proizvoda koji bi se mogli češće biti prevezeni zračnim putem zbog poremećaja lanca opskrbe. Prijevoz tereta trenutno čini oko 30% prihoda tipičnog zrakoplovnog poslovanja, i to je porast u odnosu na 10-15 posto koliko je iznosio prije pandemije, stoji u izvješću IATA-e objavljenom u svibnju.
No, kapacitet tereta prošle godine bio je ‘ograničen’ i to kako kaže Yusof, dijelom zato što je kapacitet tereta u putničkim avionima smanjen u pandemiji jer su putovanja bila u padu.
Kako bi zadovoljili potražnju, zračni prijevoznici nabavljaju nove teretne avione – ali im je ipak isplativije je stari putnički avion preoblikovati i prenamijeniti u teretni. Dok novi teretni zrakoplov može koštati stotine milijuna dolara, ali nabava i preinaka starog putničkog aviona koštaju desetke milijuna dolara, izvijestio je Thomas Pallini iz Insidera prošle veljače.
Obaraju rekorde
Prošlog tjedna, Alaska Airlines – peti najveći avioprijevoznik u SAD-u – objavio je da prenamjenjuje dva svoja stara Boeinga 737-800 u teretne avione. Pohvalili su se tada i da su već prenamijenili tri manja Boeinga 737-700 namijenjena za teret. Sličnu priču ima i tvrtka Israel Aerospace Industries (IAI) koja je prije pandemije prenamijenila je oko 18 zrakoplova godišnje,a prošle godine njih 25.
“S obzirom na to da se naše društvo sve više naviklo na e-trgovinu, očekujemo da ćemo vidjeti kontinuirani trend rasta potrebe za teretnim avionima i za najisplativijim rješenjem – prenamjenom teretnih aviona”, rekao je glasnogovornik IAI-a za Insider.
Kako smatra Yusof, prelazak na više teretnih usluga mogao bi biti trajan za putničke zračne prijevoznike jer se poslovna putovanja možda neće vratiti na razinu prije pandemije.