Vrijednostvijetnamskog proizvođača električnih vozila (EV) VinFasta prvog dana trgovanja na burzi skočila je iznad Forda i General Motorsa (GM).
Dionice tvrtke, koja tek treba ostvariti profit, zatvorile su se iznad 37 dolara u svom debiju u New Yorku. To je VinFastu dalo tržišnu vrijednost od 85 milijardi dolara, mnogo više od Fordovih 48 milijardi dolara i GM-ovih 46 milijardi dolara.
Nova tvrtka dolazi u trenutku kada se divovi automobilske industrije i noviji proizvođači bore za dio rastućeg tržišta električnih vozila.
Ovo je bogatstvu predsjednika i osnivača VinFasta Phama Nhata Vuong dodalo oko 39 milijardi dolara. I do sada je već bio najbogatiji čovjek u Vijetnamu. Regulatorni dokumenti pokazuju da on kontrolira 99% dionica tvrtke u optjecaju. Uglavnom preko najvećeg vijetnamskog konglomerata, Vingroup JSC, piše BBC.
To ograničava broj dionica dostupnih drugim ulagačima za trgovanje, što može dovesti do velikih promjena cijena.
Ulagači i dalje vjeruju da je budućnost u električnoj energiji i da će se jeftina istočnoazijska zemlja pojaviti kao konkurent u SAD-u. Tržišta vjeruju da će, s obzirom na geopolitiku Vijetnam, a ne Kina, biti ta zemlja.
Bill Russo, osnivač i glavni izvršni direktor tvrtke Automobility sa sjedištem u Šangaju.
Tvrtka za stjecanje posebne namjene
Umjesto konvencionalne prodaje dionica, VinFast je izašao na burzu koristeći fiktivnu tvrtku ili tvrtku za stjecanje posebne namjene (Spac).
Spac-ove često koriste novoosnovana poduzeća kako bi ubrzala često spor i skup proces objavljivanja privatne tvrtke. Jednostavnije rečeno, to znači spajanje tvrtke koja nije na burzi s onom koja jest.
Nekoliko proizvođača električnih vozila – uključujući Lordstown Motors i Faraday Future – izašlo je na burzu koristeći Spacs u posljednje tri godine. Međutim, obje su tvrtke od spajanja izgubile više od 90% svoje vrijednosti na burzi.
VinFast bi mogao biti drugačiji jer njih primarno podupire Vingroup, što im daje pristup financiranju iz tvrtke koja ima dokazanu evidenciju rasta. Većina novoosnovanih električnih poduzeća propadne jer nemaju profitabilnu jezgru, a vanjsko financiranje na kraju ponestane jer troše kapital mnogo brže nego što stvaraju novac.
Bill Russo
Ali VinFast se također suočava s teškom konkurencijom dok se glavni igrači bore za dominaciju na tržištu. Tržišni lideri – uključujući Teslu Elona Muska i BYD, iza kojeg stoji iskusni investitor Warren BuffettWarren Buffett rođen je u Omahi 1930. Još u ranoj dobi raz... – snižavaju cijene kako bi povećali prodaju.
U prvoj polovici godine VinFast je isporučio 11.300 električnih vozila, stoji u prezentaciji tvrtke. Usporedbe radi, Tesla je u istom razdoblju isporučila više od 889.000 vozila.
“Tesla će i dalje biti očiti lider u električnim vozilima, ali bit će mnogo pobjednika”, rekao je Dan Ives iz Wedbush Securities. “VinFast je izgradio snažne temelje za uspjeh električnih vozila.”