Financa
Digitalni poslovni portal

4 načina kako se uspješni ljudi nose sa stresnim odlukama

Uspješni ljudi moraju donositi velike odluke pod pritiskom. Mnogi izvršni direktori ne uspijevaju u tome.

To tvrdi Chrisu Mailander, koji podučava izvršne direktore o donošenju odluka s visokim ulozima i koji bi trebao objaviti nadolazeću knjigu na tu temu u lipnju. Od nedavnih kolapsa američkih banaka do visokoprofilnih korporativnih prijevara, poslovni čelnici opetovano čine ključne pogreške u kriznim vremenima, kaže on.

Sve te pogreške imaju nešto zajedničko, kaže Mailander. Kada se suočite s odlučujućom odlukom, morate djelovati brzo umjesto da donošenje odluke ostavljate do posljednjeg trenutka.

“Puno je ljudi koje vrijeme na satu uhvati nespremne”, kaže Mailander za CNBC Make It.

Svi se suočavaju s vremenski osjetljivim odlukama, a ne samo izvršni direktori. Možda ste u kratkom roku na poslu ili trebate naručiti večeru u zadnji tren prije nego što se restoran zatvori. Vaše odluke idu naopako kada dopustite da pritisak trenutka utječe na vas, kaže Mailander.

Evo njegove četiri najbolje strategije za izbjegavanje tih situacija

Prihvatite neslaganje

Pod pritiskom, lako je ići s intuicijom i zanemariti protuargumente kako biste uštedjeli vrijeme. Ugušite taj impuls, kaže Mailander.

“Često se to neslaganje otpisuje, jer je teško, stvara trvenja, troši vrijeme, itd.”, kaže on. “Ali često je to način na koji možemo ublažiti dio rizika.”

Ako se pravilno koristi, neslaganje može biti produktivan alat, otkrili su 2016. istraživači Sveučilišta Yale. Vjerojatnije je da ćete neslaganje smatrati korisnim kada pristupite tuđim perspektivama kao vrijednim informacijama, a ne kao argumentima za poraz.

Sljedeći put kad se nađete pred teškom odlukom, isprobajte to. “Biti spreman čuti druge perspektive i uključiti se u dijalog koji nije samo namijenjen uvjeravanju druge osobe da ste u pravu može dovesti do raznih vrsta neočekivanih uvida”. Rekao je ovo Matthew Fisher, jedan od istraživača.

Upoznajte svoje “slijepe točke”

Formiranje mreže “đavoljih odvjetnika” može vam pomoći da izbjegnete slijepe točke. Inače možete postati žrtva “zablude o uspjehu”, kaže Mailander.

Uzmimo za primjer banku Silicon Valley, koja je propala u ožujku: godine održivog rasta i uspjeha uzrokovale su da njezini čelnici izgube pojam o slabim točkama tvrtke, kaže on.

Mailander kaže da jedan od njegovih klijenata, startup, koristi kvartalnu vježbu provjere slijepih točaka kako bi izbjegao tu sudbinu. Rukovoditelji startupa svako tromjesečje posvećuju vrijeme postavljanju pitanja poput: Kako možemo vidjeti više? Kako izbjeći upadanje u loše obrasce ponašanja?

Slično tome, mogli biste imati koristi – u svom poslu ili privatnom životu – od redovitog provjeravanja vlastitih okolnosti. Zakazivanje vremena za provjeru stanja vašeg osobnog duga, na primjer, moglo bi vam pomoći predvidjeti slijepu točku koja bi vas mogla dovesti u nevolju ako dođe do ekonomske recesije.

Ako bi se ekonomija dramatično promijenila, postoji mnogo ljudi koji su sada prekomjerno zaduženi“, kaže Mailander. “I mogli bi biti, u roku od godinu ili dvije, u stvarno teškoj situaciji.”

Neka neočekivano postane dio vaše rutine

Pripremiti se za neočekivano nije lako. Sve se svodi na “vrlo svjestan proces donošenja odluka“, kaže Mailander.

Drugim riječima, odluke u pritisku postaju lakše upravljive kada ih možete rastaviti na korake koji se mogu ponoviti. Pogledajte kako se pripremaju zapovjednici nuklearnih podmornica, kaže Mailander. Moraju predvidjeti buduće probleme, dizajnirati procese za njihovo rješavanje i vježbati ih dok ne postanu rutina.

Oni se pripremaju za to, stalno ga testiraju, tako da u tom trenutku kada je tu neprijateljska podmornica … to postaje ritam, i to postaje samo dio normalnog ponašanja“, kaže Mailander.

Recimo da ste u potrazi za poslom i prijavljujete se za više pozicija u različitim tvrtkama. Možda nećete dobiti nijednu ulogu ili samo jednu od njih — ali trebali biste se pripremiti i za scenarij u kojem vam se nekoliko potencijalnih poslodavaca vraća s ponudama, a vi imate samo nekoliko dana za odabir.

Možete preduhitriti tu odluku u zadnji tren izlažući prednosti i mane svake uloge unaprijed, što vam može pomoći da odredite prioritete u ovom trenutku. Znajte koga u svom životu možete potražiti za pouzdan savjet i planirajte ih nazvati.

Obratite pažnju kada se pravila promijene – uspješni ljudi to rade

U vrijeme krize normalna pravila mogu nestati. Na primjer, radna mjesta su odjednom izgledala sasvim drugačije kada je stigao Covid.

Većina ljudi se povlači kad se suoče s tim “točkama okidača”, kaže Mailander. “Oni spuštaju glavu kako bi pokušali izdržati sve pritiske koji se pojave.”

Teško da ćete tako uspjeti, kaže. Rad na daljinu ostavio je ljude zalijepljene za ekran više od osam sati dnevno, vodeći virtualne sastanke kao da su isti kao i oni uživo. To može uništiti mentalno zdravlje uposlenika.

Uspješni donositelji odluka te okidačke točke vide kao prilike, kaže Mailander. To bi moglo uključivati ljude koji su shvatili da bi smanjenje vremena koje provedu pred ekranom i ograničavanje virtualnih sastanaka moglo podržati njihovo mentalno zdravlje i učiniti ih produktivnijima čak i iviše nego su bili.

Postoji prekrasna dinamika u kojoj se pravila mijenjaju u nekim situacijama“, kaže Mailander. “Mnogi će ljudi pobjeći od toga, ali tu postoje prilike.”

Prijavite se na naš Newsletter

Možda Vam se sviđa

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da ste u redu s tim, ali možete odbiti ako želite. Prihvati Opširnije