U posljednjih godinu dana broj naloga vezanih za nogomet na društvenim mrežama (lige, klubovi, aktivni i umirovljeni igrači) koji su dosegli 100 milijuna kombiniranih pratitelja na društvenim mrežama popeo se s 11 na 23. U istom vremenskom razdoblju, najpraćeniji sportaš na svijetu, Cristiano Ronaldo, stekao je više od 330 milijuna novih pratitelja. Statistika pokazuje da su društvene mreže i dalje najbolji i najučinkovitiji medij kada je u pitanju interakcija s globalnim bazama obožavatelja. Ne treba zaboraviti da su društvene mreže iznimno turbulentne, s promjenama trendova kao jedinom konstantom.
Football Banchmark je analizirao igrače i nogometne klubove na društvnim mrežama nakon Svjetskog prvenstva u nogometu 2022. i siječanjskog prijelaznog roka. Vidjet ćemo tko najbolje stoji, ali će se identificirati trendovi, te pokretači trendova.
Omiljena društvena mreža nogometaša
Društvene mreže se često koriste kao opći pojam kada je riječ o online prisutnosti nogometnih zvijezda. Aktivnosti na platformama, te uloga svake platforme značajno varira. Za nogomet, Instagram je vodeća društvena mreža. Platforma pruža savršen pregled zahvaljujući vizualnim karakteristikama, izravne konverzije ugovora o sponzorstvu i potpori. Angažirano je preko nevjerojatnih milijardu aktivnih korisnika mjesečno. Položaj Instagrama može se opisati kao dominantan među nogometašima s gotovo dvije trećine ukupnog broja pratitelja od 10 najpopularnijih igrača koji dolaze s ove platforme.
Situacija je malo drugačija kada su klubovi koji se prezeentiraju na više platformi u pitanju. Analizom kombiniranih brojki udio Facebooka i Instagrama je u osnovi isti i iznosi oko 34%. Preko Twitter-a i TikTok-a nogometne klubove prati oko 10% navijača kluba.
TikTok je u promatranom periodu doživio ogroman rast, kako u pogledu broja korisnika tako i u pogledu aktivnosti nogometnih klubova. Interakcija s novom generacijom navijača ključni je strateški stup za klubove, stoga je TikTok platforma s najmlađom publikom (25% korisnika je u dobi između 10-19 godina prema statistici u SAD). Slijedom toga, nije iznenađenje da je to najbrže rastuća platforma – od početka 2022. Top 10 klubova je povećalo broj pratitelja za više od 120%. Usporedbe radi, nijedna druga platforma nije ostvarila postotak rasta veći od 30%. Štoviše, TikTok je također na vrhu u smislu apsolutnog rasta u ovom uzorku od 10 klubova, s ukupno 118 milijuna novih pratitelja stečenih od siječnja 2022. Navedeni trend se nastavio i u prva dva mjeseca 2023. godine.
Trofeji (ni)su dovoljni za uspjeh na društvenim mrežama
Uspjeh na samom terenu svakako podiže reputaciju igrača na društvenim mrežama. Ipak, to nije formula za uspjeh. Društvene mreže iziskuju kombinaciju čimbenika kao što su osobnost, pojavljivanje u medijima, postojeći ugovori s globalnim brendovima ili snaga brenda igračeva kluba. Ako analiziramo broj sljedbenika na društvenim mrežama Top 10 najvrjednijih igrača i ukupnih Top 10 prema pratiteljima, vidimo značajno različite popise.
Prema ukupnom popisu popularnosti na društvenim mrežama dominira Cristiano Ronaldo. Portuglac se približava nevjerojatnoj brojci od 500 milijuna ukupnih pratitelja. S blizu 300 milijuna pratitelja Lionel Messi je na drugom mjestu. Treći je brazilac Neymar, koji se približava Messiju, s šansama da u budućnosti prestigne argentinsku legendu.
Što se tiče učinka u posljednjih godinu dana, situacija je sljedeća. Pod uticajem zimskog prijelaznog roka – Leandro Trossard gotovo je utrostručio bazu pratitelja. Arsenalovi navijači preko društvenih mreža aktivno popratili svoje novo pojačanje. Osim njega, popularnost na društvenim mrežama se digla Benoît Badiashile, Marcel Sabitzer i João Cancelo. Dobra forma, ali i pojavljivanje u medijima zbog neizvjesnih transfera također su dobri pokretači rasta popularnosti, igračima poput Victora Osimhena ili Judea Bellinghama koji su posljednjih mjeseci u centru pažnje. S druge strane, pojava Nicolòa Zaniola pojačava važnost velikih lokalnih tržišta sa strastvenim fanovima, poput Turske. Nakon transfera u Galatasaray, broj njegovih pratitelja na Instagramu se povećao za više od 350.000 u samo mjesec dana.
Analizirajući učinak klubova na društvenim mrežama u 2023., vrijednost brenda Cristiana Ronalda je došla do izražaja. Nakon što je doveo portugalsku ikonu, Al-Nassr FC je uspio dobiti najveći broj novih pratitelja. Od nove godine, broj pratitelja na društvenim mrežama je udvostručen, a broj kombiniranih pratitelja je prešao brojku od 20 milijuna. Real Madrid CF je standardno popularan. PSG se konstantno penje zahvaljujući osobnim brand-ovima superzvijezda poput Kyliana Mbappéa ili Sergia Ramosa.
Galaksija društvenih mreža Ronalda i Messija
Statistika angažiranosti na Instagramu u 2023., dvojac Cristiano Ronaldo i Lionel Messi izdvaja od ostatka konkurencije obzirom da su obojica ostvarili više od 200 milijuna ukupnih angažmana, a nijedan drugi igrač nije iznad praga od 100 milijuna. Slijede ih mlađe zvijezde, poput Kyliana Mbappéa, Viníciusa Júniora i Marcusa Rashforda koji su među najboljim igračima dosadašnjeg dijela sezone. Ipak, trebat će im nešto više od dobrih igara na travnjaku kako bi sustigli popularnost na društvenim mrežama kakvu imaju Portugalac i Argentinac. Što se tiče učestalosti objavljivanja, igrači općenito objavljuju 10-15 puta mjesečno, uglavnom slike, a ne videozapise.
Analizirajući statistiku angažiranosti nogometnih klubova na instagramu, Al-Nassr se dovođenjem Ronalda lansirao u top pet. Najangažiraniji na instagramu su španjolski velikani i PSG, a slijedi ih Al-Nassr. U top 10 ulaze četiri kluba engleske Premier lige te po jedan klub iz Brazila i Turske, što još jednom pokazuje da utjecaj značajnih lokalnih tržišta može biti presudan u smislu angažmana na društvenim mrežama.
Nogomet i društvene mreže
U posljednja četiri mjeseca nogometna je industrija svjedočila značajnom porastu broja pratitelja i angažmana na društvenim mrežama. Prije svega zahvaljujući spektaklu u Kataru, FIFA Svjetskom prvenstvu, ali i prometnom zimskom tržištu transfera. Očit primjer utjecaja transfera na angažiranost na društvenim mrežama je prelazak superzvijezde Cristiana Ronalda u Al-Nassr, što je rezultiralo nevjerojatnim rastom prisutnosti kluba na društvenim mrežama.
Sa stajališta komunikacijske strategije, klubovi su iskoristili priliku izgraditi svoje brendove na TikToku, ciljajući na mlađu generaciju navijača. Nogometaši međutim, još uvijek radije koriste Instagram kao svoj primarni komunikacijski kanal.
Iako su Lionel Messi i Cristiano Ronaldo i dalje najutjecajniji nogometaši na društvenim mrežama, talentirani mladi nogometaši Kyliana Mbappéa i Viníciusa Júniora aktivno razvijaju vlastite brand-ove, s težnjama da postignu istu razinu uspjeha kao ove dvije legende.
Izvor podataka: Football Benchmark