Indija je doista povećala uvoz ruske nafte od invazije te zemlje na Ukrajinu 24. veljače. Prema finskom Centru za istraživanje energije i čistog zraka (CREA), indijski udio u izvozu ruske nafte porastao je do svibnja s jedan na 18 posto, piše Deutsche Welle.
Popusti na rusku sirovu naftu i povećanje potražnje za naftnim derivatima u Indiji primarni su razlozi rasta uvoza. Organizacija zemalja izvoznica nafte (OPEC) procjenjuje da će trenutna indijska potražnja porasti s 4,7 milijuna barela dnevno na 5,15 milijuna barela sljedeće godine.
U 2020. godini Indija je proizvodila samo 0,77 milijuna barela nafte dnevno, javljaju iz British Petrola (BP), kompanije koja u svom izvješću navodi da je Indija već sad treći najveći svjetski potrošač energije. Predviđa se da će se potražnja za naftom u Indiji udvostručiti na oko 11 milijuna barela dnevno do 2045. godine, navodi India Brand Equity Foundation (IBEF).
Na društvenim mrežama pojavila se i tvrdnja da Indija dio prerađene nafte prodaje u obliku dizela i benzina Europskoj uniji. Tvrdi to na Twitteru Dominik Lehmnann iz njemačke stranke Die Linke, nazivajući situaciju ‘kapitalizmom u njegovu najboljem izdanju’. No Deutsche Welle tu tvrdnju ne može dokazati, prenosi tportal.
Istina je da je Indija nedavno masovno povećala uvoz, ali i izvoz nafte u travnju i svibnju. Prema podacima indijskog ministarstva trgovine, izvoz je skočio s lanjskih 8,94 milijarde na gotovo 16 milijardi dolara u travnju i svibnju ove godine. To navodi CREA-u na zaključak da se ruska sirova nafta prerađuje u Indiji.
Međunarodna konzultantska tvrtka za energetiku Rystad Energy slaže se s ovom procjenom u analizi objavljenoj 20. lipnja:
‘Očekivanje da će se ruskom sirovom naftom prestati trgovati na međunarodnim tržištima nije se obistinilo, a umjesto toga veliki popust na rusku naftu doveo je do preusmjeravanja brodova na alternativna tržišta. Dok su troškovi financiranja ovih brodova i trgovine značajno porasli zbog zamrzavanja zapadnog financijskog sustava, popust na rusku naftu previše je privlačan nekim rafinerijama da bi ga zanemarile. Kao i s iranskom naftom u prošlosti, nakon što se ruska sirova nafta rafinira, postat će gotovo nemoguće razlikovati te bačve od drugih kada ponovno uđu na međunarodno tržište’, piše Rystad Energy.
Statistika indijskog ministarstva trgovine također pokazuje promjenu u trgovačkim rutama s izvozom nafte od oko milijardu dolara u EU u travnju ove godine u usporedbi s izvozom indijskih naftnih proizvoda od 287 milijuna eura u travnju 2021. Sjeverna Amerika također je povećala uvoz naftnih derivata iz Indije. U travnju 2022. uvoz je iznosio ukupno 435 milijuna dolara u odnosu na 220 milijuna dolara u travnju 2021.
Ostaje vidjeti koliko je to unosno za Indiju. Popusti na kupnju ruske sirove nafte i visoke cijene tog derivata na svjetskom tržištu neutralizirani su naglim rastom troškova transporta i osiguranja tereta, navodi se u izvješću CREA-e.
Usto, Indiji se ne može zabraniti da trguje ruskom naftom. Samo SAD, Kanada i Australija imaju potpuni embargo na naftu, plin i ugljen iz Rusije. EU i Ujedinjeno Kraljevstvo odlučili su se na strože sankcije protiv Rusije, uz brojne iznimke, 3. lipnja. One tek postupno stupaju na snagu. Velika Britanija odredila je prijelaznu fazu zabrane uvoza ruskih naftnih derivata do kraja godine. U EU je od kolovoza zabranjen uvoz ugljena, a od prosinca uvoz nafte brodovima. Iz sankcija su isključene isporuke nafte i plina cjevovodima.
Mnoge zapadne naftne kompanije potpisale su dodatne ugovore o opskrbi prije početka embarga kako bi mogle profitirati od popusta na cijenu ruske sirove nafte. Europski brodari također zarađuju na dužim i kompliciranijim trgovačkim rutama, a njih je embargo učinio neophodnim.
Usto je zanimljivo to da je, prema podacima centra CREA-e, 75 posto ruske sirove nafte prevezeno u Indiju i na Bliski istok grčkim tankerima u travnju i svibnju ove godine.