Utorak, 30 travnja, 2024
spot_img

Zadnje objave

Možda vam se sviđa

Što možemo naučiti od najvećeg proizvođača slastica na svijetu? Mars Inc ima ispravnu ravnotežu između svrhe i dobiti

“Duhovni dom” tvrtke Mars Inc je Slough, neugledni gradić negdje ispod putanje leta do londonske zračne luke Heathrow. To nije mjesto koje biste sanjali u slatkim snovima – služi kao britanska pozadina za seriju “Office” Rickyja Gervaisa. To je također mjesto gdje je Forrest Mars, u vrijeme depresije 1930-ih, došao s dvije poslovne ideje i filozofijom upravljanja koje i danas tiho oblikuju svijet, piše The Economist.

Priča o nastanku Mars čokolada je realtivno poznata. U 1920-ima u Chicagu, Forrest stariji, kako ga se danas naziva, upoznao je svog otuđenog oca, čokoladara u nevolji, te uz piće sa slatkim mlijekom, došao na ideju da čokoladu pomiješanu sa sladkim mlijekom ulije kao punjenje u čokoladicu. Tako je rođena Milky Way čokoladica. Ali Forrest stariji, koliko razdražljiv toliko i poduzetan, posvađao se s ocem, napustio Ameriku i završio u Sloughu. Ondje je Milky Way prekrstio u Mars čokoladicu. U vrijeme kada su ljudi trebali kalorije po niskoj cijeni, proizvod je uzeo maha. S markama poput m&m‘s, Mars, i od od 1974. sa sjedištem  u McLeanu, Virginia, sada je najveći svjetski proizvođač slastica.

Manje je poznato podrijetlo jednog drugog dijela Marsovog carstva –  hrane za kućne ljubimce. U Sloughu je Forrest stariji primijetio opsjednutost Britanaca psima. Nije mu se sviđalo kako jedu ostatke sa stola. Tako je 1935. kupio tvrtku koja je proizvodila Chappie, konzerviranu hranu za pse. Danas Mars računa da opslužuje polovicu kućnih ljubimaca na svijetu. Royal Canin, proizvođač otmjene hrane za pse, njen je najveći brend. Jedan je od najvećih pružatelja veterinarske skrbi.

Dana 22. lipnja tvrtka je objavila da će Poul Weihrauch, voditelj brige o kućnim ljubimcima, preuzeti dužnost od Granta Reida, izvršnog direktora koji odlazi u mirovinu. Uspon gospodina Weihraucha djelomično odražava sve veću važnost poslovanja s kućnim ljubimcima, koje sada ostvaruje 58% prodaje, pretekavši grickalice (38%). Hrana čini ostatak prodaje.

Obiteljska tvrtka, iako žestoko zatvorena u pogledu svojih financija, također je ažurirala objavila o prodaji. Pokazali su da su prihodi od kada je g. Reid preuzeo dužnost 2014. porasli za više od 50%, na 45 milijardi dolara. To ih čini većim od Coca-Colinih.

Tvrtka pripisuje zasluge za svoj uspjeh strogim poslovnim praksama koje je Forrest stariji izbrusio u Sloughu, a koje su sada interno poznate kao Pet principa: kvaliteta, odgovornost, uzajamnost, učinkovitost i sloboda. Iako mogu zvučati kao menadžerska šala, ovi principi postižu pravu ravnotežu između zarađivanja novca i činjenja dobra. Mnogo razmetljivijih korporacija tome teži pod trendovskim sloganom “stakeholder capitalism”, ali rijetki to izvode tako uvjerljivo kao Mars.

Da biste razumjeli zašto, prvo razmotrite odnos između tvrtke i njezinih jedinih dioničara, obitelji – dinastije vrijedne oko 96 milijardi dolara, prema časopisu Forbes . Četvrta generacija, poznata kao g 4, je sada na kormilu. Kao i dioničari posvuda, oni imaju različite prioritete, u rasponu od održivosti do dobrobiti zaposlenika. Ipak, njihov mandat za upravljanje tvrtkom stavlja vrhunske financijske rezultate i dugoročni rast u rang s pozitivnim društvenim utjecajem i povjerenjem.

Dioničari ubiru manje od desetine dobiti kao dividende. To oslobađa Mars da ostatak vrati u svoj posao, dopuštajući mu da zadrži snažnu bilancu i čvrstu neovisnost. Vode skroman život. To se uklapa u Marsov egalitaristički etos i sklonost privatnosti. Također zadržavaju neke od ekscentričnosti Forresta starijeg. Bivši član uprave prisjeća se posjeta tvornici s članovima obitelji gdje su svi probali konzerviranu hrane za pse kako bi provjerili njezinu kvalitetu. “To je poput paštete. Navikneš se”, kaže. Praksa se nastavlja – iako “mi ne dolazimo svaki dan na posao i žvačemo hranu za pse”, inzistira sadašnji izvršni direktor.

Zatim je tu sama firma. Profesionalno se vodi od 2001. Ljudi koji poznaju Mars kažu da se obiteljski klan ne miješa puno, pod uvjetom da menadžeri ne prijete da će dići u zrak ugled tvrtke, a time i obitelji. Delegiranje odgovornosti je duboko. Mars ima relativno ravnu upravljačku strukturu, u kojoj šefovi nemaju ugodne pogodnosti poput osobnih parkirnih mjesta. Suradnicima se daje odgovornost, čak i u mladosti, za donošenje velikih odluka. Ako preuzmu proračunati poslovni rizik koji pođe po zlu, neka bude tako. Ako se ponašaju neetično, postoji nulta tolerancija.

U poslu, tvrtka je konkurentna, ali ne oštra, kažu suparnici. Prije je bila poznata uglavnom po snažnoj tvorničkoj kulturi, operativnoj učinkovitosti i povratu mjerenom u odnosu na imovinu. Ali to se mijenja kako posao veterinarskih usluga raste. Sada igraju više na nematerijalne dijelove poslovanja. “Ako upoznate tipa iz Marsa, on će cijelo vrijeme razgovarati o robnim markama i ljudima”, s divljenjem kaže konkurentski direktor, ističući njegovu visoku plaću i dobre stope zadržavanja zaposlenika.

Što se tiče odnosa sa stakeholderima (zainteresiranim stranama), ili onoga što Mars naziva uzajamnošću, kaže da interese kupaca, radnika, dobavljača, zajednica i okoliša stavlja uz interese obiteljskih dioničara. To dolazi s nekim velikim ulaganjima, kao što je milijarda dolara za potporu održivim inicijativama kao što je obnovljiva energija, i politikom plaćanja poreza u cijelosti. Ali kada o njima govori javno, to je uglavnom zato što su relevantni za njezin posao. Ne ulaze u političke rasprave, niti se izjašnjavaju o svakom društvenom pitanju.

Uz nizak dug, puno novca i proizvode otporne na ekonomske turbulencije, Mars je u dobroj poziciji za daljnje širenje. Neki od njegovih konkurenata, poput Kellogga, prehrambene tvrtke, ukidaju dijelove svog poslovanja. Mars je kupio Wrigley, proizvođača žvakaćih guma, tijekom financijske krize 2008. godine – to svakako nije njegova najbolja akvizicija, ali ostaje pri tome.

Međutim, tvrtka neće javno raspravljati o strategiji. Iako je obitelj otvorenija u pogledu svojih obaveza prema društvu, poslovna pitanja drži u tajnosti. To nasljeđe, koje također datira od Forresta starijeg, moglo bi se početi mijenjati. Godine 2020. Mars je prvi put otvorio tvornicu u Sloughu za TV kamere. Njegovi proizvođači čokolade bili su mještani s mrežama za kosu, a ne svemirci (ništa spektakularno). Ali barem su neke od tajni Snickersovog nougat nadjeva otkrivene.

Prijavite se na naš Newsletter

Popularno