Jeste li ikada sjedili na sastanku s kolegom koji nije želio kompromis oko pitanja koje izaziva razdor? Ne samo da je to razdražujuće, već često rezultira krajnjom neproduktivnošću. A neproduktivnost je posljednja stvar koju bi itko želio na sastanku. Ova vrsta osobe — toliko zaglavljena unutar vlastite paradigme da ne može komunicirati — je “nepričljiva”.
Srećom, gdje ima “nepričljivih” ljudi, uvijek se nađu i “pričljivi”. “Pričljivi” čvrsto zadržavaju i artikuliraju svoja mišljenja. Ali su otvoreni za stvaranje novih rješenja koja prije nisu razmatrali.
Izvorno razvijen od dr. Davida Grudera, sljedeći komunikacijski proces pomaže kolegama da poboljšaju svoje ciljeve i premoste komunikacijske praznine.
Korak 1: Navedite svoj položaj
Položaj mora biti jasan i jednostavan. To je temeljni sadržaj trenutne situacije i svaki bi razgovor trebao započeti vašom površinskom pozicijom, jer postavlja pozornicu za smislene rasprave i rješenja. “Zapamtite da u ovoj fazi samo dijelite svoj stav o temi“, pišu Williams i Tygielski. “Mnogi razgovori pođu po zlu jer ljudi započnu prozivanjem jedni drugih, umjesto da jasno daju do znanja da je rasprava prilika za obje strane da budu pozvane na zajedničko razumijevanje.”
Korak 2: Otkrijte svrhu svake uključene strane
Svladavanje ovog koraka može se pokazati izazovnim jer pojedinci često čvrsto vjeruju u apsolutnu istinu svojih vlastitih priča. “Postoje dva važna pitanja koja si morate postaviti kako biste vodili težak razgovor: Želim li da me se čuje ili želim biti učinkovit? Želim li stvoriti most ili proširiti jaz?” navode Williams i Tygielski. Da biste napredovali, bitno je proniknuti u najdublje strahove i brige svake strane i razumjeti kako njihovo stajalište rješava te brige. Štoviše, ključno je istražiti kako oni svoj položaj doživljavaju kao doprinos društvenom napretku na inkluzivniji i konstruktivniji način. Otkrivanjem slojeva ispod naših površinskih pozicija, pojavljuje se potencijal za zajedničko tlo, sinergiju i smisleno povezivanje.
Korak 3: Pronađite zajedničku svrhu
Pronađite zajedničku svrhu koja se otkriva kroz razgovor. Tygielski i Williams pišu: “Od ove točke presjeka, ‘različitost’ počinje prestajati i uspostavlja se veza. Suprotstavljene grupe sada imaju sinergiju. Čak i ako postoje područja u kojima se ne slažu, samo pronalaskom zajedničkog jezika možemo krenuti naprijed u pronalaženju rješenja.”
Korak 4: Odaberite rješenje koje najbolje zadovoljava zajedničku svrhu
Dođite do rješenja koje niti jedna strana ne bi sama pronašla na temelju svoga mišljenja. Uz pažljivo slušanje, strpljenje i empatiju, teški razgovori postaju podnošljivi, a usklađivanje postaje mogućnost. Sada je odabir rješenja moguć.
***
Williams i Tygielski kažu da kada bi se ova komunikacija redovito prakticirala, živjeli bismo u potpuno drugačijem svijetu – onom u kojem bismo se konačno mogli uzdići zajedno umjesto da gubimo energiju pokušavajući dokazati ili opovrgnuti naše površinske pozicije. Zamislite koliko bi se moglo postići u našim salama za sastanke, na video pozivima i na sastancima jedan-na-jedan kada bi svi vježbali svoju sposobnost da budu “pričljivi”.
Izvor: Inc.; prijevod i prilagodba: Financa.ba