Tako ste ponosni na svoju novu izjavu o viziji. Zvuči lijepo. Čak i inspirativno. Ali vizija je beskorisna ako ne usmjerava djelovanje.
Vaša vizija postavlja odredište; vaše odredište vodi vašu strategiju; a strategija bira akciju. To je akcija koja vodi do uspjeha. U tim trenucima akcije, imati jasan smjer je ključno za stvaranje zamaha. Ako je vaša organizacija poput većine, proveli ste tjedne raspravljajući o svakoj riječi stvarajući svoju viziju, misiju, strategiju i ciljeve. No koliko god bile uzvišene, ako nisu stvorene na način koji daje smjernice, te su izjave tek nešto više od kolekcije skupih predmeta.
Svaka tvrtka podrazumijeva nešto drugačije pod riječima “vizija” i “strategija”. Jedna osoba inzistira na tome da je “omogućiti našim klijentima widgete najviše moguće kvalitete” vizija. Druga osoba misli : “To je strategija.” Evo nekoliko korisnih definicija koje će vam pomoći da odlučite jeste li postavili smjer koji doista može privući pažnju.
Vizija – zamišljanje budućnosti
Vizija je bezvremenska. Temelji se na tome što želite raditi. To je razlog zašto uopće imate organizaciju. Mora biti dovoljno specifičan da ga svatko može koristiti za odlučivanje pomiče li se tvrtka naprijed. Napredak prema viziji mora biti mjerljiv.
Vizija je neovisna o konkretnoj konkurenciji i iako može spominjati kupca, mora voditi čak i nekoga tko ne poznaje mišljenje kupaca. Najbolje vizije podrazumijevaju kome tvrtka služi, što pruža, i što je razlikuje od drugih tvrtki koje nude iste proizvode i usluge. Vizija određuje širok smjer. Kaže “Idemo na zapad”
Primjer pogrešno postavljenje vizije: Pružit ćemo izuzetne proizvode i usluge koje naši kupci cijene.
Ova vizija zahtijeva poznavanje mišljenja kupaca kako bi se razumjelo što tvrtka nudi. Ne razlikuje što je jedinstveno u vezi s tvrtkom, budući da vjerojatno svatko na tržištu proizvodi nešto što kupci cijene.
Primjer točno postavljene vizije: pomoći ćemo vlasnicima plovila posvuda da navigiraju novim morima s geografski utemeljenim proizvodima i uslugama.
Ova nam vizija govori o tržištu, proizvodu (navigacijski proizvodi i usluge), prepoznatljivosti (zemljopisno utemeljenoj) i mjerenju napretka (oduševljenje).
Neke organizacije ovo mogu nazvati izjavom o misiji, a ne vizijom. Ili, mogu imati i viziju i misiju, pri čemu vizija izražava idealni svijet ili tvrtku, a misija izražava svrhu tvrtke. Za naše potrebe, oni su isti. Izjava o misiji zaokružuje viziju. Zajedno, oni daju bezvremenska, sveobuhvatna načela koja je odabrala tvrtka i koja izražavaju razlog postojanja tvrtke.
Strategija
Strategija povezuje odredište (viziju) s trenutnom stvarnošću. Strategija se odnosi na cijelu tvrtku i odgovara na pitanje “Kako ćemo postići našu viziju, s obzirom na trenutne tržišne uvjete, konkurenciju, regulatorno okruženje itd.?” Strategija je uža od vizije, ali dovoljno široka da vodi organizacijsku strukturu cijele tvrtke, zapošljavanje, sposobnosti koje je potrebno razviti i tako dalje. Strategija kaže: “Idemo na zapad, ali smo naletjeli na ovaj veliki kanjon. Možemo obilaziti prema sjeveru ili jugu. Izaberimo jug.”
Na primjer, tvrtka može imati viziju “pružiti znanstveno dokazanu tehnologiju za rješavanje medicinskih potreba potrošača i bolnica”. U 1950-ima, strategija bi mogla biti provođenje unutarnjeg istraživanja, zapošljavanje i razvoj znanstvenika te program kompenzacije temeljen na otkriću. U 1990-ima ista tvrtka može imati strategiju preuzimanja malih tvrtki za proizvodnju lijekova te kupnje i zaštite patenata od drugih tvrtki. Obje strategije će ostvariti viziju, ali su prikladne za različita konkurentska okruženja, imaju različite organizacijske strukture, različite mogućnosti financiranja i različite operativne karakteristike.
Znate da imate strategiju ako ste odabrali svoj trenutni put među mnogim alternativama, od kojih bi sve dostigle vašu viziju, a svaka od njih zahtijevala bi zapošljavanje različitih ljudi i izgradnju različitih sustava. Ako niste razmotrili mnoge alternative ili niste odabrali svoju alternativu s obzirom na svoju konkurenciju, svoju viziju i trenutne tržišne uvjete, onda vjerojatno imate taktiku, a ne strategiju. Ako svoju strategiju možete provesti sa svojim trenutnim ljudima, sustavima nagrađivanja i organizacijskom strukturom, onda to nije strategija, to je taktika.
Taktika
Taktike su ograničenog opsega, obično se odnose samo na dio tvrtke. One su kraćeg roka od strategije. Taktike uključuju izvršenje s obzirom na postojeće mogućnosti i resurse tvrtke. Za razliku od strategije, taktika općenito djeluje unutar trenutne organizacijske strukture, umjesto da mijenja organizaciju. Taktika kaže: “Mi smo na južnom putu. Putujmo dva kilometra danas.” Vaša taktika vjerojatno neće funkcionirati ako nije nas tala iz strategije koja postavlja dosljednu filozofiju o tome kako će se vaša tvrtka natjecati/osvojiti/privući kupce na današnjem tržištu.
Vaši “trenuci istine” su oni trenuci u vremenu kada gradite snagu i zamah. Na primjer, trenutak istine u stvaranju organizacije vođene kvalitetom mogao bi biti kada izvršni direktor odbije isporučiti proizvod loše kvalitete, iako će to naštetiti tromjesečnim brojevima. Trenuci istine uvijek se događaju tijekom taktičke akcije. Zato su vam potrebne vizija i strategija – bez njih ljudi neće imati smjernice koje bi osigurale da mogu pokrenuti tvrtku naprijed u tom trenutku.
Vaša strategija također vam pomaže pronaći svoje trenutke istine. Ako vaša strategija uključuje uspostavljanje važnih odnosa s distributerima, vaši će trenuci uključivati izgradnju ugleda i odnosa, stvaranje percepcije vrijednosti za distributere i uspostavljanje pregovaračke poluge za postizanje ekskluzivnog odnosa. Ako je vaša strategija da budete pružatelj s niskim cijenama, trenuci istine mogu biti trenuci kada se pojave prilike za učinkovitost ili incidenti u kojima možete potaknuti način razmišljanja “kontinuiranog poboljšanja” u svom timu.
Na kraju dana, vaša vizija i strategija postoje samo za pokretanje taktike. A često su najznačajnije taktike oni trenuci istine čiji su učinci dalekosežni. Kada vaša vizija odredi smjer, a vaša strategija to poveže s vašom trenutnom situacijom, oni pružaju kompas koji će svi u vašoj organizaciji slijediti godinama koje dolaze.
Izvor: steverrobins.com