Subota, 8 studenoga, 2025

Zadnje objave

Možda vam se sviđa

Ryanairov direktor o europskom zrakoplovstvu: Wizz Air u problemima, EasyJet stagnira

Izvršni direktor Ryanaira Michael O’Leary ponovno je uzdrmao europsku zrakoplovnu industriju svojim oštrim izjavama. U intervjuu za talijanski Corriere della Sera, poznati irski poslovni čovjek otvoreno je govorio o financijskim poteškoćama konkurenata te o stanju na tržištima Italije, Španjolske i šire u Europi.

Prema njegovim riječima, Europa ulazi u novu fazu konsolidacije, u kojoj će “neke tvrtke nestati, a druge biti podijeljene među velikima”.

“Wizz Air je u problemima, EasyJet ne raste”, poručio je O’Leary.

Povod za intervju bili su nedavni bankroti islandske tvrtke Play i švedskog Braatensa, nakon čega je O’Leary upozorio da bi do Božića moglo prestati s radom još nekoliko europskih avioprijevoznika.

“Postoji niz prijevoznika koji se predstavljaju kao niskotarifni, ali zapravo posluju s visokim troškovima. Mislim da je Wizz Air u ozbiljnim problemima”, rekao je, dodajući da EasyJet “nije u problemima, ali više ne raste”, što ga čini ranjivim na preuzimanje.

Prognoze i moguće akvizicije

O’Leary predviđa da bi Air France-KLM mogao preuzeti EasyJetove operacije u Parizu i Švicarskoj, dok bi britanske zrakoplovne kompanije mogle preuzeti njegove rute s aerodroma Gatwick.

Kritike prema Wizz Airu

Govoreći o Wizz Airu, O’Leary je bio još izravniji. Optužio je mađarskog prijevoznika da je tijekom pandemije prodavao zrakoplove i potom ih iznajmljivao po višim cijenama, što je kratkoročno donosilo profit, ali dugoročno, rekao je, “izgleda poput Ponzijeve sheme”.

Njegove izjave dolaze u trenutku kada Wizz Air bilježi pad neto dobiti od 42 posto i smanjenje operativne marže od 5,4 posto, djelomično zbog prizemljenja gotovo petine flote zbog problema s motorima Pratt & Whitney GTF. Tvrtka je ove godine zatvorila bazu u Abu Dhabiju, smanjila prisutnost na Bliskom istoku i revidirala narudžbe Airbus A321XLR zrakoplova – s 47 na 15 primjeraka.

Zračne pristojbe i troškovi

O’Leary je ponovno kritizirao visoke troškove zračnih luka, tvrdeći da oni koče rast niskotarifnih prijevoznika. Ryanair je, zbog visokih pristojbi, povukao jedan zrakoplov iz rimske baze Fiumicino, a O’Leary je pozvao talijanske vlasti da ukinu “addizionale comunale”, dodatni lokalni porez na avionske karte.

Pohvalio je regije Siciliju, Kalabriju i Furlaniju-Julijsku krajinu koje su tu mjeru već ukinule, dodajući da Ryanair ima “više od milijun sjedala spremnih za Italiju ako se troškovi smanje”.

Slične kritike uputio je i španjolskom operateru Aena, tvrdeći da jednakim pristojbama za velike i male zračne luke “guši regionalne letove”. Kao odgovor, Ryanair je povukao oko milijun sjedala sa španjolskog tržišta i preusmjerio dio kapaciteta u Italiju.

Digitalizacija i nove prijave

Najavio je da Ryanair od sredine studenog prelazi na isključivo digitalnu prijavu putem mobilne aplikacije. No, tijekom zimskih mjeseci putnici s ispisanim kartama neće biti odbijeni, osobito starije osobe.

O’Leary je pojasnio da je prelazak na digitalne procese dio šire strategije modernizacije i kibernetičke sigurnosti, uz brže ažuriranje informacija u stvarnom vremenu.

Cijene karata i tržišni trendovi

Govoreći o cijenama, O’Leary je rekao da su prosječne avionske karte u Europi prošle godine pale za sedam posto, dok se ove godine očekuje rast od šest do sedam posto. To znači da će 2025. prosječne cijene karata biti na razini iz 2023. godine, uz veći broj putnika.

Ryanair, kazao je, bilježi snažan rast u Poljskoj i Velikoj Britaniji, gdje planira dodatna ulaganja i širenje flote.

Prijavite se na naš Newsletter

Popularno