Petak, 3 svibnja, 2024
spot_img

Zadnje objave

Možda vam se sviđa

Kreirana u Toyoti, danas univerzalna: Što je Lean metodologija?

Lean metodologija je evolucija Toyotinog proizvodnog sustava koji je japanski proizvođač automobila implementirao nakon Drugog svjetskog rata kako bi poboljšao učinkovitost i fleksibilnost svoje proizvodnje. Dvije važne knjige, Stroj koji je promijenio svijet (1990.) Jamesa P. Womacka, Daniela Roosa i Daniela T. Jonea i Lean Thinking (1996.) Jamesa P. Womacka i Daniela T. Jonesa, ocrtavale su strukturu i principe Lean metoda.

Iako je Lean sustav upravljanja započeo u proizvodnji, danas se naširoko koristi za poboljšanje procesa diljem svijeta u svim sektorima, uključujući logistiku i distribuciju, usluge, maloprodaju, zdravstvenu skrb, izgradnju, održavanje, razvoj softvera, pa čak i visoko obrazovanje. Postoji i lean pristup razvoju proizvoda.

Što je Lean metodologija?

Dva su vodeća koncepta srce Lean metodologije. Organizacija ne može prakticirati Lean bez prihvaćanja obadva, piše kainexus.com.

1. Poštovanje ljudi

Lean mislioci prepoznaju da najbolje ideje često dolaze od ljudi koji su izravno odgovorni za proizvodnju proizvoda ili pružanje usluga. Stoga oni preokrenu upravljanje odozgo prema dolje i daju jednak glas onima koji su najbliži proizvodu ili kupcu.

Jedna bitna Lean praksa uključuje odlazak menadžera u “Gembu” ili mjesto gdje se posao obavlja kako bi iz prve ruke vidjeli uvjete radnog prostora i procesne aktivnosti, omogućujući radnicima na prvoj liniji da podijele uvide i odgovore na pitanja. Ovaj proces često rezultira prilikama za poboljšanje.

Drugi način na koji Lean organizacije pokazuju poštovanje prema ljudima je dajući im alate i obuku koja im je potrebna za uspjeh. Lean voditelji odvoje vrijeme kako bi osigurali da svi razumiju tehnike koje će organizacija koristiti za implementaciju, upravljanje i izvješćivanje o radu na poboljšanju. Osim toga, ulažu u obuku, softver i druge potrebne resurse za postizanje operativne izvrsnosti.

2. Kontinuirano poboljšanje

Lean lideri vjeruju da se procesi mogu stalno poboljšavati i da je poboljšanje svakodnevna aktivnost koja je odgovornost svih u organizaciji. Struktura se primjenjuje s ciklusom poboljšanja kao što je PDSA (Plan, Do, Study, Act – Planiraj, Uradi, Prouči, Djeluj) ili DMAIC (Define, Measure, Analyze, Improve, Control, ili Definiraj, Mjeri, Analiziraj, Poboljšaj, Kontroliraj.) Često se koristi i softver za kontinuirano poboljšanje – za organiziranje, mjerenje i izvješćivanje o Lean aktivnostima .

Pet temeljnih Lean načela

Womack i Jones iznijeli su pet temeljnih načela za Lean metodologiju, dajući liderima okvir pod kojim će raditi.

1. Vrijednost (Value)

Lean počinje razumijevanjem koje vrijednosti kupac pripisuje ponuđenom proizvodu ili usluzi. Kupac, a ne proizvođač, definira svu vrijednost. Cijena se temelji na spremnosti kupca da plati, što određuje maksimalni dopušteni trošak za proizvodnju proizvoda. Organizacija se tada usredotočuje na eliminaciju otpada kako bi isporučila ono što kupac želi s najvišom mogućom maržom.

2. Tok vrijednosti (Value Stream)

Tok vrijednosti predstavlja zbroj cijelog životnog ciklusa proizvoda od istraživanja i razvoja do kupčeve upotrebe proizvoda. Za postizanje maksimalne vrijednosti i uklanjanje otpada potrebno je duboko razumijevanje toka vrijednosti. Svaki proces se ispituje kako bi se vidjelo koju vrijednost dodaje. Uklanjaju se procesi, značajke i materijali koji ne dodaju vrijednost. Mapiranje toka vrijednosti često je korištena tehnika u Lean organizacijama.

3. Protok (Flow)

Tok vrijednosti trebao bi teći neprimjetno bez prekida ili kašnjenja. Lean metoda nastoji imati svaki proces u potpunosti sinkroniziran sa svakim drugim. Glatki tijek procesa jedan je od uvjeta potrebnih za proizvodnju u točno određenom trenutku.

Lean principi izvor internet

4. Povlačenje (Pull)

Ono što čini protok mogućim je ideja povlačenja. U Lean, povlačenje znači osigurati da se ništa ne napravi prije nego što bude potrebno. Umjesto kreiranja posla na temelju prognoze i rasporeda, u Lean organizaciji ništa se ne radi dok to ne naruči interni ili vanjski kupac. To omogućuje kraće vrijeme ciklusa isporuke i povećava fleksibilnost. Naravno, to zahtijeva solidan način komuniciranja onoga što je potrebno u svakom koraku lanca vrijednosti. Lean tehnika Kanban, koja koristi vizualne znakove za komuniciranje tijeka procesa, široko se koristi.

5. Savršenstvo / Kontinuirano unapređenje (Continuous Improvement)

U skladu s vodećim konceptom kontinuiranog poboljšanja, Lean praktičari provode nemilosrdnu težnju za savršenstvom. Oni kopaju dublje u korijenske uzroke problema s kvalitetom i otpadom, primjenjuju rigoroznija mjerenja i unose inkrementalne promjene učinkovitije od svojih manje uspješnih konkurenata.

7 vrsta otpada

Možda se Lean metodologija najčešće povezuje s ciljem eliminacije otpada. Lean okvir postavlja osam različitih vrsta otpada koje treba identificirati, minimizirati ili eliminirati. Sve što ne dodaje vrijednost koju bi kupac bio spreman platiti smatra se otpadom.

1. Kretanje

Gubitak u kretanju nastaje kada su pokreti ljudi, materijala ili strojeva kompliciraniji ili se javljaju češće nego što je potrebno.

2. Inventar

Inventar proizvoda ili materijala koji nije odmah potreban za ispunjavanje potreba kupaca se eliminira. Previše zaliha stvara otpad u smislu skladištenja, upravljanja i gubitka vrijednosti tijekom vremena.

3. Čekanje

Gubitak čekanja nastaje kada procesi postanu neusklađeni i tok je prekinut. Ljudi i oprema ne rade dok čekaju da radovi u tijeku sustignu zaostatak. Čekanje je skupa neučinkovitost.

4. Nedostaci

Ovu vrstu otpada možda je najlakše razumjeti – greške u kvaliteti su očito gubljenje materijala, vremena i ljudskog truda.

5. Prekomjerna proizvodnja

Prekomjerna proizvodnja je podmukao otpad jer pridonosi mnogim drugim otpadima, uključujući zalihe, kretanje i transport. Protuotrov je proizvesti samo ono što je potrebno kada je potrebno.

7 vrsta otpada prema Lean metodologiji Izvor internet

6. Prijevoz

Lean lideri smatraju transport otpadom kada se materijali premještaju s jednog mjesta na drugo na način koji ne dodaje vrijednost za kupca.

7. Prekomjerna obrada

Prekomjerna obrada znači ulaganje više posla, značajki ili troškova u proizvod nego što je vrijednost kupaca. Lean lideri nastoje proizvesti ono što je potrebno i ništa više.

Prednosti Lean metodologije

Lean organizacije imaju koristi od pristupa na nekoliko važnih načina. Iako ne postoji “ispravan” ili “pogrešan” način za poboljšanje poslovanja, Lean ima nekoliko uvjerljivih prednosti.

Struktura

Lean pomaže organizacijama upravljati većim brojem projekata poboljšanja i brže ih dovršavati pružanjem okvira za projekte poboljšanja. Lean pruža zajednički jezik za poboljšanje poslovanja i olakšava međufunkcionalnim timovima da rade zajedno. Nekoliko Lean alata, uključujući PDSA i Kanban ploče, često se koriste za organiziranje i vizualizaciju rada na poboljšanju. Lean softver podržava sve Lean inicijative.

Angažman zaposlenika

Jedan od najmoćnijih aspekata Leana je ideja da su ljudi koji upravljaju procesima ti koji bi trebali biti osnaženi i od kojih se očekuje da ih poboljšaju. Kada zaposlenici mogu doprinijeti prilikama za poboljšanje i sudjelovati u ciklusu poboljšanja, oni emocionalno sudjeluju u ishodu, a angažman se povećava.

Nastavak učenja

Lean organizacije nastoje učiti iz svakog projekta poboljšanja kako bi tim s vremenom stekao znanje. Članovi tima mogu tražiti slične projekte koji su bili dovršeni u prošlosti i preuzimati ideje što učiniti i pogreške koje treba izbjegavati.

Mjerenje

Prije nego što se pokuša poboljšati unutar Lean metode, temeljna se vrijednost dokumentira. To omogućuje timu da shvati koliko je otpada točno eliminirano i što je vrijednost poboljšanja. Mjerenje učinka Leana osigurava daljnja ulaganja u rad na poboljšanju, povećava moral tima i naglašava razliku između stvarnog poboljšanja i promjene bez učinaka.

Prijavite se na naš Newsletter

Popularno